۵۰درصد لوازم آرایشی قاچاق است/برخی برند های آرایشی ۷ نوع تقلبی دارند

خبرگزاری شبستان:دیناروند با بیان اینکه ۵۰ درصد لوازم آرایشی قاچاق است گفت:قاچاق و تقلب برندهای معتبر محصولات آرایشی به قدری جدی است که برخی از این برندها حتی ۷ نوع تقلبی دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان تعزیرات حکومتی،علیرضا جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی امروز در نشست «طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه های زنانه و لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی سراسر کشور» گفت: مجموعه اقداماتی که در آرایشگاه های زنانه انجام می شود، به صورت خاموش زنان و به ویژه دختران را مورد هدف قرار داده که در این سال ها توجه کامل و جدی به این مساله نشده است.

وی افزود: در زمینه کالاهای سلامت محور به ویژه لوازم آرایشی و بهداشتی که به وفور وجود دارد، گاهی در سطح عرضه به صورت مشهود مشکلی دیده نمی شود.

جمشیدی با اشاره به فعالیت تعداد زیادی از آرایشگاه های بدون مجوز، اظهار داشت: در تهران ١٠ هزار آرایشگاه غیرمجاز وجود دارد که می تواند به سلامت مردم آسیب جدی وارد کند و ممکن است به دلیل مشهود نبودن، امکان برخورد نباشد.

وی به فساد در آرایشگاه ها اشاره کرد و افزود: در آرایشگاه ها باندهایی برای فریب دختران وجود دارد و متاسفانه گاهی افراد از این طریق به خارج از کشور فرستاده می شوند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: موازین شرعی نیز در آرایشگاه ها رعایت نمی شود و طبق گزارش های تفصیلی، این فاجعه ای است که از آن غافل هستیم و در تهران آرایشگاه هایی وجود دارد که در آن مردان برای زنان و زنان برای مردان خدمات آرایشی ارائه می دهند.

جمشیدی به دخالت آرایشگاه ها در امور پزشکی اشاره کرد و گفت: خدمات پزشکی باید زیر نظر پزشک و متخصص انجام شود اما شاهد آن هستیم که در آرایشگاه ها چنین خدماتی بدون مجوز و به صورت غیرقانونی ارائه می شود.

وی در مورد نرخ گذاری در آرایشگاه ها نیز گفت: در آرایشگاه های زنانه نرخ های گران خدمات بدون هیچ معیاری از مشتریان دریافت می شود و بدون هیچ معیاری انجام می شود و این حیطه نیازمند فرهنگ سازی است و حتی قبل از برخورد جدی باید از طریق اقدامات فرهنگی مشکلات را کمرنگ تر کرد و بعد از آن ورود جدی انجام شود.

25 میلیون دلار فرآورده‌های زیبایی، آرایشی، بهداشتی و عطریات از مبادی رسمی وارد ایران شده است

در ادامه ویدا آزاد مشاور امور بانوان رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با ارائه گزارشی از وضعیت آرایشگا های زنانه با اشاره به اینکه ایران از نظر مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی دوم خاورمیانه بعد از عربستان می باشد، تصریح کرد: مصرف کل محصولات آرایش در جهان سالانه نزدیک به 400 میلیارد دلار می باشد که از این حجم حدود 2/5 میلیارد دلار آن در ایران به مصرف می رسد.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک ایران در شش ماه نخست سال جاری (1395) نزدیک به 25 میلیون دلار فرآورده‌های زیبایی، آرایشی، بهداشتی و عطریات از مبادی رسمی وارد ایران شده است.

مشاور امور بانوان رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مهم ترین تخلفات صنفی آرایشگاه های زنانه را نداشتن جواز کسب، عدم رعایت نرخنامه و ارائه خدمات خارج از حیطه وظیفه برشمرد و گفت: این آرایشگاه های بعضا از مواد اولیه قاچاق و غیراستاندارد استفاده می کنند و از نظر بهداشتی نیز دارای تخلفات عدیده ای همچون ورود به حیطه پزشکی و عدم رعایت بهداشت می باشند.

۵۰درصد لوازم آرایشی قاچاق است/ ورود برخی کالاهای قاچاق از گمرک

رسول دیناروند در ادامه این نشست گفت: درباره فرآورده های آرایشی باید دقت کنیم زیرا بازار جهانی این فرآورده ها حداقل ۴۰۰ میلیارد دلار است چون شرکت های زیادی در این حوزه فعالیت می کنند و بازار لوازم بهداشتی جدا از لوازم آرایشی است.

رئیس سازمان غذا و دارو با انتقاد از اینکه گفته می شود ایران بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایشی در دنیا است، گفت: البته رشد مصرف لوازم آرایشی در کشور زیاد است و در خاورمیانه دومین رتبه را داریم که ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می شود که از این میزان ۵۰ درصد آن قاچاق است و از راه های غیرمجاز وارد می شود.

دیناروند ادامه داد: قاچاق و تقلب برندهای معتبر محصولات آرایشی به قدری جدی است که برخی از این برندها حتی ۷ نوع تقلبی دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که اقشار متوسط و کم درآمد جامعه هدف محصولات قاچاق آرایشی هستند، گفت: متاسفانه از رنگ ها و مواد غیرمجاز در این محصولات تقلبی و قاچاق استفاده می شود که سلامت جامعه را تهدید می کند.

وی با اشاره به تاکید رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بر نظارت دقیق گمرک ها، افزود: متاسفانه در مواردی خود گمرک مسیر ورود کالای قاچاق به کشور است و این سئوال در ذهن تداعی می شود که آیا قاچاقچی ها در گمرک هم نیرو دارند.

دیناروند گفت: سعی داریم توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی مثل دارو بشود که جلوی قاچاقچیان را بگیریم.

کد خبر 594253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha