همایش کرامت انسانی از منظر رضوی برگرفته از احادیث ائمه معصومین(علیه السلام) است

خبرگزاری شبستان:مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح اقدامات انجام شده در همایش علمی و پژوهشی کرامت انسانی از منظر رضوی گفت: این همایش برگرفته از احادیث ائمه معصومین(علیه السلام)، فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست جمهوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، همایش علمی پژوهشی کرامت انسانی از منظر رضوی از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(علیه السلام) است که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با میلاد حضرت معصومه(سلام اله علیها) روز پنج شنبه(14 مرداد) در زنجان برگزار می‌شود.

 

به منظور اطلاع از روند اجرای این همایش در استان پای سخنان ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نشستیم.

 

1- همایش کرامت انسانی از منظر رضوی به عنوان یک همایش ملی و به میزبانی استان زنجان برگزار می‌شود، جایگاه این همایش در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

همایش کرامت انسانی از منظر رضوی از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(علیه السلام) است که امسال برای اولین بار با این موضوع برگزار می‌شود که حاصل فکر جمعی اتاق فکر این همایش در زنجان است که این موضوع پس از چند بار پیشنهاد به عنوان موضوع امسال مورد تایید بنیاد بین المللی امام رضا(علیه السلام) قرار گرفت.

 

وی با تاکید بر اینکه کرامت انسانی هم در قرآن کریم و هم در آیات و روایات ائمه معصومین(سلام اله علیها) مورد تاکید است، افزود: همواره در فرمایشات امام راحل، بنیانگذار کبیر انقلاب و ریاست جمهوری به آن تاکید شده است و همه ما را مکلف به حفظ کرامت انسانی در جامعه نموده است.

 

مقدم با بیان اینکه بیشترین اصول قانون اساسی تاکید بر کرامت و ارزش انسان‌ها بالاخص کسانی که در راستای اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی گام برمی‌دارند است، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی جایگاه ویژه‌ای برای کرامت انسانی تعیین شده است و تاکیدات مسئولان نظام و در راس آن مقام معظم رهبری به این امر موجب شده است تا مساله حقوق شهروندی که امروزه در سازمان‌ها با دقت و حساسیت بیشتری رعایت می‌شود به اجرا درآید.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان استقبال خوب پژوهشگران و محققان از این همایش را مورد تاکید قرار داد و گفت: موضوع این همایش برگرفته از فرمایشات ائمه معصومین(علیه السلام) بالاخص امام رضا(علیه السلام) در خصوص مساله کرامت انسانی است.

 

2- در چهاردهمین جشنواه امام رضا(علیه السلام) چه اقدامات و نوآوری‌هایی برای برگزاری همایش کرامت انسانی در آموزه‌های رضوی با هدف جذب آثار به مخاطبان بیشتر در دست اجرا دارید؟

 

وقتی یک موضوع نو در دستور کار قرار می گیرد، اقدامات هم خلاقانه و نگرشی نو به مساله خواهد بود و نوآوری‌هایی که امسال در این همایش به کار گرفته شده است ارائه مقالات برگزیده در نوبت صبح است.

 

وی با اشاره به اینکه از روحانیون و گروه‌های مرجع استان برای شرکت در این همایش دعوت شده است، خاطرنشان کرد: وقتی این موضوعات برای شرکت کنندگان ارائه شود قدر مسلم این موضوعات از سوی این روحانیون به جامعه هدف منتقل می‌شود.

 

3- برای چاپ و انتشار مقالات برگزیده چه راهکارهایی اندیشیده‌اید؟

 

امسال هم خلاصه و اصل مقالات در قالب کتاب چاپ و در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد تا بتوانند از مطالب آن استفاده کنند.

 

4- در فراخوان همایش تا چه اندازه به موضوع سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی که بعنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده پرداخته شده است؟

 

اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی از موضوعات موردتاکید رهبری و از مسائل غیرقابل اجتناب زندگی است؛ اگر بخواهیم زندگی خوب و آرامی داشته باشیم باید به سبک زندگی ایرانی اسلامی توجه کنیم و تاکید به موضوع اقتصاد مقاومتی نیز در راستای ایجاد رفاه اجتماعی است.

 

به گفته مقدم در این همایش به مساله اقتصاد مقاومتی در بخش ویژه توجه شده است و 2 برگزیده در این بخش وجود دارد همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیگر برنامه‌های خود مساله سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار داده است.

 

5- فرایند نظارت در برنامه‌های موضوعی جشنواره به دو صورت عمومی و تخصصی پیش‌بینی شده است در این خصوص چه تدابیری در دبیرخانه جشنواره اندیشیده شده است؟

 

کرامت انسانی از منظر رضوی از 2 جنبه عمومی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته است که جنبه عمومی آن به منظور بهره‌مندی عامه مردم از مطالب مرتبط با کرامت انسانی است که از طریق رسانه استانی این برنامه به سمع و نظر عموم می‌رسد که در این خصوص اخبار و مطالب مرتبط با جشنواره با زبان عامه بین عموم منتشر می‌شود و در بخش تخصصی نیز سعی می‌شود تا با بهره‌گیری از روحانیون و متخصصان حوزه دین این مطالب در اختیار افرادی که در مکتب این روحانیون درس می‌گیرند قرار گیرد.

 

6- برای مستندسازی آثار و برنامه‌های همایش چه پیش‌بینی هایی انجام شده است تا پس از اجرا دستاوردهای آن به فراموشی سپرده نشود و مورد استفاده عموم علاقمندان قرار گیرد؟

 

برای ماندگاری هر اثری باید مستندسازی انجام شود؛ از اینرو در این همایش نیز تلاش می‌شود تا از طریق اخبار و گزارش‌های حاصل از این همایش این رویداد مهم را در استان ماندگار کرد؛ همچنین این مطالب به صورت یک مجموعه گردآوری و در قالب نمایشگاه استانی و سراسری در مشهد مقدس در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

 

7- برای اثربخشی برنامه‌ها و اجرای مراسم فاخر اختتامیه و دعوت از سخنرانان تاثیرگذار برای مراسم چه تدابیری اندیشیده شده است؟

 

برای اثربخشی این برنامه سعی شده تا از چهره های جدیدی در برنامه استفاده شود که این موضوع در اتاق فکر مطرح و چهره‌های اثرگذار و مطرح کشوری به عنوان سخنران و میهمان برنامه پیشنهاد شدند ولی به جهت تغییر تقویم اجرایی این جشنواره نتوانستیم از حضور این افراد بهره مند شویم از اینرو در مراسم اختتامیه همایش کرامت انسانی از منظر رضوی از حضور ارزشمند حجت الاسلام حسینی از فضلای حوزه علمیه قم و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیون، آیت اله خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و استاندار زنجان بهره مند خواهیم شد.

 

 

کد خبر 562354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha