هنر تعزیه باید بازسازی و آفت زدایی شود/ پژوهشگران عرصه تعزیه حمایت می شوند

خبرگزاری شبستان: امام جمعه شهرستان شیروان با تأکید بر بازسازی و آفت زدایی از هنر تعزیه و اجرای مطلوب و در شأن ائمه اطهار، گفت: تعزیه خوانی به قدری موثر بوده که همیشه استکبار از اجرای این هنر نگران و مضطرب بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی؛ حجت الاسلام حسین کوثری، امام جمعه شیروان در آئین اختتامیه همایش فعالان و پیشکسوتان تعزیه استان، اظهارداشت: هنر تعزیه باید بازسازی و آفت زدایی شود تا تعزیه ها آنگونه که در شأن ائمه اطهار است، اجرا شود.  

 

وی افزود: این هنر نمایشی مخاطبین را به صحنه اصلی نزدیک می کند و ذهن و فکر آنها را به هزارو ٤٠٠ سال پیش سوق می دهد.

 

حجت الاسلام کوثری با اشاره به اینکه تعزیه خوانی در تاریخ با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: تعزیه خوانی به قدری موثر بوده که همیشه استکبار از اجرای این هنر نگران و مضطرب بوده است.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی شیروان با اشاره به اینکه اگر هنر در خدمت اسلام و جامعه باشد معجزه می کند،  تصریح کرد: هنر تعزیه باید به دور از پیرایه ها و خرافات و مسائل غیرشرعی با حفظ اسناد گذشتگان باشد.

 

حجت الاسلام کوثری یادآورشد: هنر تعزیه در شهرستان شیروان جایگاه ویژه ای دارد که هنرمندان این عرصه باید با پاکسازی پیرایه ها و خرافات تاثیر بیشتری بر مخاطبین بگذارند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی هم در این همایش با بیان اینکه یکی ازاولویت های این اداره کل در حوزه هنر تعزیه تقویت این هنر است، گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای تقویت تعزیه در استان ضروری بوده و این اداره کل آمادگی دارد با دعوت از اساتید برجسته کشور اوایل اردیبهشت ماه سال آینده کارگاه های آموزشی برای تعزیه خوانان استان برگزار کند.

 

حسین فرخنده، با بیان اینکه پژوهش یکی از نکات اصلی و محوری قابل توجه در هنر تعزیه است، اظهار کرد: خراسان شمالی گنجینه فرهنگ ها است و در همه حوزه ها نیاز به پژوهش دارد که هنر تعزیه نیز از این امر مستثنی نیست.

 

وی به حمایت از پژوهشگران عرصه هنر تعزیه نیز اشاره کرد و گفت: برای دور کردن هنر تعزیه از خرافات و پیرایه ها از پژوهشگران حمایت خواهیم کرد.

 

احمد زیبایی، مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان هم در این آئین گفت: شهرستان شیروان همواره در اجرای برنامه های مذهبی و فرهنگی پیشتاز بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه این همایش با دو محور اصلی آموزش و تجلیل از فعالان تعزیه برگزارشد، از آموزش هنرمندان تعزیه استان در قالب چهار کارگاه آموزشی و با حضور اساتید برجسته کشوری خبر داد و گفت: ٢٣ گروه فعال تعزیه در استان فعالیت می کنند که ٣٠٠ نفر عضو انجمن تعزیه ایرانیان هستند.

 

مجتبی اطمینان، دبیر همایش فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی هم در این مراسم از اجرای برنامه های سال ٩٦ با رویکرد آموزشی و شناسایی نقاط ضعف هنر تعزیه خبر داد و گفت: امید است سال آینده سال پرباری برای تعزیه باشد و برگزاری اینگونه برنامه ها استمرار داشته باشد.

 

گفتنی است؛ در آئین اختتامیه این همایش که به میزبانی شهرستان شیروان برگزار شده بود،  از ٢٣ فعال عرصه تعزیه تجلیل شد.

 

 

کد خبر 614813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha