ولایی بودن راز تقرب جامعه به امام زمان(عج) است

خبرگزاری شبستان: وقتی به جامعه موعود می نگریم، می بینیم همه برکات و خیرات جامعه مهدوی و پدید آمدن وضع مطلوب تنها در اثر استقرار ولایت و ولایت پذیری تمام مردم روی زمین است و مهم ترین عامل تقرب جامعه به آن حضرت(عج) ولایت پذیری است. 

به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در کتاب «انتظار عامیانه، عالماغنه، عارفانه» می نویسد:

 

یکی از برکات آگاهی شفاف از وضع مطلوب، روشن شدن راه امروز و الهام بخشی برای عبور از مشکلات کنونی جامعه ماست. ما باید بتوانیم ویژگی های جامعه مهدوی را ترسیم کنیم و در مرحله بعد، فاصله خود را با آن وضعیت مطلوب بسنجیم و به سمت آن حرکت کنیم. چون برخی از ویژگی های وضعیت موعود تا آنجا که در توان ماست باید توسط خود ما محقق شود و این لازمه مقدمه سازی برای ظهور است که وظیفه و رسالت تاریخی ما شیعیان است.

 

جامعه ما همان طور که باید از مدینه النبی(ص) درس ها و عبرت های فراوانی بگیرد، باید از جامعه مهدوی نیز درس های بسیاری فرا بگیرد. جامعه ما می تواند بسیاری از مشکلاتی را که  در زمان صدر اسلام وجود داشت و ممکن است در جامعه ما نیز وجود داشته باشد، با درس گرفتن از جامعه مهدوی پشت سر بگذارد. اگر چه ما به تاریخ نورانی حیات معصوین (ع) افتخار می کنیم و از آن درس های فراوانی می گیریم ولی آنچه بیشتر در آن تاریخ می یابیم مظلومیت های فراوان اولیای خدا است. با دقت در جامعه مهدوی که ولایت در اوج اقتدار قرار دارد می توانیم آگاهی های خود را تکمیل کنیم.

 

به مشکلات جامعه امروز خودمان نگاه کنید. کدام یک از این مشکلات را با آگاهی از جامعه و حکومت حضرت و تأسی به آن و الهام گرفتن از آن نمی توان حل کرد؟ مخصوصا که امروز جامعه ما شباهت های فراوانی با جامعه مهدوی پیدا کرده است و در طول تاریخ اسلام نیز نزدیک ترین جامعه به جامعه ای است که امام زمان (عج) تشکیل خواهد داد.

 

بعضی از مشکلات جامعه ما به گونه ای هستند که اگر حل شوند، ما به وضع مطلوب بسیار نزدیک می شویم و این مژده مولای ماست که در توقیع شریف خود به شیخ مفید  فرموده اند: « ولوأن اشیاعنا وفقهم الله لطاعته علی اجتماع من القلوب فی الوفاء بالعهد علیهم، لما تاخر عنهم الیمن بلقائنا و لتعجلت لهم السعاده بمشاهدتنا؛ و چنانچه شیعیان ما – که خدا به طاعت خود موفق شان بدارد – قلبا در وفای به عهدشان اجتماع می کردند، سعادت لقای ما از ایشان به تاخیر نمی افتاد و سعادت مشاهده ما با شتاب به ایشان می رسید».

 

مهم ترین ویژگی جامعه ما که مایه تقرب ما به آن حضرت است(عج) ولایی بودن جامعه ماست. قطعا به دست آوردن کمالاتی در این زمینه می تواند ما را به موعود(عج) نزدیک تر کند. زیرا ولایی تر شدن جامعه ما، پاسخ به آن عهدی است که بر گردن ماست. همان طور که مشکلات ما ناشی از کم کاری ها و ناشیگری هایی است که در این زمینه داریم.

 

وقتی به جامعه موعود می نگریم، می بینیم همه برکات و خیرات جامعه مهدوی و پدید آمدن وضع مطلوب تنها در اثر استقرار ولایت و ولایت پذیری تمام مردم روی زمین است. این که چه شرایطی پیش می آید که همه انسان ها ولایی می شوند بحث دیگری است که باید در جای دیگری مستقلا بررسی شود، اما به هر حال پس از آن که همه ولایی شدند تمام نعمات از امنیت و آرامش گرفته  تا عدالت و رفاه به دست خواهند آمد.

 

اگر نخبگان و خواص جامعه نقش کلیدی در تثبیت ارکان ولایت در جامعه را بر عهده دارند، الان وظیفه نخبگان جامعه ما چیست؟ اگر در زمان حضرت(عج)، نخبگانی هستند که تمام بار حکومت حضرت بر دوش تقوا و توانایی های آنهاست، پس تربیت چنین نخبگانی و میدان دادن به چنین افرادی در جامعه امروز ما چقدر گره گشا خواهد بود؟

 

اگر در آن زمان عقل مردم با عنایت او افزایش می یابد و همین عقلانیت موجب استحکام حکومت حضرت می شود، پس وظیفه امروز ما در توسعه عقلانیت در جامعه چیست؟ اگر در زمان حضرت محبت شدید مردم به ایشان از طرفی دل ها را با هم متحد می کند و از طرفی در دل دشمنان رعب می افکند، در شرایط کنونی تعمیق محبت به ولی خدا و جانشین او در جامعه (ولی فقیه) چقدر اهمیت پیدا می کند؟

 

ما باید در مباحثی به صورت مستقل از یک سو با ویژگی های جامعه مهدوی و وضعیت مطلوب به صورت دقیق آشنا شویم و از سوی دیگر، مشکلات جامعه خود را رصد کرده و راه حل آنها را در ویژگی های وضعیت موجود پیدا کنیم.         

کد خبر 588040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha