ضایعات کشاورزی، بیشترین هدر رفت آب در کشور

خبرگزاری شبستان: نماینده سامانه های نوین آبیاری با اشاره میزان استفاده بی رویه از منابع آبی در کشور گفت: ضایعات کشاورزی، بیشترین هدر رفت آب در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، افشاری، نماینده مشاور جاماسب تهران و سامانه های آبیاری نوین کشور امروز ( 16 آبان) در کارگاه آموزشی «شناخت عوامل موثر در ارتقا و بهبود عملکرد شرکت های مشاور و مجری سامانه های نوین آبیاری یزد»گفت: برداشت های بی رویه منابع آب های زیرزمینی سبب شده تا کسری مخزن های تجمعی بسیار زیاد شود و ما را با مشکلات همراه کند و اگر این روند ادامه پیدا کند، چیزی قابل جبران نیست.

 

وی افزود: باید بحث بهره وری در اقتصاد آب را در نظر بگیرد زیرا کشور ما شاید از نظر اقتصاد و شاخص بهره وری وضعیت اسفناک داریم که یکی از روش های برون رفت از ان مدیریت و سامانه های نوین آبیاری است.

 

نماینده مشاور جاماسب تهران تصریح کرد: برخی از کشورها بهره وری آب در بخش کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده اند که ما نیز برای بهره وری بایستی به آن روی بیاوریم.

 

افشاری خاطرنشان کرد: ما نمی خواهیم همه مسائل را حل کنیم اما همه کشور باید دست به دست هم دهند تا مشکلات حل شود و در این راستا باید از ضایعات محصولات کشاورزی پیشگیری کنیم زیرا حدود 9 میلیارد متر مکعب آب ما در بخش ضایعات کشاورزی در حال هدر رفت است.

 

وی افزود: بهره وری تنها با فعالیت های عمرانی بوجود نمی آید بلکه با بهره وری نیز میتواند مثمر ثمر باشد و باید به این سمت نیز حرکت کنیم.

 

نماینده مشاور جاماسب تهران گفت: ما جز چند کشور اصلی در بحث آبیاری هستیم که می توانیم صنعت بهره وری خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم که این امری مهم است.

 

افشاری بیان کرد: میزاان وابستگی محصولات زراعی و باغی به آبیاری در ایران 92 درصد است در حالی که در کشورهای دیگر در جهان این میزان 42 درصد است.

 

وی ادامه داد: فشار بر منابع آب موجود در اثر تحولات اقلیمی، محدودیت در تامین منابع آب و تولید محصولات، تشدید ناپایداری در کمیت و کیفیت  منابع آب و خاک و کاهش تولید در بخش کشاورزی و عدم تامین امنیت غذایی از جمله چالشهایی است که در صورت ادامه وضع موجود برای ما بوجود می آید.

 

نماینده مشاور جاماسب تهران تصریح کرد: استفاده بهینه از نابع آب و خاک، ارتقای راندمان آبی و افزایش بهره وری آبی عواملی در جهت بهره وری آب و مدیریت صحیح منابع آبی است که می تواند برای جلوگیری از مشکلات ایجاد شود.

 

حمید رضا درویش پور، مسئول سامانه های نوین آبیاری جهاد کشاورزی استان یزد نیز در حاشیه این کارگاه آموزشی در جمع خبرنگاران استان یزد گفت: این بخش از سال 68 در استان شروع به کار کرده است و تاکنون 17 هزار مجوز نیز بدین منظور ارائه شده است.

 

وی افزود: استقبال خوبی از طریق کشاورزان انجام شده که با توجه به کمبود اعتبار اما همچنان این فعالیت ادامه دارد و کشاورزان سعی بر مجهز کردن فعالیت های خود دارند.

 

مسئول سامانه های نوین آبیاری جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: امسال سهمیه برای آبیاری موضعی به ازای هر هکتار 8 میلیون و 500 هزار تومان و آبیاری زراعی میزان 10 میلیون به ازای هر هکتار و آبیاری کم فشار 3 میلیون و 500 هزار تومان به ازای هر هکتار و آبیاری بارانی 5 میلیون تومان به ازای هر هکتار است.

 

درویش پور خاطرنشان کرد:  بر حسب نوع کشت و نوع محصول ما ضریبی به هر شهرستانی داده ایم که بیشترین ضریب به شهرستان تفت و خاتم اختصاص داده شده و میبد وبهاباد کمترین میزان اختصاص داده شده است.

 

وی ادامه داد: در استان 130 هزار هکتار سطح زیر کشت داریم که معتقدیم که 50 تا 60 درصد این سطح زیر کشت قابلیت آبیاری نوین دارند.

 

لازم به ذکر است ، کارگاه «شناخت عوامل موثر در ارتقا و بهبود عملکرد شرکت های مشاور و مجری سامانه های نوین آبیاری یزد» به همت انجمن صنفی آبیاری استان یزد و با همکاری مجتمع آموزشی ملاصدرا به مدت یک روز در حال برگزاری است.

 

 

کد خبر 586091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha