عبدالله بن سبا افسانه ای که حقیقت انگاشته شد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که کتابهای معتبر تاریخی از عبدالله بن سبا به عنوان موسس شیعه نام برده اند گفت: این شخصیت یک افسانه است که توسط علامه عسگری کشف شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، محمد دزفولی عضو هیئت علمی گروه ادبیات عرب دانشگاه تهران در هفدهمین نشست از سلسله نشست های جشنواره علامه عسگری با موضوع بررسی افسانه عبدالله بن سبا و نقد سریال الحسن و الحسین گفت: اگر به کتاب های متاخران و متقدمان در زمینه تاریخ نگاه کنید، متوجه می شوید که تمام این ها داستانی را تحت عنوان عبدالله سبا نقل کرده اند که با مراجعه به این کتابها حتماً آن را به عنوان یک حقیقت تاریخی می پذیرید.

وی افزود: این داستان به این صورت است که در زمان خلافت عثمان مردی یهودی در صنعاء یمن به مدینه می آید و به عنوان طرفداری از حضرت علی (ع) شروع به تحریک عده ای علیه خلیفه سوم می کند که در میان این عده افرادی نظیر مالک اشتر، عمار یاسر و... دیده می شوند و بعدها این افراد شیعیان را تشکیل می دهند.

دزفولی با بیان این که فیلم الحسن و الحسین نیز بر اساس همین افسانه ساخته شده، گفت: بر اساس این افسانه با فعالیت های عبدالله بن سبا این افراد عثمان را می کشند. حتی این افسانه می گوید در جنگ جمل، گروه سبائیان وقتی دیدند حضرت علی (ع) به دنبال صلح است شبانه تیراندازی کردند تا دوباره آتش جنگ را شعله ور کنند.

شاگرد علامه عسگری با اشاره به چگونگی کشف افسانه ای بودن جریان عبدالله بن سبا توسط علامه عسگری گفت: ایشان می فرمود وقتی می خواستم کتابی را درباره سیره پیامبر بنویسم تا مایه وحدت میان شیعیان و اهل تسنن شود وقتی به منابع اهل سنت نگاه کردم، دیدم که تهمت هایی را به پیامبر زده اند؛ مانند اینکه حضرت نماز صبح دو رکعتی را چهار رکعت خوانده و یا نماز صبحش را فراموش کرده است.

 وی افزود: علامه عسگری با مشاهده این منابع و پیگیری اسناد احادیث جعلی، متوجه می شود تمام این احادیث به شخصی به نام سیف بن عمر تمیمی منتهی می شود و هنگامی که شخصیت سیف را در کتابهای رجال ملاحظه می کند می بیند با عناوینی نظیر کذاب، وضاع و جعال از این شخصیت یاد شده است.

دزفولی با بیان اینکه بنابر تحقیقات علامه عسگری سیف بن عمر بیش از 150 صحابی خیالی برای پیامبر ساخته است، گفت: یکی از این شخصیت ها همین عبدالله بن سباست که سیف بن عمر افسانه های فراوانی را پیرامون او نگاشته است. حتی سیف بن عمر شهرهای افسانه ای یا جنگ های خیالی زیادی را ساخته است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به شخصیت اصلی عبدالله بن سبا گفت: عبدالله بن وهب راسبی که جزء خوارج بوده توسط سیف بن عمر با عنوان عبدالله بن سبا بازنگاری و خیال پردازی می شود و سیف بن عمر در دو کتاب خود با نامهای جمل و فتوحات که در زمان امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) به صورت پنهانی می نگارد، به داستان پردازی درباره عبدالله بن سبا و تاسیس شیعه توسط او می پردازد تا بتواند حقانیت بنی امیه را به اثبات برساند.

 

وی با اشاره دلیل به کار بردن نام سبا برای این شخصیت خیالی گفت: عرب جاهلی به دو دسته قحطانی و عدنانی تقسیم می شدند که یکی اجداد عرب قحطانی که در زمان اسلام به حجاز آمده بودند، سبا نام دارد و به همین دلیل کلمه سبا در زمان امام علی (ع) به عنوان کلمه ای برای نشان دادن یک حزب شورشی یعنی همان تشیع به کار می رفته است اما بعد از سوءاستفاده سیفبن عمر از این اسم، سباییان به عنوان نامی پیروان مذهب تشیع به کار برده شد که بر پایه آن داستان پردازی های فراوانی انجام گرفت.

شایان ذکر است نشست تخصصی نقد سریال الحسن والحسین و بررسی افسانه عبدالله بن سبا جمعه 4 شهریور در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 62422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha