ويژه‌نامه هفته حج منتشر شد

خبرگزاری شبستان: ويژه‌نامه هفته حج با عنوان "شط هميشه جاري" به صاحب امتيازي كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي اربعين و سردبیری سید محمدرضا خوشرو منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني حج، ويژه نامه هفته حج با عنوان "شط هميشه جاري" به صاحب امتيازي كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي اربعين و سردبيري سيدمحمدرضا خوشرو در پايگاه اينترنتي اربعين منتشر شد.

ايران هيچ‌گاه در بحث اعزام حجاج ترديدى به خود راه نداده است، مواضع صريح مراجع تقليد درباره حج، خانواده شهداى منا به ديدار رهبرانقلاب می روند، نخستين كنگره شهداى منا باحضور رييس جمهور برگزار مى شود، تأكيد نماينده ولى فقيه در امور حج و زيارت بر لزوم برگزارى با شكوه هفته حج و رياض موضوع حج را سياسى كرده است از مطالب مهم اين ويژه‌نامه به شمار مي‌رود.

در يادداشت اول اين ويژه‌نامه آمده است: "حج و مناسك پرمحتواي آن به عنوان فاخرترين فريضه وحياني، جلوه آشكاري از اعتلاي دين و نمايش دهنده تماميت اسلام ناب محمدي‌(ص) است. اين مهم در آيين پيامبر اسلام‌(ص) به عنوان سازوكاري كارآمد در استقرار توحيد و خداپرستي و براندازي شرك و بت‌پرستي است، اما پس از رحلت آن حضرت، مستكبران حاكم بر جوامع اسلامى و ايادى آنها كژراهه‌هاى حادث شده – كه حقيقت حج و شعارها و نمادهاى والاى آن را با دنياخواهى و زياده جويى خود در تضاد و تنافى مى‌ديدند – به تحريف و خاموشى پيام بلند و متعالى آن پرداختند و با منحصر كردن حج در يك سرى اعمال عبادى و فردى صرف، اسلام و مسلمين را از بركات تعيين كننده و اثر بخش آن محروم كرد هاند و در واقع سرپوشى بر محتوا و روح حقيقى حج گذاشتند.

پيدايش و پيروزى انقلاب اسلامى در ايران كه احيا كننده هويت و انديشه‌هاى ناب اسلامى، دميدن روح اخوت اسلامى، صداقت و بيدارى در جامعه اسلامى و در يك كلام زمينه سازى براى حاكميت جهانى اسلام و محقق ساختن امت اسلامى بود، سبب شد تا شعاير الهى دوباره در ساحت حيات اجتماعى امت اسلامى مطرح و زنده شوند.

در اين چارچوب موضوعاتى هم چون مبارزه و جهاد فى سبيل الله، نمازهاى جمعه و جماعت، فرهنگ انتظار، نقش مساجد، عزاداري هاى مذهبى و از جمله حج به عنوان كنگره بزرگ جهان اسلام، احيا و به سمت و سوى جايگاه حقيقى خود در حال صيرورت و دگرگونى‌اند."

در مطلب نخست اين ويژه‌نامه حجت‌الاسلام سيدعلي قاضي عسكر، سرپرست حجاج ايراني روند مذاكرات ايران با عربستان در مورد اعزام زائران به حج، شرط كشورمان براي اعزام به عمره، روند نامناسب پرداخت غرامت به حجاج ايراني صدمه ديده در حوادث منا و مسجدالحرام، سهميه حج ايران در سال‌هاي آينده و نتيجه تحقيقات در مورد عوامل حادثه منا و پيامدهاي آن را تشريح كرده است.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در بخش ديگري از اين نوشتار با بيان اين‌كه ايران هيچ‌گاه در بحث اعزام حجاج ترديدي به خود راه نداده است، گناه اعزام نشدن ايراني به حج را براي كساني دانسته كه (صد عن سبيل الله) كرده‌اند و مانع رفتن ايرانيان به حج شده‌اند.

مواضع صريح مراجع تقليد درباره حج عنوان ديگري از اين ويژه‌نامه است كه به مواضع صريح حضرات آيات ناصر مكارم شيرازي، حسين نوري همداني و عبدالله جوادي آملي از مراجع تقليد درباره حج اختصاص دارد.

در بخشي از اين مطلب مي‌خوانيم: پس از چند ماه مصالحه ايران براي به سرانجام رساندن حج امسال، مراجع تقليد كه تاكنون بر حضور زائران ايراني در حج با حفظ شأن و تأمين امنيت تأكيد داشتند، اين بار مواضع صريح‌تري را متناسب با برخورد سعودي‌ها اعلام كردند كه شايد صريح‌ترين موضع متعلق به آيت‌الله مكارم شيرازي باشد كه اعلام كرد، بايد فكر حج امسال را از سر بيرون كرد.

مطلب ديگري با عنوان رياض موضوع حج را سياسي كرده است در اين ويژه‌نامه به چشم مي‌خورد كه تيتر گفته سعيد اوحدي رييس سازمان حج و زيارت در مصاحبه با شبكه پرس تى وى است كه مشكل اصلى عربستان را تاكيد اين كشور بر حفظ انحصار خود در برگزارى مراسم حج دانسته است.

دو صفحه از اين ويژه‌نامه به بيانات گوهربار حضرت امام خميني‌(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره ماه ذي‌الحجه و مراسم پرشكوه حج اختصاص دارد كه در مطلبي امام راحل فرموده‌اند: حج بى روح و بى تحرك و قيام حج بى برائت، حج بى وحدت و حجى كه از آن هدم كفر و شرك برنيايد حج نيست. بزرگ‌ترين درد جوامع اسلامى اين است كه هنوز فلسفه واقعى بسيارى از احكام الهى را درك نكرده

و حج با آن همه راز و عظمتى كه دارد، هنوز به صورت يك عبادت خشك و يك حركت بى حاصل و بى ثمر باقى مانده است.

همچنين رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند: حج، آن شط هميشه جارى و آن عطيه بى زوال الهى است كه مسلمانان تا ابد مى‌توانند غبار رنج و حرارت و آلودگى و بيمارى خود را در آن بسترند. جفاى دشمن به خاطر آن است كه جبهه‌ى خودى نخواسته است از همه‌ى نيرو و امكان خود استفاده كند و عِده و عُده‌ى خود را به مصاف دشمن بياورد. بزرگترين پشتوانه‌ى جهان اسلام، امت بزرگ اسلامى است.

بخش پاياني اين ويژه‌نامه با عنوان آيا بعد از فاجعه منا مي‌توان حج را تعطيل كرد مطلبي است به قلم مصطفي اميري كه به بهانه فاجعه منا در مراسم حج نگاشته شده و پاسخي به شبهه تعطيلي حج در برابر كمك به فقرا، ديدگاه امام خميني‌(ره) و مقام معظم رهبري درباره حج مستحبي است.

در بخشي از اين مطلب مي‌خوانيم: كسى كه در راه زيارت خانه خدا در مكه، در حال رفتن يا برگشتن از دنيا برود، از ناله بزرگ روز قيامت در امان خواهد بود، و اگر در حال احرام از دنيا رفته باشد، لبيك گويان در روز قيامت محشور مى گردد. اين حديث، روح انسان را نشاط مى بخشد و التيام قلب زخم خورده داغديدگان است.

ويژه‌نامه هفته حج در هشت صفحه پي‌دي‌اف به صاحب امتيازي كميته فرهنگي آموزشي اربعين و سردبيري سيدمحمدرضا خوشرو منتشر شده است.

کد خبر 564368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha