۲ درصد جمعیت کشور نیازمند خدمات توانبخشی هستند

خبرگزاری شبستان:معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق شاخص های ملی و بین المللی دو درصد جمعیت کشور دارای معلولیت بارز و نیازمند خدمات توانبخشی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، حسین نحوی نژاد امروز(15 اسفند) در نشست خبری باحضور اصحاب رسانه استان سمنان با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار نفر در سازمان بهزیستی پرونده داشته که از دو گلوگاه کمیسیون های پزشکی و کمیته توانبخشی عبور کرده اند.

 

وی با بیان اینکه از این تعداد، 35 درصد معلولیت ها مربوط به خانم ها و 65 درصد شامل آقایان می شود اضافه کرد: بسیاری از جامعه معلولان کشور در روستاها به سر می برند که در طرح جامع توانبخشی در روستاها همه معلولین روستایی شناسایی شدند.

 

نحوی نژاد معلولیت جسمی حرکتی را بیشترین نوع معلولیت در کشور دانست وادامه داد: متاسفانه بسیاری از معلولیت های جسمی به دلیل حوادث رانندگی و بلایای طبیعی و غیرطبیعی بوجود می آید.

 

به گفته معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور معلولیت های ذهنی، شنوایی و بینایی در جایگاه های بعدی قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه ۱۱۰هزار معلول تحت نظارت ۲۶هزار نهاد مدنی و مرکز خصوصی در حال دریافت خدمات توانبخشی هستند، گفت:بارمسئولیت توانبخشی مابقی معلولان در کشور بر عهده دولت است.

 

نحوی نژاد خدمات بهزیستی را در سه حوزه توانبخشی شامل سه حوزه پزشکی، اجتماعی و حرفه ای دانست وافزود: حدود ۷۰درصد از اقدامات توانبخشی در سه حوزه مذکور توسط سازمان بهزیستی و مابقی با برون سپاری صورت می گیرد.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از شناسایی نزدیک به ۱۰۰ هزار بیمار روانی مزمن در کشور خبردادوافزود: این افراد نیز در قالب طرح های توانبخشی بهزیستی گنجانده می شود.

 

وی با اشاره به اینکه بیمه‌ها جوابگوی خدمات توانبخشی، نگهداری و آینده اجتماعی جامعه معلولان نیستند اظهارداشت: 70 درصد فعالیت های بهزیستی مربوط به توانبخشی است و هیچ نهادی نمی تواند در عرض این سازمان به ارائه خدمات توانبخشی بپردازد که از این جهت منحصر به فرد است.

 

نحوی‌نژاد با بیان اینکه سازمان بهزیستی با کمبود اعتبار مواجه است، افزود:  دولت و مجلس اعتبارات خوبی برای معلولان در نظر گرفته‌اند که دیروز طرحی به تصویب رسید تا از بخش هدفمندی یارانه‌ها بتوانیم مستمری معلولان را سه ‌برابر کنیم.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور یکی از چالش ها برای معلولان را سخت‌گیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات عنوان کردوادامه داد:باید این مشکل برطرف شود.

 

کد خبر 614851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha