نقطه پیوند زمین و آسمان/مساجد، تلفیق هنر ناب و خرد پاک ایرانیانند

در آیین رونمایی آثار فاخر هنری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، خالقان این آثار ارزشمند مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار شبستان، در آیین رونمایی از آثار فاخر هنری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، شش اثر برتر هنری رونمایی شد و از خالقان آن ها تقدیر به عمل آمد.

 

در این مراسم، استاد یوسف مددی، فرشباف چهل و سه ساله آذربایجانی و بافنده قرآن نفیس ابریشمی از تلاش دو و نیم ساله خویش برای پدید آوردن این اثر زیبا سخن گفت و افزود: بسیار خوشحالم که حاصل تلاش من در مسیر قرآن، در ماه رمضان که ماه نزول و حضور قرآن است، رونمایی می شود.

 

مددی ادامه داد: کوشش خود را به کار بستم تا در طراحی این قرآن، بافت جلد و جعبه آن، انتخاب الیاف و رنگ ها و حتی در تکنیک بافندگی این قرآن، خلق یک اثر هنری فاخر دینی را در نظر داشته باشم.
وی به تصویر کشیدن خانه خدا و حرم نبوی را بر روی جلد این قرآن، اشاره به نزول قرآن در شهر های مکه و مدینه عنوان کرد و اظهار داشت: در پشت جلد این اثر هنری نیز، نقشه ایران را به تصویر کشیده ام تا نشانه ای از نبوغ ایرانی و جایگاه هنر ایرانیان در عرصه دینی باشد.

 

در ادامه مراسم رونمایی از آثار فاخر هنری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، سعید محمودی ازناوه، رییس هیأت مدیره انجمن عکاسان میراث فرهنگی به معرفی مجموعه عکس مساجد با عنوان در بارگاه دوست پرداخت و گفت: این مجموعه شامل پنجاه قطعه عکس و تصویر زیبا از مساجد بزرگ و نامدار دنیاست که به همت تعدادی از هنرمندان انجمن عکاسان میراث فرهنگی تهیه شده است.

 

محمودی اضافه کرد: مساجد در مقام خانه های خداوند، همواره مورد احترام ایرانیان بوده و از جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان برخوردار بوده اند.
وی توضیح داد: ایرانیان در طول تاریخ خود به مردمانی صاحب هنر ناب و خرد پاک شناخته شده اند و مساجد، تلفیق هنر ناب و خرد پاک ایرانیانند.

 

این هنرمند جوان ایرانی گفت: مساجد، جایگاه کلام وحی و قرآئت قرآن هستند و بهترین مأمن صاحبدلان و پاکدلان به شمار می روند.
وی گردآوری مجموعه تابلو عکس مسجد با عنوان در بارگاه دوست را پاسداشت نقطه پیوند زمین و آسمان دانست و گفت: هنر ناب و خرد پاک ایرانیان همواره در خدمت آموزه های اصیل دینی بوده اند و ایرانیان، پرچمداران هنر اسلامی در جهانند.

 

محمودی در پایان سخنان خود، حمایت های مسئولان فرهنگی و به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از هنرمندان ایرانی خواستار شد و این حمایت ها را باعث گسترش و افزایش آثار ارزشمند هنری در عرصه دین برشمرد.

 

شایان ذکر است، در مراسم رونمایی از آثار فاخر هنر دینی، از قرآن خوشنویسی شده به خط نستعلیق توسط استاد منوچهر نوح سرشت، قرآن نگاشته شده با خط نستعلیق در یک صفحه توسط استاد نجم الدین علامه، قرآن نفیس ابریشمی، بافته شده با دستان هنرمند استاد یوسف مددی، نخستین ترجمه خوشنویسی شده قرآن به زبان انگلیسی توسط استادمجتبی کرمی، مجموعه تابلو عکس مساجد با عنوان در بارگاه دوست به همت انجمن عکاسان میراث فرهنگی و نخستین سامانه بازدید مجازی از نمایشگاه قرآن کریم، در حضور دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر غفوری فرد، نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمدی، رییس نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و تنی چند از مسئولان، هنرمندان و قرآن پژوهان کشور، رونمایی شد.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 60442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسمن IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    خیلی عالی بود امیدوارم مسولین حمایت کنند