خوشنویسی قرآن کریم، اشاعه صفات جمال و کمال خداوند است

استاد کاوه تیموری در مراسم رونمایی از آثار فاخر هنری در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، خوشنویسی قرآن کریم را وظیفه و آرزوی هنری خوشنویسان ایرانی معرفی کرد و آن را اشاعه صفات جمال و کمال خداوند خواند.

به گزارش خبرنگار شبستان، استاد کاوه تیموری، استاد انجمن خوشنویسان ایران، در مراسم رونمایی از شش اثر برتر هنری در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، از تعهد هنرمندان خوشنویس ایرانی به معارف اسلامی سخن گفت و افزود: خوشنویسان ایرانی، نگارش قرآن کریم را وظیفه و آرزوی هنری خود قلمداد می کنند.

 

تیموری ادامه داد: مراسم رونمایی از آثار هنرمندان و خوشنویسان که در زمینه قرآن به فعالیت می کنند، بزرگ ترین جشن معنوی آنان است.
وی که در این مراسم به نمایندگی از استاد منوچهر نوح سرشت، کاتب هنرمند قرآن کریم به خط نستعلیق سخن می گفت، خوشنویسی قرآن کریم را اشاعه صفات جمال و کمال خداوند خواند و گفت: هنرمند مسلمان، همواره متوجه این صفات خداوند است.

 

این استاد خوشنویس ایرانی، قرآن خوشنویسی شده استاد نوح سرشت را یک اثر ارزشمند هنری و دینی نامید و اظهار کرد: قرآن خوشنویسی شده به قلم استاد نوح سرشت، کتابتی خوشخوان و روان است که می تواند طلیعه ای بسیار شایسته برای معرفی خط نستعلیق قرآنی و ایرانی به جهان اسلام باشد.
وی تصریح کرد: این قرآن که با توجه به رسم الخط عثمان طه پدید آمده است، علاوه بر خوشخوانی و رعایت علائم سجاوندی، از بداهت و تازگی بی نظیری برخوردار است و چشم اندازی زیبا و منطقی را نمایش می دهد.

 

تیموری در بخشی از سخنان خود به ویژگی های سبک خوشنویسی استاد نوح سرشت پرداخت و آن را تلفیقی از سبک خوشنویسی استاد حسین میرخانی و استاد حسن میرخانی با ملاحظات امروزی عرصه خطاطی دانست.

در بخش دیگری از مراسم رونمایی از آثار هنری، استاد نجم الدین علامه نیز به معرفی اثر هنری خویش پرداخت و گفت: در سال 1380 زیارت عاشورا را در بومی به صورت خط و نقاشی اجرا کردم که در آن، تمام زیارت عاشورا با خط نستعلیق به رشته تحریر در آوردم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
وی اضافه کرد: این کار و استقبال هنرمندان و هنر دوستان از آن، سبب شد تا در روز های پایانی سال 1388 به فکر نگارش قرآن کریم در یک صفحه بیفتم و از همان زمان، تحقیقات خود را برای چگونگی اجرای این اثر آغاز کنم.

 

این استاد خوشنویس درباره چگونگی نگارش قرآن کریم در یک صفحه گفت: از همان ابتدا و در بررسی ها و نمونه کارهای خود به این نتیجه رسیدم که کتابت قرآن را به خط نستعلیق و با توجه به رسم الخط عثمان طه آغاز نمایم.
وی گفت: این قرآن را طی 180 روز و با تحمل مشکلات و سختی های زیاد به رشته تحریر درآوردم و تمام سعی خودم را کردم تا اثری یکنواخت، زیبا و چشم نواز پدید آورم.

 

این استاد دانشگاه برگزاری مراسم رونمایی از تازه های قرآنی و هنری را در کشور، نشانه اهمیت و توجه مسئولان به هنر و هنرمند دانست و گفت: امیدوارم این حمایت ها هم چنان ادامه یابد تا شاهد خلق آثار هنری بهتری در عرصه قرآن کریم باشیم.

 

شایان ذکر است، در مراسم رونمایی از آثار فاخر هنری در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، دکتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسن غفوری فرد، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، رییس نوزدهمین نمایشکاه بین المللی قرآن کریم و تنی چند از مسئولین فرهنگی و هنرمندان کشور حضور داشتند.
 پایان پیام/

 

کد خبر 60441

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha