گره عشق بر تارو پود قالی/بانویی که با قالی‌بافی کارآفرین شد

خبرگزاری شبستان: هنر قالی‌بافی اگرچه امروز رونق سابق را ندارد اما زنان و مردان قالی‌باف گاهی با تاسیس یک کارگاه کوچک آموزش قالی‌بافی سعی در گسترش این هنر و صنعت نسبتا فراموش شده دارند که مژگان سیرتی یکی از این دست کارآفرینان است.

خبرگزاری شبستان - صومعه‌سرا: هنر نقش نگاران ایران ‌زمین برگرفته از تاریخ و تمدن اسلامی، در دل نقشه‌های قالی با دستان پرتوان بافندگان فرش‌ها که خامه و رنگ نخ‌های تار و پود آن از کارگاه‌هایی در همین دیار بر دارهای قالی نشانده شده محصولی پدید آورده که سرمایه‌ای فرهنگی، تاریخی و اقتصادی محسوب می‌شود.

 

فرش دستبافت، کالایی ملی است که با کار و سرمایه ایرانی گره خورده است و قالی‌بافان این استان با دانش تقاضای بازار، سعی در تولید فرش‌ها و تابلوفرش‌های دستبافت دارند.

 

کیفیت بالا و اصیل بودن فرش‌های ایران در مقایسه با انواع خارجی به خصوص فرش چینی امتیاز ویژه‌ای است، فرش‌های ایرانی دارای روح هستند و زنان و مردان گیلانی در هنگام بافت، گره گره تار و پودهای آن را با عشق به هم پیوند می‌دهند.

روایت هنرمندی زنان گیلانی بر تار و پود قالی، حکایت قدمت فرش‌بافی در این دیار است، هنری که امروز رونق سابق را ندارد.

 

زنان و مردان قالی‌باف گاهی با تاسیس یک کارگاه کوچک آموزش قالی‌بافی سعی در گسترش این هنر و صنعت نسبتا فراموش شده دارند که مژگان سیرتی یکی از این دست کارآفرینان است. وی در زمینه قالی بافی کار می‌کند و برای چندین بانو ایجاد اشتغال کرده است.

 

این زن کارآفرین باعث شده تا بسیاری از زنان خانه‌دار بتوانند لحظات بیکاری در خانه را برای خود با بافت فرش پر کنند و زمینه اقتصادی را برای خانواده فراهم آورند.

 

اين كارآفرين معتقد است كه بانوان علاقمند مي‌توانند در صورت پشتكار و جديت در يادگيري در مدت كوتاهي يك قالي‌باف ماهر شوند و براي خود از اين راه درآمدي داشته باشند؛ درآمدي كه به نقل از وي به تعداد رَج‌هاي بافته شده و گره‌هاي قالي بستگي دارد.

 

بانویی که با قالی‌بافی کارآفرین شد

مژگان سیرتی مقدم، کارآفرین برتر صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا با بیان اینکه از کودکی علاقه وافری به نقاشی داشته است، اظهار داشت: در دوره راهنمایی علی رغم اینکه در همه دروس ممتاز بودم اما علاقه ویژه‌ای به درس فنی‌وحرفه‌ای داشتم.

 

وی با بیان اینکه در رشته علوم تجربی تحصیل کردم، افزود: برای یادگیری رشتی دوزی به فنی حرفه‌ای رشت مراجعه و مجذوب کارهای قالیبافی در کلاس دیگر شدم.

کارآفرین برتر صومعه‌سرا با اشاره اینکه از سال 74 آموزش قالیبافی را نزد استاد فردوس لطفی گذرانده‌ است، گفت: به دلیل علاقه زیادی که به این حرفه داشتم برای یادگیری بیشتر به تهران، تبریز و قم رفته تا بر دانسته‌هایش افزون شوم.

 

سیرتی با بیان اینکه با گذراندن دوره‌های کارآفرینی، در بازاریابی و مدیریت موفق ظاهر شدم، تصریح کرد: در تولید هر هنر و عرضه آن تنها داشتن مهارت در همان زمینه کافی نیست و کارآفرینی و جذب بازار و کمک گرفتن از مشاورین از جمله مواردیست که باید یک فرد بر آن مسلط باشد.

 

وی با تصریح اینکه فروش مطلوب برای هر محصول، تولید خوب، تبلیغ و بازاریابی خودش را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: برای تولید کارهای بزرگ فقط نباید به زیبایی آن کار توجه شود بلکه باید ماه‌ها تفکر و مشاوره گرفت تا با تقاضای بازار آشنا شویم.

 

در تولیدهر هنر و عرضه آن تنها داشتن مهارت کافی نیست

کارآفرین برتر صومعه‌سرا با بیان اینکه با گذران دوره‌های کارآفرینیSYBو مقدماتی KABو سطح تکمیلی شایستگی کارآفرینیKAB و مدیریت موفق ظاهر شدم، اظهار کرد:در تولید هنر و عرضه آن تنها داشتن مهارت در همان زمینه کافی نیست.

 

سیرتی با تاکید بر اینکه در این سال‌ها با توسعه و پشتکار سعی در گسترش وبه روز بودن کارها کرده، حتی در رکود نسبی بازار قالی در کار خود موفق ظاهر شدم، افزود: قالی‌های 60 رج ابریشم را بافته و به بازار عرضه کردم و هم اکنون در حال تولیدجفت قالیچه‌های 60رج چله ابریشم با پنجاه رنگ هستم.

 

وی به حضور در نمایشگاه‌های متعدد از جمله نمایشگاه بین المللی قالی اشاره کرد و گفت: اعتماد به یک تولید کننده بزرگترین سرمایه ایست که به او می‌توان هدیه داد.

 

این کارآفرین برتر صومعه‌سرا با بیان اینکه کارگاه آموزش قالی‌بافی سروش را تاسیس کرده است، تصریح کرد: از آنجایی که وسعت این کارگاه کم بود، به بافندگان درجه یک که دغدغه فروش قالی‌ها را نداشته باشند، در منازلشان آموزش قالیبافی می‌دهم.

سیرتی از تلاش برای ساخت کارگاه‌ بزرگ‌تری خبر داد تا بتواند جوانان بیشتری را با کار زیبای تولید قالی آشنا کند و خاطرنشان کرد: اکثر بافندگان دارای تحصیلات کارشناسی هستند که در این دوره هجوم بیکاری، امید بخشیدن به این قشر از جامعه بزرگترین آرزویم است زیرا زنان پایِ دار قالیِ امروز کارآفرینان فردا هستند.

 

وی با بیان اینکه بانون می‌توانند در آموزشگاه‌های مختلف آموزش قالی‌بافی ببینند و با این هنر آشنا شوند، اظهار کرد: برای تولید برتر باید تند بافی و مهارت‌های دیگر را نیز بیاموزند.

 

کارآفرین برتر صومعه‌سرا برای بانوان ایجاد اشتغال کرده است

این کارآفرین برتر صومعه‌سرا با بیان اینکه در کارگاه وی کارگران تحت پوشش بیمه هستند، افزود: جز معدود افرادی هستم که توانستم ایجاد اشتغال برای بانوان داشته باشم.

 

سیرتی با بیان اینکه تا کنون از تسهیلات استفاده نکردم، گفت: از اداره صنعت و معدن تجارت استان و سازمان فنی و حرفه‌ای که در این چند سال مشوقم بودند تشکر می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه بزرگترین حمایت‌ها لزوما نباید مالی باشد، تصریح کرد: خوشحالم که زحمات اساتیدم به ثمر نشسته و کارآفرین برگزیده شهرستان صومعه‌سرا شدم.

 

این کارآفرین برتر صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: قالی دشت زیبایی‌هاست و این هنر به زندگی‌ام لبخند هدیه داده است و زمانی که بدانم گره به گره تبدیل به اثر ماندگار می‌شود از آبشار صبوری طراوت خواهم یافت.

 

سیرتی با اشاره به یکی از خاطره‌های شیرینش اظهار داشت: در روز دریافت لوح کارآفرینی، بین مدیران آموزشگاه بانویی با هیجان تشویقم می‌کرد که وقتی به نزدیک وی رسیدم متوجه شدم هنرجوی 20 سال پیشم است.

 

به گزارش شبستان؛ آموزش‌هايي كه به مرور موجب مي‌شود اشتغال ايجاد شود يك فرصت است و افرادي كه اين آموزش‌ها را دريافت مي‌كنند يك ظرفيت غني براي اشتغالزايي هستند؛ چه بسا با مساعد شدن زمينه‌ها در راستاي توسعه بازار كار در آينده‌اي نه‌چندان دور شاهد بخشيده شدن اعتبار و ارزش اجتماعي بيشتر به آنان باشیم.

کد خبر 565274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha