برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت ویژه موسسات قرآنی و کارکنان دولت در مازندران

خبرگزاری شبستان:معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت ویژه موسسات قرآنی و کارکنان دولت، آبان ماه سال جاری در استان خبر داد.

محمد فوقی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، امروز (4 مرداد) به خبرنگار خبرگزاری شبستان در ساری گفت: آموزش قرآن به عنوان یکی از ارکان زیربنایی توسعه فرهنگ قرآن در جامعه به شمار می آید که با هدف تعمیم و تعمیق شناخت و ایمان به قرآن دربين آحاد مردم جامعه و ارتباط و انس مستمر با آن و تحقق مضامین آیات قرآنی در رفتار فردی و اجتماعی اقشار مختلف جامعه دنبال می شود.

 

وی تصریح کرد: از این رو مجموعه فعالیت های قرآنی به ویژه آموزش قرآن در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت راهبردی برخوردار است.

 

فوقی اظهار کرد: سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی موسسات و مراکز قرآن و عترت، ایجاد انگیزه در میان عموم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت، استانداردسازی و جهت دهی آموزش های قرآن و عترت در موسسات و مراکز قرآنی، شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی به ویژه در گروه سنی جوانان و نوجوانان و به روزرسانی و تکمیل بانک جامع اطلاعات قرآن کشور در رشته های مختلف آموزش و قرآن از اهداف آزمون های سراسری قرآن و عترت محسوب می شوند.

 

وی بیان کرد: آزمون به صورت سراسری و همزمان، پنج شنبه 20 آبان ماه در دو نوبت هشت و سی دقیقه – ده و سی دقیقه صبح تمامی رشته های حفظ قرآن و یازده – دوازده صبح سایر رشته های آزمون برگزار می شود.

 

فوقی ابراز کرد: آزمون در تمامی شهرستان هایی که تعداد داوطلبان آن حداقل 20 نفر باشد، برگزار می شود که فهرست نهایی آن همزمان با تاریخ صدور کارت ورود به جلسه آزمون بر روی پایگاه اینترنتی ثبت نام قابل مشاهده است و در تمامی شهرستان ها، فقط یک حوزه امتحانی وجود دارد اما در کلان شهرها به منظور تسهیل ایاب و ذهاب داوطلبان شرکت در آزمون به صلاحدید ستاد اجرایی آزمون، تعیین بیش از یک حوزه امتحانی حداکثر سه حوزه بلامانع است.

 

وی درخصوص شرایط ثبت نام، گفت: شرکت در تمامی رشته های آزمون برای کلیه داوطلبان مرد و زن بدون هرگونه محدودیت سنی آزاد است و هر داوطلب از میان رشته های آزمون مجاز به انتخاب حداکثر دو رشته است و داوطلبانی که قبلا در آزمون سراسری قرآن و عترت شرکت و موفق به کسب نمره قبولی شده اند، مجاز به شرکت مجدد در همان رشته نیست و شرکت عوامل برگزاری آزمون از قیبل پرسنل دفتر قرآن و عترت اداره کل استان، حراست اداره کل استان، کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها و مدیران موسسات مجری در آزمون، ممنوع است.

 

فوقی درخصوص نحوه ثبت نام، اظهار کرد: ثبت نام شرکت در آزمون از طریق پایگاه اینترنتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی www.qia.ir  امکان پذیر است که زمان ثبت نام شرکت در آزمون از 20 شهریور ماه تا 20 مهرماه و زمان ویرایش اطلاعات داوطلب از 20 شهریورماه تا 20 مهرماه است.

 

وی بیان کرد: زمان صدور کارت ورود به جلسه آزمون از اول تا20 آبان ماه و هزینه شرکت در آزمون برای هر داوطلب، خرید تا پنج نفر از 20 شهریور تا 5 مهرماه، پنج هزار تومان برای هر نفر و 6 مهر تا 20 مهرماه، هفت هزار تومان برای هر نفر و برای خرید بیشتر از پنج نفر، از 20 شهریور تا 5 مهرماه، چهارهزار تومان برای هر نفر و 6 مهر تا 20 مهرماه، شش هزار تومان برای هر نفر است.

 

فوقی با اشاره به اینکه پرداخت این مبلغ فقط از درگاه الکترونیکی موجود در سامانه ثبت نام امکان پذیر است، ابراز کرد: مبلغ ذکر شده به حساب موسسه نمای ماندگار ایرانیان که نقش معین معاونت قرآن و عترت را در این آزمون به عهده دارد، واریز می شود و داوطلبانی که در آزمون قبلی یعنی آبان ماه 94، سریال ثبت نام خریداری کرده ولی موفق به ثبت نام در آزمون نشده اند، نمی توانند با سریال قبلی خود ثبت نام کنند.

 

وی در خصوص رشته های آزمون، گفت: این آزمون در چهار موضوع حفظ قرآن، ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن و معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) و در 18 رشته برگزار می شود. 

 

فوقی اظهار کرد: جهت دریافت نمونه سوالات دوره های گذشته آزمون های سراسری به پایگاه www.quranedu.ir منوی آزمون ها بخش سوالات آزمون های گذشته مراجعه نمایید.

 

وی بیان کرد: آزمون شفاهی ویژه کودکان و نوجوانان برای داوطلبان مقطع سنی زیر 12 سال باید تمامی مراحل ثبت نام را مانند سایر داوطلبان، آزمون انجام دهند و  آزمون این گروه سنی زیر 12 سال در بازه زمانی 20 -28 آبان ماه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و طبق دستورالعمل مربوطه برگزار می شود و حضور آنها در جلسه آزمون کتبی رشته های حفظ، ممنوع است.

 

فوقی ابراز کرد: پس از اعلام نتایج آزمون به برگزیدگان جوایز نقدی، 20 کمک هزینه سفر عمره مفرده به نفرات اول رشته های آزمون هر یک مبلغ ده میلیون ریال به قید قرعه، 50 کمک هزینه عتبات عالیات به نفرات برگزیده به قید قرعه، 100 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به نفرات برگزیده به قید قرعه، 400 کمک هزینه یک میلیون ریالی برای امتیازهای بالای حد نصاب قرآنی و لوح تقدیر به تمامی شرکت کنندگان بالای 95 امتیاز، اهداء خواهد شد.

 

وی گفت: تقدیر از موسسات برگزیده صورت می گیرد و 110 کمک هزینه پنج میلیون ریالی به نفرات برتر برگزیده آزمون مفاهیم سوره مبارکه صف به قید قرعه از جوایز ویژه، اهداء می شود.

 

فوقی تصریح کرد: به شرکت کنندگانی که موفق به کسب حدنصاب لازم شوند، گواهی نامه پایان دوره از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعطا می شود.

 

وی در خصوص آزمون ویژه کارکنان دولت، اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، به منظور توسعه مفاهیم و معارف قرآن در پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت رشته مستقلی ویژه کارکنان دستگاه های اجرایی دولت پیش بینی شده است و بر این اساس رشته تفسیر آیات برگزیده قرآن با محوریت مفاهیم و تدبر سوره مبارکه صف به سایر رشته های آزمون اضافه شده است.

 

فوقی تصریح کرد: هر چند شرکت در این رشته برای سایر علاقه مندان و قرآن آموزان موسسات قرآنی سراسر کشور مجاز است لیکن منبع آزمون، فرآیند ثبت نام، تاریخ آزمون و نحوه شرکت در آزمون این دو گروه متفاوت است.

 

وی بیان کرد: رشته های مفاهیم و تدبر سوره مبارکه صف در دو گروه مخاطب کارکنان دولت، چهارشنبه 19 آبان ماه به شيوه الکترونیکی از تفسیر سوره صف تالیف حجت الاسلام و المسلمین قرائتی از 1-15 آبان ماه و برای قرآن آموزان موسسات و سایرین، پنج شنبه 20 آبان ماه به شيوه حضوری از آموزش جامع سوره صف تالیف مسعود وکیل از 20 شهریور تا 20 مهر صورت می گیرد.

 

فوقی افزود: کارکنان دولت و دستگاه های اجرایی به غیر از شرکت در رشته مفاهیم و تدبر سوره مبارکه صف در صورت شرکت در هر یک از رشته های ترجمه و مفاهیم قرآن و کسب حدنصاب قبولی نیز می توانند از مزایای مترتب بر گواهینامه های آموزش عمومی، به مدت 28 ساعت در چارچوب نظام آموزش کارمندان دولت بهره مند شوند.

 

وی ابراز کرد: ثبت نام اینترنتی ویژه کارکنان دولت در فضایی مستقل بر روی پایگاه اینترنتی به نشانی www.qia.ir امکان پذیر است و کتاب به صورت رایگان از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها قابل تهیه است که آزمون در قالب 30 سوال چهارگزینه ای و یک سوال تشریحی و 110 کمک هزینه عتبات عالیات به نفرات برگزیده به قید قرعه، اهداء می شود.

 

فوقی یادآور شد: در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکل در روند ثبت نام، داوطلبان می توانند از طریق لینک گزارش مشکل در صفحه اول پایگاه www. quranedu.ir  اقدام به ثبت مشکل خود نمایند.

کد خبر 560908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha