هدف طب اسلامی، پیوند بین انسان و حجت خداست

خبرگزاری شبستان: حاج سیدجوادی با بیان اینکه هدف طب اسلامی، پیوند بین انسان و خداست و پیوند بین انسان و حجت خداوند است، گفت: هیچ بابی در فقه به اندازه طب روایت ندارد؛ امروز حدود ۱۷ هزار روایت طبی داریم که ۱۱ هزار روایت طبی مستند جمع‌آوری شده است

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، سیدمحمدرضا حاج سیدجوادی، پژوهشگر طب اسلامی امروز (9 آبان) در هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های آشنایی با طب اسلامی که در دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم برگزار شد، عنوان کرد: زمانی که خداوند حضرت آدم (ع) را خلق کرد، مسائلی را به آن حضرت آموزش داد؛ در روایت آمده است که زمانی که خداوند، حضرت آدم (ع) را در روی زمین قرار داد، علم طب و نجوم را به آدم (ع) آموزش داد.

 

لازمه زندگی در عالم مادی و ناسوت دانستن طب است/طب از طریق وحی به انبیای الهی نازل شده است

 

پژوهشگر طب اسلامی اظهار داشت: لازمه زندگی در عالم مادی و ناسوت دانستن طب است، زیرا میکروب‌ها مادی هستند و در این عالم فعال هستند؛ بنابراین علت بیماری‌ها وجود میکروب و ویروس در عالم ماده است  و بیماری‌ها در عالم مادی ایجاد می‌شود، اما در عالم ملکوت و مجردات بیماری نداریم و بیماری مختص این عالم است.

 

حاج سیدجوادی با بیان این که طب از طریق وحی به انبیای الهی نازل شده است، گفت: طب اسلامی از زمان حضرت داود (ع) است، زمانی که حضرت داود (ع) مناجات می‌کردند، یک گیاهی در محراب رشد می‌کرده است و خواص خود را بیان می‌کرده است و حضرت داود خواص گیاه را می‌نوشتند که در یک کتاب جمع‌آوری کردند.

 

وی افزود: در گذشته، هر زمانی که مردم گرفتار می‌شدند و بیمار می‌شدند، به حضور انبیا می‌آمدند و روش درمان را درخواست می‌کردند و روش درمان به صورت وحی بر پیامبر نازل می‌شده است.

 

150 گیاه در طب اسلامی کاربرد دارد

 

پژوهشگر طب اسلامی یادآور شد: بیش از 470 هزار گیاه بر روی زمین دسته بندی شده است که از این میان 150 گیاه در طب اسلامی کاربرد دارد؛ اما ممکن است این سوال پیش آید که آیا گیاهان دیگر خاصیت درمانی دارند یا نه که در جواب باید گفت که ممکن است خاصیت درمانی این گیاهان به شدت بالاتر از گیاهان دیگر باشد.

 

حاج سیدجوادی بیان داشت: در طب سنتی بیش از هزار گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که در طب اسلامی در مورد بقیه گیاهان ما روایتی برای درمان نداریم و یا اگر داریم به دست ما نرسیده است، اما با 150 گیاهی که در طب اسلامی وجود دارد، می‌توان همه بیماری‌ها را درمان کرد.

 

وی عنوان کرد: در قرآن کریم آمده است که امروز دین بر شما کامل و نعمت بر شما تمام شده است؛ این آیه نشان می‌دهد که دین تنها در عرصه حرام و حلال و مجاز و غیرمجاز نیست، بلکه بسیار مباحث دین قوی‌تر و کامل‌تر است و نمی‌توان دین را صرفا در عرصه حرام و حلال در نظر گرفت.

 

حدود 17 هزار روایت طبی داریم که 11 هزار روایت طبی مستند جمع‌آوری شده است

 

پژوهشگر طب اسلامی ادامه داد: یکی از مباحث دین که کامل شده است، بحث طب است، طب دین نقد است و اسلام برای درمان بیماری‌ها ما را محتاج یهود و نصاری قرار نداده است؛ اگر ما برای درمان بیماری بهب یهود و نصاری مراجعه کنیم، دیگر دین ما دین کاملی نخواهد بود.

 

حاج سیدجوادی تصریح کرد: دینی که طب ندارد، ناقص است؛ ما بیشترین تعداد روایات را در باب طب داریم؛ هیچ بابی در فقه به اندازه طب روایت ندارد؛ امروز حدود 17 هزار روایت طبی داریم که 11 هزار روایت طبی مستند جمع آوری شده است که به صورت متقن از ناحیه معصوم (ع) نازل شده است.

 

هدف طب اسلامی، پیوند بین انسان و خدا و پیوند بین انسان و حجت خداوند است

 

وی بیان داشت: طب، فقر و ضعف را به انسان نشان می‌دهد، ما با طب متوجه می‌شویم که ضعیف و فقیر هستیم؛ در حالی که هدف طب اسلامی، پیوند بین انسان و خداست و پیوند بین انسان و حجت خداوند است.

 

پژوهشگر طب اسلامی تصریح کرد: ما به خاطر محرومیت از معارف ناب خداوند گرفتار انواع بیماری‌های روحی و جسمی می‌شویم، زیرا از ولی خدا محروم هستیم.

 

وی اظهار کرد: در احادیث آمده است که یتیم کسی نیست که پدر ندارد، کسی است که امام زمانش هست اما به آن دسترسی ندارد؛ اگر مردم قدرت طب اسلامی را بدانند، راغب می‌شوند که با صاحبان این طب ارتباط داشته باشند؛ همچنین در روایات آمده است که اگر به دنبال روزی هستید، ارتباط خود را با خداوند افزایش دهید.

 

 

خداوند طب اسلامی را برای عصر حاضر ذخیره کرده است

 

حاج سیدجوادی تصریح کرد: خداوند طب اسلامی را برای این زمان ذخیره کرده است که انواع بیماری‌ها رواج دارد؛ به طوری که امروز 3 هزار و پانصد بیماری در دنیا وجود دارد که برای آن درمان نداریم، در حالی که در طب اسلامی یک بیماری لاعلاج نداریم.

 

پژوهشگر طب اسلامی افزود: در روایات آمده است که خداوند هر بیماری را که در روی زمین قرار می‌دهد، 70 روش درمان صحیح برای آن قرار داده است.

 

وی بیان داشت: جالب است که تمام حیوانات علم طب می‌دانند، هر حیوانی که بیمار می‌شود می‌داند که چگونه بیماری خود را علاج کند و خداوند علم طب را به صورت فطری در وجود حیوانات قرار داده است، اما این علم به صورت فطری در انسان وجود ندارد.

 

حاج سیدجوادی ادامه داد: مهم ترین علتی که خداوند طب را به صورت فطری به انسان نداده است، این است که انسان برای کسب علم به حجت خداوند پناه ببرد و مضطر شود.

 

پژوهشگر طب اسلامی یادآور شد: امام علی (ع) می‌فرماید: خداوند 6 چیز را در دست قدرت خود قرار داده است که حیات، مرگ، فقر، ثروت، بیماری و شفا هستند، همچنین در روایات آمده است که خدا با سه چیز انسان را ذلیل می‌کند و ذلت را به رخ انسان می‌کشد که این سه چیز، فقر، بیماری و مرگ است؛ همان طور که یکی از چیزهایی که خداوند به بنی اسرائیل نشان داد، ذلت فرعون در دریا بود.

 

وی عنوان کرد: ابتلا و آزمایش، کیفر مجازات و فرا رسیدن مرگ و اجل از جمله علت‌های بیماری‌ها هستند؛ امتحان و آزمایش برای مومن است، کیفر مجازات برای کافر است؛ برای برخی افراد هم مرگ و اجل است.

 

فرق طب اسلامی و طب سنتی در چیست؟

 

حاج سیدجوادی با اشاره به این که طب اسلامی با طب سنتی تفاوت دارد، گفت: طب سنتی دارای چند منبع است، از جمله طب یونان است؛ جالینوس که 400 سال قبل از پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌زیسته است، بیش از 400 کتاب در مورد طب نوشته است و طب در یونان در آن زمان به شدت فعال بوده است.

 

وی، نگاه به طبیعت و نگاه به حیوانات را دومین و سومین منبع طب سنتی عنوان کرد و اظهار داشت: سعی و تلاش طبیب در درمان بیماری‌ها چهارمین منبع طب سنتی، اشراقات و الهاماتی که بر طبیب وارد می‌شود و همچنین طبی که از انبیای گذشته رسیده است، پنجمین و ششمین منبع طب سنتی است.

 

پژوهشگر طب اسلامی تصریح کرد: بیشترین درمان در طب یونانی با شراب بوده است، به همین دلیل در کتاب بوعلی سینا، 60 درصد داروهایی که می‌دهند، در آن شراب به کار رفته است؛ در حالی که امام صادق (ع) می‌فرماید که خداوند، کریم‌تر از آن است که در یک حرام درمان قرار دهد و در طب اسلامی به هیچ وجه از ماده نجس و حرام استفاده نمی شود.

 

وی افزود: نگاه به طبیعت به طور کامل نمی تواند منبع قوی جهت درمان باشد؛ نگاه به حیوانات هم همین طور، زیرا سیستم بدن حیوانات با انسان متفاوت است؛ شیطان در شهود و اشراقات راه دارد و انسان را به انحراف بکشد و نمی توان به اشراقات فرد تکیه کرد.

 

کارایی طب سنتی 30 درصد است/ در طب اسلامی درمان هدف نیست بلکه رسیدن انسان به خداوند هدف است

 

حاج سیدجوادی با بیان این که کارایی طب سنتی 30 درصد است، عنوان کرد: در تورات داریم که انبیای بنی اسرائیل با نگاه به چشم حیوانات و انسان‌ها و زبان به بیماری‌ها پی می‌بردند و امروز روسیه تنها جایی است که این روش درمانی را به کار می‌برند و از طریق چشم بسیاری از بیماری‌ها را حدس می‌زنند.

 

پژوهشگر طب اسلامی تصریح کرد: در طب اسلامی مجاز نیستیم که به هر طریق بیماری را درمان کنیم، در طب اسلامی درمان هدف نیست بلکه رسیدن انسان به خداوند هدف است.

 

حاج سیدجوادی اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) به امام علی (ع) می‌فرماید: یا علی! به اندازه علوم سودمندی که تو بلد هستی، شیطان علوم مضر و شیطانی می‌داند؛ علوم شیطان بسیار زیاد است و به همین دلیل شیطان پرستان هم می‌توانند بیماری‌های زیادی را درمان کنند.

 

کتاب خدا و عترت (ع) دو منبع طب اسلامی است

 

وی ادامه داد: مبنای طب یونانی شراب است، به طوری که در ابتدای ظهور اسلام هم شراب بسیار کاربرد داشت و آیات تحریم شراب هم کم کم نازل شد، اما مبنای طب در اسلام رساندن انسان به خداوند است.

 

پژوهشگر طب اسلامی بیان داشت: طب یونانی دارو را با شراب به عضو انسان می‌رساند، طب مدرن دارو را با الکل به عضو می‌رساند و طب اسلامی دارو را با سرکه به عضو انسان می‌رساند.

 

حاج سیدجوادی در پایان تصریح کرد: کتاب خدا و عترت خداوند دو منبع در طب اسلامی است و این برای درمان برای ما کافی است؛ قول و فعل معصوم (ع) و کتاب قرآن کریم تنها منبع ما در طب اسلامی است.

 

کد خبر 584129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha