جشنواره رضوی، فعالیتی فرهنگی در راستای زندگی و جامعه رضوی

خبرگزاری شبستان: جشنواره رضوی یکی از فعالیت های مهم و فرهنگی در راستای اثرگذاری بر جامعه است که می تواند فرهنگ رضوی و زندگی رضوی را به ما نشان دهد.

خبرگزاری شبستان - یزد:

 

فعالیت های فرهنگی در جامعه یکی از اثر گذارترین بخش ها در راستای اسلامی شدن جامعه است که برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها نیز گام موثری به نمایش گذاشتن این اقدامات است.

 

آنچه که امروز مورد نظر ما در جامعه است فعالیت های محتوایی در زمینه اسلام ناب است و هر فردی با استعداد و توانایی خود می تواند زمینه های مساعد در جهت اقدامات فرهنگی به جامعه القا کند.

 

امروز دشمن در تلاش است تا با اثر گذاری نرم، فرهنگ جامعه و جوانان ما را به سمت انحراف برده و مقاصد خود را دنبال کند و ما را به ضعف فرهنگی فراخواند.

 

آنها از هیچ کاری دریغ نمی کنند و با فیلم های کوتاه، مستندهای غیر اخلاقی،  شبکه های اجتماعی و بسیاری از اقدامات سعی بر رسیدن به هدف خود دارد.

 

در این راستا ما نیز باید این اقدامات را درک کنیم و بدانیم که در صورتی که در دام آنها گرفتار شویم حتما دین و دیانت و خانواده خود را دست خواهیم داد.

 

امروزه تاکید افراد مختلف جامعه از بخش های مختلف از جمله مقام معظم رهبری تاکید بر کار فرهنگی در راستای تقویت فرهنگی جامعه است زیرا ایشان نیز اهمیت کار فرهنگی را درک کرده و اثرگذاری آن را در جامعه می دانند و در همین جهت نیز بارها و بارها بر آن تاکید کرده اند.

 

کار فرهنگی امروز با تدوین فیلم ها و مستندها می تواند ار معنوی خوی برای جامعه باشد و اگر هم این بخش با نام و سیره ائمه برگزار شود شاید به مراتب اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

 

جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند رضوی یکی از رنامه های فرهنگی است که در سال های متوالی در استان ها مختلف برگزار می شود و این بار نیز برای چندمین بار به میزبانی یزد برگزار می شود.

 

یازدهمین جشنواره ملی فرهنگ رضوی در مردادماه جاری در هشت گام با عنوان طریق الرضا(علیه السلام) آغاز شد و با کاری ابتکار در هر گام فعالیتی فرهنگی در راستای موضوعات جشنواره گام برداشته شد.

 

برگزاری کارگاه های آموزشی متعددبا حضور اساتید برجسته کشوری، نقد فیلم، اکران فیلم های انتخاب شده، و ... از جمله این گام ها بود که بسیاری از علاقمندان نیز از این برنامه ها بهره بردند و حتی هنرمندان کشوری نیز این جشنواره را قابل مقایسه با جشنواره های کشوری می دانند.

 

امروز که در روزهای آخر و گام آخر این جشنواره هستیم شاید کمتر کسی به کیفیت آن پی برده باشد زیر سینما تک یزد میزبان اکران فیلم های این جشنواره است و علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده است.

 

فیلم سازان و مستند سازان نیز این حضور آثار و علاقمندان را غافلگیرکننده می دانند و بیان  کردند که سطح این جشنواره بسیار بالا است و امید است که روز به روز این جشنواره از کیفیت بالاتر بهره مند شود.

 

علی مزیدی، یکی از علاقمندان به حضوزه های هنری با حضور در این رکران ها در سینما تک یزد از کیفیت خوب این جشنواره نسبت به سال های قبل گفت.

 

وی بیان کرد: فیلم های این جشنواره از نظر محتوایی بسیار غنی است و امیدواریم که روز به روز بتوان در جامعه این چنین آثاری را ایجاد کنیم و فرهنگ سازی کار فرهنگی را در جامعه داشته باشیم.

 

محمد محمدی، کارشناس فرهنگی نیز با اشاره به فیلم های این دوره از جشنواره گفت: خوشبختانه روز به روز و سال به سال افراد شرکت کننده در این جشنواره تجربه بیشتری کسب می کنند و در راستای ساختن فیلم های موثر و محتوایی گام های اساسی بر می دارند.

 

وی افزود: ما خوشحالیم که جوانان و نوجوانان نیز با کمترین امکانات بیشترین محتوا را به مخاطبین انتقال می دهند و این را نیز می توان به نمادی برای اقتصاد مقاومتی مطرح کرد.

 

این کارشناس فرهنگی گفت: هنر و هنرمند می تواند بیشترین اثر فرهنگی و محتوایی را در جامعه داشته باشد زیرا به خوبی مردم و جامعه می تواند فعالیت های فرهنگی را درک کند و اثرپذیر باشد.

 

محمدی گفت: جشنواره رضوی یکی از  فعالیت های مهم و فرهنگی در راستای اثرگذاری بر جامعه است که می تواند فرهنگ  رضوی و زندگی رضوی را به ما نشان دهد.

 

نصیر درویشوند نیز از بوشهر و با مستند «کهنمویی ساعت هفتصد و بیست»، برای شرکت در این جشنواره به یزد آمده است نیز در این خصوص گفت: به نظم از نظر هماهنگی و نظم، برنامه ها تا الان بسیار خوب بوده و همچنین استقبال مردم مرا غافل گیر کرد.

 

این فیلم ساز بیان کرد: شاید این سطح از استقبال در جشنواره های شهرستانی منحصر به فرد باشد البته برای فیلم سازها چون بیشتر آثار را در جشنواره های مختلف می بینند صرفا شرکت در اکران فیلم ها قانع کننده نیست و باید برنامه های جنبی دیگری نیز در نظر گرفته شود.

فهیمه سهیلی راد، رئیس اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این خصوص بیان کرد: ایجاد انگیزه و تشویق فیلمسازان به تولید فیلم، با اندیشه و نگاهی خاص به آرمان های دینی و انسانی می تواند به عنوان عاملی مهم در این حوزه درنظر گرفته شود.

 

وی افزود: برگزاری یک جشنواره ملی در یک استان، ذاتاً باعث ایجاد انگیزه در فیلمسازان آن استان خواهد شد، علاوه بر آن، فضایی که تحت تأثیر جشنواره ایجاد می شود اعم از نمایش فیلمها، کارگاهها، جلسات نقد و بررسی و... می تواند به همبستگی و همکاری بیشتر فیلمسازان با یکدیگر منجر شود.

 

رئیس اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: به نظر من اینکه هنرمندان احساس کنند در جشنواره ای حضور دارند که متعلق به خودشان است و در این راستا تلاش کنند، بخش بزرگی از هدف جشنواره محقق شده است؛مخصوصا اینکه این جشنواره مزین به نام مبارک امام هشتم (علیه السلام) باشد.

 

اما امروز آنچه که مورد توجه است بایستی در راستای کارهای فرهنگی هماهنگی و عمل خو صورت گیرد تا بتوان جشنواره های همچون جشنواره رضوی را برگزار کنیم و امیدواریم این کار های فرهنگی بتواند سیره و روش ائمه را در جامعه بسط و گسترش دهد.

 

لازم به ذکر است، یازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند رضوی از 18 الی 21 مردادماه در سینما تک یزد برگزار می شود و اختتامیه آن نیز 22 مردادماه در سال برق منطقه ای شهید عباس پور یزد رگزار می شود.

 

گزارش: سید ضیا میررحیمی

 

 

کد خبر 564790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha