سند چشم انداز سواد آموزی در خوزستان تدوین شد

مدیرکل نهضت سواد آموزی خوزستان، از تدوین سند چشم انداز باسوادی در این استان خبر داد و اظهار داشت: بر اساس این سند تا پایان سال 94، تمام خوزستان از نعمت سواد برخوردار خواهند شد.

موسی شیخی، مدیرکل نهضت سواد آموزی خوزستان، با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان گفت: بر اساس چشم انداز برنامه پنجم توسعه در پایان سال 1394 در سایه عنایت حضرت حق و بهره گیری از کلیه ظرفیت ها و مشارکت جمعی مردم و مسئولان این استان شهیدپرور، خوزستان جامعه ای برخوردار از باسوادی کامل را در گروه سنی 49-10 سال خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه طی این برنامه شهرستان های استان با توجه به تعداد بی سواد به تدریج از سال 1391 لغایت 1394 جشن شکرگزاری را برگزار می کنند، افزود: در این سند برای اجرای برنامه علاوه بر مشارکت و بسیج همگانی، پوشش کامل کودکان واجب التعلیم، استفاده از ظرفیت دستگاه ها، واگذاری فعالیت ها و سیاست های تشویقی در نظر گرفته شده است.

 

وی اضافه کرد: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر باسواد کردن افراد محروم از نعمت سواد گروه سنی 49-10 سال تا پایان برنامه پنجم، طرح شناسایی اسمی (پالایش) بی سوادان مناطق روستایی استان به عنوان اولین گام و ضرورت سوادآموزی اجرا شد.

 

شیخی، بیان داشت: در این طرح که در تیرماه پایان یافت با همکاری دو هزار نفر از مصاحبه گران، تعداد 200هزار نفر از افرادی که طبق اطلاعات به دست آمده جزو بانک بی سوادان استان محسوب می شدند مورد پالایش قرار گرفتند.

 

وی با اشاره به اینکه این طرح در سه هزار و 491 روستای استان و 20 شهر اجرا و مخاطبان از نظر سطح سواد به گروه های بی سواد، کم سواد، آموزش ناپذیر و... تقسیم شده اند، تصریح کرد: به منظور اخذ اطلاعات صحیح علاوه بر مصاحبه چهره به چهره از منابع محلی مانند شورای اسلامی، بهداشت، مدارس و... استفاده شده است.

 

وی با بیان اینکه از مهرماه سال جاری افراد شناسایی شده تحت پوشش فعالیت های آموزشی سوادآموزی قرار می گیرند، یاد آور شد: در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، حجم اهداف کمی سال 1390 شهرستان ها توسط مدیر کل آموزش و پرورش به مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها ابلاغ شد.

 

مدیر کل نهضت سواد آموزی خوزستان، ادامه داد: بر اساس برنامه عملیاتی سال 1390 سوادآموزی باید 48 هزار و850 سوادآموز در دوره تکمیلی و 61 هزار و 934 نفر در دوره سوادآموزی پایه تحت پوشش فعالیت های سوادآموزی قرار گیرند.

 

وی خاطر نشان کرد: در نیمه اول امسال، 22 هزار نفر از حجم ابلاغی توسط شهرستان ها تحت پوشش قرار گرفته و مابقی اهداف کمی تعیین شده در نیمه دوم بایستی با همکاری مجتمع های آموزشی و مدارس انجام گیرد.

 

وی عنوان کرد: استان خوزستان به دلیل تجربیات و توان علمی در تهیه و تدوین محتوای آمـوزشی ویژه نوسوادان و کم سوادان یکی از استان های داوطلب جهت تهیه کتاب فارسی دوره انتقال سوادآموزی انتخاب شده است.

 

شیخی، اذعان داشت: با عنایت به تغییر ساختار آموزشی سوادآموزی و تصویب آن در شورای عالی آموزش و پرورش سازمان نهضت سوادآمـوزی بعد از تهیه و تصویب برنامه درسی دوره های سوادآموزی پایه، تحکیم و انتقال، تألیف کتب آموزشی دوره های جدید را در دستور کار خود قرار داده است.

 

وی تأکید کرد: به منظور بهره گیری از ظرفیت ها و استعدادهای استان های مختلف در نظر است بعضی از استان ها در فرایند تدوین محتوای آموزشی با سازمان نهضت سوادآموزی همکاری کنند که خوزستان به دلیل تجربیات و توان علمی در تهیه و تدوین محتوای آمـوزشی ویژه نوسوادان و کم سوادان یکی از استان های داوطلب جهت تهیه کتاب فارسی دوره انتقال سوادآموزی انتخاب شده است.

 

وی بیان کرد: در این راستا به منظور بهره گیری از نظرات اساتید مجرب و توانمند مراکز علمی و دانشگاهی و تشکیل کارگروه تخصصی، جلسه توجیهی با حضور تعدادی از مدرسان دانشگاه و مراکز تربیت معلم و متخصصان موضوعی معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 62046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha