نمایشگاه « مجموعه تاریخی مسجد ملااسماعیل» یزد، معرفی اماکن تاریخی و فرهنگ یزد

خبرگزاری شبستان: کانون های فرهنگی هنری مساجد یزد با ایجاد نمایشگاه « مجموعه تاریخی مسجد ملااسماعیل» یزد سعی دارند تا اماکن تاریخی و فرهنگ غنی یزد را به گردشگران نشان دهند.

خبرگزاری شبستان - یزد 

این روزها همزمان با ایام عید باستانی نوروز، مردم کشورمان با توجه به تعطیلی ادارات و مدارس سعی دارند تا بیشترین استفاده را داشته باشند و با سفر حال و هوایی متفاوت از ایام دیگر سال داشته باشند.

 

کشور ما یکی از متفاوت ترین نقاط جهان برای جهانگردان است زیرا در آن میتوانند بسیاری از جاذبه های طبیعی را به صورت یکجا مشاهده کنند و مردم کشورمان نیز از این تفاوت ها به خوبی دیدن می کنند.

 

وجود چهار فصل سال در یک زمان، وجود دشت های زیبا، کوه های به هم پیوسته، رودهای روان از جمله این ویژگی ها است که میتوان از این تنوع ها به خوبی دیدن کرد.

 

استان یزد نیز یکی از این جاذبه ها است که منطقه کویری خود را مانند نگینی در کشور نشان میدهد و علاوه بر جاذبه های طبیعی در خود توانسته در تاریخ بشریت نیز جاذبه های بسیار زیادی داشته باشد.

 

قرار گرفتن در بین دو شهر خشت خام جهان یک ویژگی منحصر به فردی است که استان یزد توانسته در جهان شهرت عظیمی را به خود اختصاص دهد و سالانه هزاران نفر به این استان آمده و از نزدیک این شهر را بازدید کنند.

 

وجود خانه های خشتی، بناهای تاریخی از خشت خام، مساجد با معماری سنتی ، کوچه های آشتی کنان به خوبی بر جذابیت های آن افزوده است.

 

یکی از این بناهای تاریخی مسجد ملااسماعیل یزد است که این مسجد بزرگ که منسوب به ملااسماعیل است در جنوب میدان بازارخان یزد قرار دارد که به دستور آخوند ملا اسماعیل عقدایی ساخته شده است، آخوند ملا اسمعیل از علمای یزد واز فقهای مشهور قرن سیزدهم هجری بود.

مسجد ملااسماعیل در سال 1222 ق توسط یکی از علمای یزدی به نام آخوند ملااسماعیل عقدایی در عهد سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شد که مشتمل برمسجد و مدرسه می باشد.

 

 این مسجد دارای شبستان با سی دو ستون و گنبدی وسیع است که قطر دهانه ان 75/15 متر می رسد و تقریبا با دهانه ی ایوان یکی است. سردر ورودی با شبستان بزرگ گنبد دار دو طنبی قرینه ستون دار است. ایوان بلند و گنبد دو پوشش آن با مقرنس کاری آجری که تلفیق آجر با کاشی به صورت مقرنس زیبایی و با شکوه این بنا جلوه خاصی بخشیده است.

این مسجد از آجر و خشت خام با ملات گل و گچ ساخته شده و از تزئینات ظریف کاشیکاری به دور است ولی تزئینات سدرها بیشتر با آجر انجام شده و تنها شبکه های کاشیکاری غرفه ها و کتیبه دور گنبد که مربوط به دوران متاخر می باشد. این مسجد به سبب ایوان وسیع و طنبی های ستون دار و شبستان غربی زمستانی که دارای 32عدد ستون با دهنه وسیع است و ایوان گنبد دار دقیقا17.75 متر است از همان زمان ساخت زبانزد عام و خاص بود. سردر بلند با مقرنس کاری آجری در مسجد دارای شکوه خاصی است.

با توجه به قدمت این مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد سعی داشته اند تا بیشترین استفاده را از این شرایط داشته باشند.

 

ایجاد نمایشگاه مجموعه تاریخی مسجد ملااسماعیل یکی ازا ین راهکارهایی است که تلاش دارد تا مردم را به این مسجد تاریخی جذب کرده و فعالیت های فرهنگی خود را داشته باشد.

 

این نمایشگاه در وسط مسجد قرار گرفته است که تعدادی از کانون های فرهنگی هنری مساجد یزد در غرفه های صنایع دستی، یزد حسینیه ایران، غرفه غذای سنتی، بازیهای فکری، ایستگاه عکاسی، غرفه مشاوره، راهنمای مسافر  به نمایش آثار خود پرداخته اند.

این نمایشگاه امروز ( 29 اسفند) با حضور آیت الله ناصری، امام جمعه یزد؛ محسن رستگاری، مسئول دبیرخانه کانون مساجد یزد  و جمعی از مسئولان استانی در محل مسجد تاریخی ملااسماعیل یزد آغاز به کار کرد.

 

آیت الله ناصری، امام جمعه یزد در حاشیه این مراسم گفت: کارهای فرهنگی از این قبیل می تواند بسیاری از زوایای فرهنگ استان یزد را نشان دهد که کانون های مساجد در این بخش می توانند موثر عمل کنند.

 

وی افزود: فعالیت های فرهنگی مانند این نمایشگاه در اماکن تاریخی یزد میتواند به خوبی گردشگران را با فرهنگ های مختلف آشنا کند.

 

اما در این زمینه در هر استانی در کشور میتوان فرهنگ آن را با برگزاری چنین نمایشگاه ها و جشنواره هایی نشان داد و به نحوی مردم کشور با این فرهنگ ها آشنا شوند.

 

گزارش: سید ضیا میررحیمی

 

کد خبر 618016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha