خبرنگاران همچون آینه جامعه را بازتاب می دهند اما خود دیده نمی شوند

سیدمحمد حسینی گفت: خبرنگاران مثل آینه، نقاط قوت و ضعف جامعه را بازتاب می‌دهند اما خود دیده نمی‌شوند. رنج و اضطراب آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرد و به همین خاطر است که خبرنگاری به عنوان شغل سخت شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنان خود در بزرگداشت روز خبرنگار را با آیه "یا ایها الذین آمنوا اتقوالله و قولو قولا" سدیدا، آغاز کرد.

 

حسینی با تشکر از رییس‌جمهور به خاطر حضور هرساله در مراسم روز خبرنگار گفت: رییس‌جمهور علاقه‌مند بودند تعداد بیشتری از فعالان عرصه رسانه در این مراسم سخن بگویند که به خاطر کمی زمان این امر میسر نشد اما خبرنگاران بدانند که ما مدافع حقوق و پی‌گیر مطالبات آنها هستیم.

 

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره اهمیت قلم و سخن گفت: خداوند در قرآن علاوه بر آیه معروف ن والقم و مایسطرون می‌فرماید: "و قال ربی یعلم القول فی السماء والارض". همچنین در جاهای دیگری تعابیری چون قول معروف، قول سدید، قول لین و قول حسن مطرح شده که نشانگراهمیت کلام و سخن نزد خداوند است.

 

حسینی خطاب این آیات را همه مردم دانست اما بر حساسیت فعالیت خبرنگاران به خاطر گستردگی مخاطب آنها تأکید کرد.

 

وزیر ارشاد تأکید کرد: خبرنگاران مثل آینه هستند که نقاط قوت و ضعف جامعه را بازتاب می‌دهند اما معمولا خودشان دیده نمی‌شوند. رنج و زحمت و اضطراب آنها کمتر دیده می‌شود و به همین خاطر است که خبرنگاری به عنوان شغل سخت و زیان‌آور شناخته می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نکات مورد اشاره خبرنگاران در این نشست پرداخت و گفت: همان‌گونه که گفته شد خبرنگاران مثل دیده‌بان جنگ‌اند که به موقع به جامعه هشدار می‌دهند.

 

وی افزود: مشکل انتشار آگهی‌های دولتی در همه روزنامه‌ها موضوع مورد اشاره‌ای بود که انحصار آن از روزنامه ایران خارج شده و در سفرها بارها به مسئولان تذکر داده‌ایم که آگهی‌های دولتی را به رسانه‌های مختلف سفارش دهند اما از سوی دیگر نرخ تعرفه از سال 83 تاکنون ثابت مانده که امیدوارم با نظر مساعد رییس‌جمهور این مسئله نیز حل شود.

 

وی به موضوع بیمه تکمیلی خبرنگاران که در روز خبرنگار سال گذشته مطرح شد، اشاره و تصریح کرد: امروز هیچ محدودیتی برای بیمه حوادث، عمر و غیره و همچنین بیمه تکمیلی خبرنگاران وجود ندارد.

 

نظام جامع رسانه‌ای مسئله دیگری بود که وزیر ارشاد درباره آن گفت: بر اساس برنامه پنجم نظام جامع رسانه‌ای باید تا پایان سال 90 ارایه می‌شد که امیدواریم تا شهریور در دولت مطرح و نهایی شود.

 

وی افزود: قانون مطبوعات مربوط به مجلس پنجم بود که ضعف‌هایی در مورد خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیجیتال داشت که موقتا آیین‌نامه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اجرا می‌شود و از این پس نیز مسایل مربوط به آنها در هیئت نظارت بررسی خواهد شد.

 

حسینی همچنین با اعلام خبر رفع مشکل مسکن خبرنگاران با دستور رییس‌جمهور اضافه کرد: کار ارزشمند امسال رفع مشکل مسکن خبرنگاران است که با صحبت‌هایی که در شورای عالی مسکن صورت گرفته به پنج هزار نفر از خبرنگاران داوطلب وام 30 میلیونی مسکن داده می‌شود که به نظر می‌شود بیش از این هم متقاضی این وام نباشند.

 

وی تذکر همیشگی رییس‌جمهور مبنی بر بالابردن آستانه تحمل فعالان عرصه دولت در عین فعالیت جدی آن ها را از دیگر نکات مورد اشاره اهالی رسانه دانست و افزود: علاقه دولت به حضور رسانه‌ها و آگاهی آنها تا حدی است که هیئت‌های خارجی از حضور خبرنگاران ایرانی در همه دیدارها تعجب می‌کنند.

 

وزیر ارشاد در بخش پایانی سخنان خود کار خبرنگاران در ایران را امری دشوار توصیف کرد و گفت: مردم ایران اهل دقت و تحقیق‌اند و انتظار بالایی از جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور دارند.

 

وی در پایان با یادآوری سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب باید واقع‌گرایی و واقع‌بینی را جایگزین منفی‌گرایی و مثبت‌گرایی مطلق کنیم.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 58117

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha