استماع و سکوت در برابر قرآن، راه تولید علم است

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا فرهنگ استماع و سکوت را در همه جهان نهادینه کنیم، گفت: اگر بخواهیم تولید علم داشته باشیم باید قرآن را به استنطاق بکشانیم و آن را گوش داده و سکوت کنیم.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام حمید محمدی، رییس نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در آیین اختتامیه بخش "تحول علوم انسانی" ضمن قدردانی فراوان از دست اندرکاران این بخش، موضوع تحول در علوم انسانی را باعث شکوفایی نمایشگاه در سال های آتی دانست.

 

وی با تاکید بر اینکه تلاش مجدانه ای که دست اندرکاران بخش تحول در علوم اسلامی که در این بخش انجام داده اند، علیرغم اینکه سال اول این بخش بود، در طول برگزاری بسیار موفقیت آمیر بود، اظهار داشت: من به نوبه خود کمال تشکر را از عزیزان در این بخش دارم.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه پژوهشگران و اندیشمندان بزرگی در طول برگزاری نمایشگاه در این بخش به ایراد سخنرانی پرداختنند، گفت: من یقین دارم، این نقطه و این بخش، باعث تحول در برگزاری نمایشگاه قرآن در سال های آتی خواهد شد.

 

وی که بر این باور بود رویکرد بخش تحول علوم انسانی باید متنوع شود، ادامه داد: باید تلاش کنیم به مسیری بروم که علوم انسانی را در بخش های مختلف و با موضوعات متفاوت گروه بندی کرده و در قسمت های مختلف نمایشگاه آن ها را به صورت جداگانه در بخش های مربوط به خود، ساماندهی کنیم.

 

حجت الاسلام محمدی که مدعی بود به واسطه این بخش می توانیم وارد یک جهش تولید در نمایشگاه بشویم، اظهار داشت: با توجه به آیه "و اذا قرء القرآن، فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون" اصلا مهم نیست که چه کسی قرآن تلاوت می کند، ممکن است یک مسیحی قرآن را تلاوت کند، همانطور که امسال بهترین هنرمند قرآن ما یک مسیحی از لبنان بود.

 

وی در همین باره اضافه کرد: ما اگر بتوانیم جهان را متقاعد کنیم که فرهنگ استماع و انصات را در برابر قرآن داشته باشند، کار بزرگی کرده ایم؛ چرا که "قرء القرآن" خطاب به همه دانشمندان علوم در جهان است که فرهنگ استماع و انصات خود را بالا ببرید.

 

حجت الاسلام محمدی با تاکید بر این مطلب که این شعار استماع و سکوت را باید به واسطه همین برپایی نمایشگاه در جامعه نهادیه کنیم، اضافه کرد: آنچه ما در روزهای غیر نمایشگاه پی گیری خواهیم کرد، با همین رویکرد خواهد بود.

وی بر این باور است که پس در همه حوزه های علوم انسانی، قرآن باید استنطاق بشود و انقلاب اسلامی با این بحث تحول و تولید علم و یافتن ریشه های خودمانی می تواند جاودانه بشود.

 

حجت الاسلام محمدی که استنطاق از قرآن و در نتیجه تحول در علوم انسانی را از اساسی ترین نیازهای انقلاب می دانست، گفت: نمایشگاه قرآن، تا حدودی معنوی است و همه قشرها در آن جایگاه خود را دارند، اما آنچه به عنوان یک حرکت زیر ساختی مطرح است، این بخش تولید علم قرآنی می باشد.

 

وی معتقد بود که همه نیازهای بشر در عصر حاضر باید از قرآن استخراج شده و در اختیار همگان گذارده شود تا بتوانیم بر اساس مبانی و اصول قرآنی دیگر چارچوب های زندگی خود را طراحی کنیم.

 

حجت الاسلام محمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما هیچ دریغی نداریم که در طول سال، نشست های متداوم و مستمر تحول درعلوم انسانی را در قالب نمایشگاه بیستم داشته باشیم، گفت: این ها نشست های مقدماتی نمایشگاه بیستم خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اینکه نتیجه چنین نشست هایی در طول سال به عنوان دستاورد این بخش تحول در نمایشگاه بیستم ارائه خواهد شد، ادامه داد: نمایشگاه قرآن هم در این عرصه و هم در عرصه هنر بسیار ضعیف است و ما هنوز نمی دانیم که این ابزارها و رویکردهای هنری را چگونه در خدمت قرآن بیاوریم.

 

گفتنی است، آیین اختتامیه بخش "تحول علوم انسانی" با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر قوامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارسطا ، دکتر محمد تقی پور، قائم مقام ریاست نمایشگاه و حجت الاسلام محمدی، رییس نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در بخش تحول علوم انسانی برگزار شد.

 

بخش تحول در علوم انسانی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که برای اولین بار در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دایر شده بود، در طول برگزاری نمایشگاه، هر روزه با برگزاری نشست های تخصصی در همه حوزه های تحول در علوم انسانی، با سخنرانی و اظهار نظر اساتید حوزه، اساتید دانشگاه، طلاب حوزه علمیه و دانشجویان دانشگاه های کشور، دیدگاه های مختلف امر تحول را بر اساس آموزه های قرآنی مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 62292

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha