سلفی گرفتن از پلاسکو  بی تفاوتی نبود/بهانه جویان چرا صفوف اهدای خون  را ندیدند؟!

خبرگزاری شبستان: برخی دنبال این هستند تا اشکال تراشی کنند یا با بی.بی.سی و رسانه های معاند تماس گرفته و جریان را به گونه ای دیگر نمایش دهند. اگر سلفی گرفته شد هرگز سوء استفاده از ماجرا نبود، صفوف مقابل سازمان انتقال خون گویای همدردی مردم است.

دکتر امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به ابعاد مختلف اجتماعی واقعه ساختمان پلاسکو اظهار کرد: این جریان را می توان با دو عینک بدبینی و خوشبینی تحلیل و بررسی و کرد.

 

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون به ویژه در فضای شبکه های مجازی شاهد قوت گرفتن نگرش منفی به ابعاد این ماجرا هستیم. تصاویر فراوانی وجود دارد که افرادی مشغول گرفتن سلفی با ساختمان پلاسکو هستند. سلفی گرفتن ذاتا بد نیست؛ یک کنجکاوی است. افراد می خواهند از یک اندوه و تراژدی که ناگهان بر جامعه وارد شدi یادگاری داشته باشند ولی مطلقا کسی شادی نکرد. بسیاری از افراد عکس گرفتند ولی شادی ای در کار نبود.

 

استاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه تحلیل صحیح رفتار مردم و دیدن نکات مثبت در یک اتفاق هولناک نظیر پلاسکو اهمیت بالایی دارد، افزود: چرا افرادی که مرتبا به دنبال کشف عیوب و اشکال ها هستند صف عظیم مردم مقابل سازمان انتقال خون را نمی بینند. چرا بردن گل مقابل ایستگاه های آتشنشانی سراسر کشور را نمی بینند؟ چرا دسته سینه زنی که جلو ساختمان رفته بودند را نمی بینند؟ چرا کمک ها و ساندویچ هایی که مردم بسته بندی کرده و جلو ساختمان برای کمک به آتش نشانان بردند را نمی بینند؟!!

 

قرائی مقدم گفت: من به این اتفاقات و سلفی گرفتن ها به دید اجتماعی می نگرم. در کشورهای دیگر نیز سلفی گرفتن در هر شرایطی وجود دارد ولی اقدام برخی مردم در جریان پلاسکو قطعا به دلیل شادی یا سوء استفاده از جریان نبوده است، این اقدام در واقع ثبت واقعه ای تلخ بود.

 

وی با بیان اینکه مردم ما به دلیل شرایط فرهنگی که در آن بزرگ شدند به ابعاد معنوی توجه فراوانی دارند، افزود: فرهنگ معنوی در اجتماع ما قوی است یعنی افراد بی تفاوت از کنار مسایل عبور نمی کنند. افراد جامعه ما غم دیگران را غم خودشان می دانند.

 

این جامعه شناس با اشاره به وضعیت جامعه بعد از واقعه سوزناک پلاسکو گفت:  به خاطر دارم که سال 1345 که دانشجو بودم و به همراه دوستانم به زیرزمین پلاسکو می رفتیم و چای می خوردیم. این ساختمان قدمت داشت و همیشه فعالیت در آن موج می زد. در این روزگار نیز با اتفاقی که افتاد سه هزار نفر بیکار شدند.

 

وی در پاسخ به پرسشی در مورد رویکرد اجتماعی برخی افراد در عدم باز کردن مسیر عبور اتومبیل های امدادگر بعد از آتش سوزی در پلاسکو گفت: راه باز نشد اما این مساله ارتباطی به مردم نداشت. ساختمانی که بیش از هزار نفر در آن کارگر و مغازه دار مشغول کار بودند یکباره تخلیه شد. مردم در خیابان های پرتردد اطراف حضور داشتند و ناگهان این اتفاق افتاد و جمعیت در منطقه حضور داشت.

 

قرائی مقدم خاطرنشان کرد: در وقایع مختلف پدیده عکس گرفتن را شاهد هستیم ولی برخی دنبال این هستند تا سوراخی پیدا کنند و شورع به اشکال تراشی کنند یا زنگ بزنند به بی.بی.سی و سایر رسانه های معاند و مدام جریان را به گونه ای دیگر نمایش دهند. اگر سلفی گرفته شد هرگز سوء استفاده از ماجرا نبود و نباید قضیه را منفی ببینیم. همین مردم پا به پای امدادگران بودند و شب و روز را با دلهره سپری کردند.

کد خبر 603348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha