اجرای سیستم های نوین آبیاری صرفه جویی قابل توجه در منابع آب است

خبرگزاری شبستان:رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: اجرای سیستم های نوین آبیاری صرفه جویی قابل توجه در منابع آب دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، مهندس علی بابایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی (31 مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای دولت گفت: آرامش و آسایش کنونی جامعه اسلامی مرهون خون پاک شهدا و ایثارگران است که این مهم بر همگان واجب است.

 

وی با اشاره به رسالت ها و وظایف این سازمان افزود: با توجه به کمبود منابع آبی و همچنین سطح زیر کشت استان و اهمیت صرفه جویی در منابع آبی، اجرای سیستم های نوین آبیاری را راهی برای ذخیره منابع آبادی و صرفه جویی در این منابع دانست.

 

این مقام مسئول ترویج کشت محصولاتی که کمتر به آب نیاز دارند و کشت گل خانه ای را از دیگر راه های صرفه جویی در منابع آبی دانست و بیان کرد: این مهم نیازمند مشارکت همگانی است و در این راستا به اقتصاد کشاوران نیز توجه ویژه می شود.

 

استان مرکزی جزء 10 استان اول کشور در تولیدات کشاورزی

 

مهندس بابایی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی استان مرکزی جزء 10 استان اول کشور در تولیدات بخش کشاورزی است، گفت: 20 درصد از شاغلین استان مرکزی در بخش کشاورزی هستند.

 

وی همچنین به پتانسیل های استان مرکزی در بخش های مختلف اشاره کرد و افزود: از جمله این پتانسیل ها انار ساوه، گل و گیاه محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، شعبه ششم موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بخش مرکزی، و ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان از پتانسیل های علمی و تحقیقاتی بخش کشاورزی استان است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین با بیان اینکه در محصولات مختلفی دارای رتبه در سطح کشور هستیم، ادامه داد: رتبه اول در تنوع تولیدات گل و گیاه زینتی، رتبه دوم در گل های شاخه بریده، سوم در گل و گیاه زینتی، رتبه دوم در سطح زیر کشت و تولید انار کشورمربوط به استان مرکزی است.

 

وی همچنین رتبه ششم تولید بهترین و با کیفیت ترین پسته در استان، مقام هشتم گل محمدی، مقام نهم انگور، مقام سوم لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو در استان هستیم.

 

مهندس بابایی اضافه کرد: در محصولات پروتئینی هم حدود 54 هزار تن تولید گوشت سفید، 53 هزار تن گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر در استان، 41 هزار تن تولید تخم مرغ که قسمت اعظمی از این محصولات مازاد که نیاز استان است به استان های کشور و کشورهای آسیای میانه صادر می شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین به رتبه اول صادرات ماهیان زینتی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه 90 درصد صادرات ماهیان زنیتی و رتبه چهارم کشور در تولید بچه ماهی قزل آلا در استان مربوط به استان مرکزی است.

 

وی ادامه داد: در ارتباط با سیستم های نوین آبیاری اقدامات خوبی در استان انجام شده که 56 هزار هکتار تا کنون زیر کشت رفته و صرفه جویی شده .

 

این مقام مسئول هدف گذاری که در استان شده را 8 هزار هکتار دانست و ادامه داد: امیدواریم با اجرای این مهم بتوانیم قدم های موثری در راستای صرفه جویی در مصرف آب برداریم.

 

 

کد خبر 567662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha