اجرای پروژه های گردشگری جهت جذب بیشتر مسافران/ استفاده از مصالح بومی و همگام با طبیعت در موزه روستایی گلستان

خبرگزاری شبستان: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اجرای پروژه های تاریخی و گردشگری برای جذب بیش تر گردشگران پروژه های گردشگری زیادی را دراجرا و در دست اقدام دارد.

خبرگزاری شبستان -گرگان: آثار تاریخی از اهمیت بسار بالایی برخوردار است که می تواند پیشینه تاریخی آن شهر را بازگو کند که این آثارها می تواند بسیار مهم و با اهمیت باشند.

 

بافت های تاریخی بسیار مورد توجه همگان هستند که نشان از آداب و رسوم گذشته دارد. در همین راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در بازدید میدانی خبرنگاران از خانه تاریخی باقری ها، به معرفی این بناها پرداخت.

خلیل حق شناس، کارشناس ثبت بافت تاریخی گفت: خانه باقری یکی از بزرگترین خانه تاریخی در شمال کشور که دارای دو هزار متر مربع است.

 

وی با بیان اینکه خانه باقری ها یکی از زیباترین بنا ها در ایران است، افزود: این بنا دارای 150 سال قدمت است که یکی از معماری و خانه های نفیس شهر گرگان محسوب می شود.

 

حق شناس اظهارداشت: در این خانه هفت حیاط و هفت حوض وجود دارد که این حوض ها توسط جوی هایی که در این حیاط وجود دارند بایکدیگر در ارتباط هستند.

 

راه اندازی فاز اول بازارچه محصولات صنایع دستی در گرگان

سارا اخوت، معاون صنایع دستی  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز در ادامه گفت: عدم غرفه محصولات صنایع دستی یکی از دغدغه های شهروندان گرگانی بود که با تلاش های انجام شده توانستیم فاز اول این بازارچه در خانه باقری ها راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه بازارچه صنایع دستی با 16 غرفه و 31 هنرمند در خانه باقری گرگان در حال فعالیت است، افزود: در این بازارچه هنرمند در رشته های مختلف همچون، معرق چوب، منبت چوب، سوخت نگاری، معرق شیشه سفال، قلم زنی روی مس، حجاری سنتی، ابریشم بافی و ... فعالیت می کنند.

 

کامران احدپور، با 20 سال سابقه هتلداری در لندن اکنون مدیر هتل بوتانیک گرگان است. او می گوید در زمانی که در لندن مشغول به کار بودم دو هتل داشتم که دوران بازنشستگی خود را در ایران انتخاب کرده بودم اما بازهم اینجا مشغول به کار شدم.

 

رشد مثبتی در صنعت توریست و گردشگری به وجود آمده است

احدپور خود را اصالتا تهرانی معرفی می کند اما معتقد است که تهران برای زندگی شهری اصلا مناسب نیست چرا که این شهر به لحاظ آب و هوایی، منابع طبیعی و سر و صدا مناسب زندگی کردن نیست و ترجیحا جای آرام را بیشتر دوست دارد.

 

وی اظهارداشت:  استان گلستان دارای ظرفیت های بسیار مناسب و مورد توجهی است که بسیار ارزشمند هستند که ظرفیت ها باید به همه هموطنان شناسانده شود.

 

مدیر هتل بوتانیک گرگان تصریح کرد: این هتل در آذر 93 در سفر رئیس جمهور تدبیر و امید به گلستان به بهره برداری رسید و کار رسمی خود را از نوروز 94 آغاز کرد.

 

وی با اشاره به اینکه این مکان دارای 10 هزار متر مربع زیربنا است، یادآورشد: مشغول ساخت و ساز این هتل بودیم که افزایش قیمت صورت گرفت و اکنون طرح توسعه آن در دستور کار خود داریم که این طرح نیازمند به 7 میلیارد تومان اعتبار است.

احدپور گفت: این هتل دارای سه لابی، استخر، سونا، جکوزی، سالن موسیقی، کافی شاپ، زمین تنیس  و 72 اتاق است که سعی کردیم با استانداردهای موجود هماهنگ باشیم.

 

 وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته شاهد توریست های بیشتری در استان هستیم و یک رشد مثبتی در صنعت توریست و گردشگری به وجود آمده است که فکر می کنم مسئله برجام اثر خود را گذاشته و اعتماد امنیت ایران در بین توریست ها بالا رفته است.

 

مدیر هتل بوتانیک گرگان اظهارداشت: همان طور که خود توریست ها می گویند امروز مطبوعات خارج در مورد ایران به موارد مثبت اشاره دارد آشوب های زیادی در منطقه است اما ایران در امنیت کامل به سر می برد که این خود یکی از مهمترین ویژگی ها به شمار می آید.

 

وی تصریح کرد: چه توریست های غربی و چه توریست های شرقی در سفر خود ترجیح می دهند به جاهای امن دنیا سفر کنند و ایران کافی است به لحاظ امکانات روی خوش به آنان نشان دهد.

 

در ادامه مجید رحمانی خلیلی، رئیس گروه سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: این هتل در راستای سیاست های حمایتی دولت تدبیر وامید از زیر ساخت های گردشگری ساخته و تحویل داده شد.

 

وی افزود: این مجموعه می تواند کمک بسیار فراوانی در ماندگاری و جذب گردشگر در مرکز استان را داشته باشد.

 

رحمانی خلیل اظهارداشت: مبلغ 60 میلیارد ریال از منابع متمرکز سازمان با میزان سرمایه گذاری 200 میلیارد ریال هزینه پروژه شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 50 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

ساخت بزرگترین موزه روستایی در جنگل قرق

در ادامه خبرنگاران از موزه روستایی که واقع در جنگل قرق واقع شده، بازدید کردند که در این بازدید محمد مهدی برهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: بعد از زلزله رودبار در سال 60 بسیاری از بناهای ارزشمند در خطر از بین رفتن قرار گرفتند که بایک تفکر نجات بخش و با تصحیح از میراث موزه روستایی اروپا موزه روستایی در ایران شکل گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه اولین موزه روستایی در گیلان استارت خورده است، افزود: دومین موزه روستایی کشور در سال 93 در گلستان استارت خورد.

 

بحرانی اظهارداشت: با توجه به مکان یابی های انجام شده جنگل قرق برای اجرای این طرح انتخاب شد که نزدیک بودن این مکان به مرکز استان یکی از مزیت های این طرح است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه گلستان رنگین کمان اقوام است مجموعه آلبومی از معماری های گوناگون به صورت متمرکز در این مکان به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: اکنون یکی از اثر ارزشمند در این مکان در حال دوبارچینی است که در انتخاب گونه هایی که انجام می دادیم متوجه شدیم که این را می خواهند در اختیار کوره دار برای ذغال بگذارند.

 

وی افزود: بعد از شناسایی آثار مستند سازی انجام و بعد واچینی و بعد از آن دوباره چینی می شود.

 

یک میلیارد تومان اعتبار موزه روستایی گلستان

بحرانی اظهارداشت: این موزه در بین درختان ساخته خواهد شد و هیچ درختی برای این موضوع قطع نخواهد شد.

 

وی تصریح کرد: در چشم انداز 10 سال آینده نزدیک به 30 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد که در 9 فاز انجام خواهد شد.

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خاطرنشان کرد: در سال 94 مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شده بود که 350 میلیون تومان اختصاص پیدا کرد.

 

جابر کریمی، مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه بازدید خبرنگاران از پارک کودک منطقه نمونه گردشگری کبودوال گفت: نمای این ساختمان برگرفته از نخ ریسندگی چوبی است که معرف صنایع دستی شهرستان است.

 

مصالح به کار برده شده در موزه روستایی بومی و همگام با طبعیت است

وی با اشاره به اینکه مصالحی که در این نما به کار گرفته می شود بومی و همگام با طبعیت است، افزود: این ساختمان از انرژی سبز استفاده خواهد کرد و برق آن از برق شهری تامین نمی شود.

 

مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهارداشت: در این محدوده شاخه ای از درخت قطع نخواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه این ساختمان در دو طبقه به بهره برداری خواهد رسید، تصریح کرد: طبقه اول موزه و در طبقه همکف صنایع دستی به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

کریمی گفت: امید است با راه اندازی این ساختمان ضریب ماندگاری را افزایش دهیم و بتوانیم صنایع دستی را به خوبی معرفی کنیم.

 

مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه بازدید خبرنگاران از منطقه گردشگری شبنم گفت: این پروژه در ورودی نوده خاندوز قرار گرفته شده است که یکی از مهمترین اقدامات سازمان به شمار می آید.

احداث منطقه گردشگری شبنم در ۳۷ هکتار

وی با اشاره به اینکه این منطقه دارای37 هکتار است که ما برای 7 هکتار برنامه فیزیکی داریم، افزود: در سایت بالادست دو مجموعه و در پایین دست آبشار مصنوعی به ارتفاع 25  متر را خواهیم داشت.

 

کریمی یادآورشد: در پشت پرده آب یک آسانسور برای افرادی که کم توان هستند راه اندازی خواهد شد که این آسانسور از وسط حوضچه آب بیرون خواهد آمد.

 

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه این پروژه دارای 6 فاز است فاز سوم آن به دلیل کاهش اعتبارات استارت نخورده است که اگر تخصیص اعتبار اتفاق افتد در فازهای بعدی آبشار مصنوعی راه اندازی خواهد شد.

 

مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال 90 برآورد این پروژه نزدیک به 3 میلیارد تومان بوده است تا کنون حدود یک میلیارد تومان هزینه شده است.

 

کد خبر 566780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha