عدم دخالت پیش فرض های ذهنی و اجماع در روش وجه تمایز تفسیر تسنیم

معاون پژوهشی پژوهشگاه اسراء با اعلام عرضه تفسیر کل قرآن آیت الله جوادی آملی در 80 جلد، اجماع سه روش قرآن به قرآن، قرآن به حدیث و قرآن به عقل بدون دخالت پیش فرض های ذهنی در ارائه تفسیر را وجه تمایز تسنیم برشمرد.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام والمسلمین اسلامی، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی اسراء در آیین رونمایی از جلد 23 تفسیر تسنیم گفت: این تفسیر شامل مجموعه درس های تفسیری آیت الله جوادی آملی در حوزه علمیه قم است که از سال 1361 آغاز شده و تا کنون ادامه داد.

وی با بیان این مطلب که تاکنون تفسیر 18 جزء از مصحف شریف توسط آیت الله جوادی آملی در این جلسات بیان شده است، اظهار کرد: بیان تفسیر 12 جزء باقیمانده قرآن نیز توسط این مرجع تقلید عالم تشیع در حال انجام است که به محض پیاده سازی و انتشار، در قالب تفسیر تسنیم به علاقه مندان عرضه می شود.

حجت الاسلام اسلامی درباره شیوه گردآوری تفسیر تسنیم تصریح کرد: این اقدام در اواسط دهه 70 شمسی از سوی جمعی از شاگردان علامه جوادی آملی با تدوین و ویرایش سلسله مباحث مطرح شده تفسیری توسط وی در قالب جلدهای مختلف تسنیم انجام و تاکنون 23 جلد از آن روانه بازار و از جلد 24 تا 50 آن نیز تنظیم شده است.

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی اسراء ادامه داد: بنابر پیش بینی های انجام شده باقیمانده مباحث تفسیر 12 جزء پایانی مصحف شریف نیز در قالب 30 جلد تدوین و منتشر می شود تا تفسیر کل کتاب الهی در قالب 80 جلد در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

وی درباره ویژگی های تفسیر تسنیم عنوان کرد: ساختار منظم، اختصاص فصول جداگانه به تک تک آیات، استفاده از روش قرآن به قرآن، ارائه گزیده تفاسیر ذیل تمامی آیات و پس از آن ارائه مباحث تفسیری و برخورداری از منهج اجتهادی از جمله ویژگی هایی است که این تفسیر را منحصر می کند.

حجت الاسلام اسلامی ادامه داد: آیت الله جوادی آملی با تجمیعی هوشمندان میان سه روش تفسیری قرآن به قرآن، قرآن به حدیث و قرآن به عقل تفسیر به روز و کاربردی را بدون دخالت هرگونه پیش فرض ذهنی ثابت نشده از کتاب الهی ارائه کرده است.

وی تاکید کرد: تفسیر تسنیم به دلیل برخورداری از بعد اجتماعی و نیازمندی های نظام اسلامی در کنار دیدگاه معرفتی یک دائره المعارف جامع است و شخص آیت الله جوادی آملی درباره آن می گوید: "امید است تفسیر تسنیم، المیزان فارسی باشد نه فارسی المیزان و البته از وعده الهی دور نیست".

 

بنابراین گزارش، همزمان با این آیین از کتاب "از ملک سلیمان تا ملک مهدی" با حضور شهریار بحرانی، کارگردان پروژه سینمایی ملک سلیمان رونمایی شد.

بحرانی در این آیین با اشاره به انجام تحقیقات گسترده و عمیق برای تولید پروژه سینمایی ملک سلیمان گفت: تلاش شده تا در سایه نتایج بدست آمده از این تحقیقات برترین آموزه های قرآنی همچون ولایت و التزام به آن در جامعه اسلامی برای مخاطبان تبیین شود.

وی استفاده از زبان رسای تصویر را رویکرد مسئولان پروژه تاریخی سینمایی ملک سلیمان برشمرد و یادآور شد: ولایت، تبعیت از ولی، صلاحیت، تقوامداری، راهکار برون رفت از فتنه ها و معرفی رفتار پیامبران به عنوان الگوی رفتار بشری از جمله مفاهیمی است که کوشده شد در این پروژه به تصویر کشیده شود.

شایان ذکر است، آیین رونمای از جلد 23 "تفسیر تسنیم" آیت الله جوادی آملی و کتاب "از ملک سلیمان تا ملک مهدی" جمعه، چهارم شهریور همزمان با آیین اختتامیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.

پایان پیام/

 

 

 

 

کد خبر 62418

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha