۵۸  موقوفه در خراسان شمالی وقف حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: تاکنون ۵۸ موقوفه با نیت حوزه‌های علمیه در خراسان شمالی به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۵ موقوفه درآمدزاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ حجت الاسلام سیدمحمدجواد رئوف سیدنژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی  ظهر امروز (11 آبان)  در همایش «وقف و حوزه های علمیه» اظهارداشت: موضوع وقف در دو دوره دوران رشد و نمو را طی کرد و در دو دوران نهایت خیانت به حوزه وقف و وقفیات صورت گرفت.

 

وی دوران نادرشاه و رژیم پهلوی را دو دوران خیانت به وقف بیان کرد و گفت: در زمان نادرشاه با هدف لشکرکشی و گسترش فتوحات بسیاری از موقوفات از بین رفت و در دوران پهلوی در چندین مرحله نسبت به وقف ظلم شد.

 

وی اولین ظلم به وقف در دوران پهلوی را بعد از انقلاب سفید بیان کرد که طی آن خرید و فروش آب و اراضی موقوفات آزاد اعلام شد و دومین ظلم و خیانت را تشکیل سازمان اوقاف و امور خیریه و سلب اختیار از مراجع و علما در حوزه وقف اعلام کرد.

 

حجت الاسلام رئوف سیدنژاد، دوران صفویه و دوران انقلاب اسلامی را هم دوره رشد و شکوفایی موقوفات بیان کرد و گفت: در حال حاضر بیشتر موقوفات به دوره صفویه برمی گردد.

 

وی نگاه ویژه امام خمینی (ره) به حوزه وقف را ستودنی دانست و با بیان اینکه امام 70 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستور منع خرید و فروش آب و اراضی موقوفات را صادر کرد، دلیل رونق موقوفات را همراه بودن مراجع و علما در راستای احیاء موقوفات ذکر کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با بیان اینکه تاکنون ۵۸ موقوفه با نیت حوزه‌های علمیه در خراسان شمالی به ثبت رسیده که از این تعداد 15 موقوفه درآمدزاست، اظهارداشت: سال گذشته 79 میلیون تومان از محل موقوفات حوزه های علمیه درآمدزایی داشته ایم که در زمینه احداث حوزه، اسکان طلاب، هزینه های جاری و کمک هزینه تحصیل طلاب هزینه شده است.

 

وی بر ترویج فرهنگ وقف خصوصا وقف برای حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: اگر بتوان همین موقوفات فعلی را احیاء کرد، نیاز حوزه های علمیه رفع می شود.

 

همایش «وقف و حوزه های علمیه» با حضور «حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی» نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و همچنین مسولان، اساتید و طلاب حوزه های علمیه و واقفان حوزه های علمیه، با مشارکت اداره کل اوقاف و مدیریت حوزه های علمیه خراسان شمالی در محل حسینیه شهداء بجنورد برگزار شد.

 

 

کد خبر 584824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha