نگاهی به سریال‌های ماه رمضانی سیما/ از ‌«نفس» جلیل سامان تا «سر دلبران» لطیفی

خبرگزاری شبستان: سریال های «زیر پای مادر»، «سر دلبران» و ‌«نفس» به ترتیب از شبکه های یک، دو و سه سیما در ماه رمضان ۹۶ روی آنتن می روند.

به گزارش خبرنگار تلویزیون شبستان، کمتر از ۱۵ روز به آغاز ماه مبارک رمضان مانده است و طبق روال هر ساله سیمای جمهوری اسلامی ایران، برای این ایام سریال هایی مناسبتی برای پخش از شبکه های تلویزیون در نظر گرفته شده اند که معمولاً در مرحله نهایی فیلمبرداری و آماده سازی هستند.

 

ماه مبارک سال ۹۶ به دلیل نزدیکی به ایام نوروز و همچنین انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، کار سختی را پیش روی برنامه سازان و فیلمسازان قرار داد، اما فشردگی برنامه های مناسبتی سبب نشد که شبکه های اصلی سیما از تولید و پخش سریال های ماه رمضانی صرفنظر کنند. در زیر به معرفی سه سریال رمضانی سیما می پردازیم:

 

شبکه یک و نرسیدن «پایتخت ۵» به ماه رمضان

سریال «پایتخت» که سال گذشته سری چهارم آن در ماه رمضان روی آنتن رفت، قرار بود قسمت پنجم آن نیز ماه رمضان ۹۶ روی آنتن برود و چون به تازگی ضبط آن در مازندران آغاز شده است، سریال دیگری جایگزین آن شد. البته این سریال قرار بود در فروردین ماه ۹۶ و در قبرس کلید بخورد که این امر میسر نشد.

 

سریال «لبخند رخساره» که به «زیر پای مادر» تغییر نام داد، قرار است از شبکه یک سیما در ماه رمضان پخش شود. سازندگان مجموعه تلویزیونی «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، تهیه کنندگی زینب تقوایی و نویسندگی سعید نعمت‌الله هستند که در لوکیشن هایی متنوع در مشهد، نيشابور، قدمگاه، هشتگرد، بندر انزلی و تهران  و تدوين همزمان مجموعه نیز توسط امیر شیبان خاقانی انجام شد. 

 

 

در این سریال ۳۰ قسمتی، کامبیز دیرباز (در نقش خلیل)، بهناز جعفری(آتنه)،بهزاد فراهانی(پدر آتنه)،مریم بوبانی، مجید نوروزی، علیرضا آرا(برادر آتنه)، مجید واشقانی(سهراب برادر خلیل)، حمیدرضا هدایتی (پدر رخساره)، داریوش سلیمی، (با معرفی) درسا بختیاری(ستاره)و (با حضور) پریوش نظریه (رخساره)، آتیلا پسیانی و مهدی سلطانی (اسماعیل) ایفای نقش دارند.

 

«زیر پای مادر» ملودرامی اجتماعی است و در خلاصه قصه آن آمده است: هیچگاه دوری، دوستی نمی‌آورد و خانواده قصه قبل از آن که دیر شود، به همدلی می‌رسند. بیش از نیمی از اتفاقات و داستان سریال در مشهد مقدس و حرم امام رضا(ع) رخ می دهد که همین مساله فضای معنوی زیر پای مادر را بالا برده است.

 

شبکه دو و «سر دلبران» لطیفی

محمدحسین لطیفی در سال ۹۶ دست به کار شد و این بار سریال مناسبتی ماه رمضان شبکه دو را می سازد. لطیفی که این روزها در شهر یزد مشغول تصویربرداری سریال جدید خود است، در این سریال نقش کوتاهی ایفا می کند و در نقش یک روحانی که استاد حوزه علمیه است ظاهر می شود.

 

«سر دلبران» به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی جدیدترین محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که حسین حسنی نویسندگی فیلمنامه آن را بر عهده داشته و قرار است ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش شود. 

 

 

تصویربرداری این سریال همچنان ادامه دارد و طی روزهای آتی نیز، بازیگران جدید دیگری نیز جلوی دوربین سریال «سر دلبران» خواهند رفت.

 

محمد کاسبی، فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی، برزو ارجمند، رضا توکلی، جهانبخش سلطانی، متین ستوده، جعفر دهقان، شهرام عبدلی، شهین تسلیمی، رابعه مدنی، افسانه کمالی و... از بازیگران این سریال هستند.

 

«نَفَس» سومین سه گانه جلیل سامان به شبکه سه رسید

جلیل سامان اولین قسمت از سه گانه تاریخی خود به نام «ارمغان تاریکی» را سال ۱۳۸۹ روی آنتن شبکه سوم برد؛ بعد از آن هم دومین قسمت این سه گانه را با نام «پروانه» در سال ۱۳۹۲ به نمایش گذاشت که هر دو قسمت از این مجموعه مورد استقبال بالای مخاطبان رسانه ملی قرار گرفت. اوایل سال ۹۴ بود که جلیل سامان تصمیم گرفت سوم قسمت را هم با نام اولیه «وقتی که هیولا آمد» یا «پروین» را در  ۲۴ قسمت و به تهیه کنندگی سیداحمد کاشانچی و محمود رضایی را در راستای تکمیل سریال‌ عاشقانه خود در فضای انقلاب اسلامی بسازد اما پروژه‌ جدید جلیل سامان شهریور ماه ۹۵ با تغییر نام به «نفس» به مرحله پیش تولید رسید.

 

 

«نفس» جلیل سامان درباره جوانی پر شر و شور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود. او برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیده‌ای را پشت سرمی‌گذارد. سرانجام انتخابی دشوار سرنوشت وی را رقم می‌زند.

 

مرتضی میرباقری معاون سیما، علی اصغر پورمحمدی مدیر و مهدی روشن روان مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه و علی حمیدی قائم مقام مرکز امور نمایشی سیما، یکشنبه ۲۲ اسفند ماه ۹۵ از پشت صحنه سریال «نفس» بازدید کردند و چون در این روز سکانس های مربوط به تظاهرات در انقلاب ۵۷ با حضور نزدیک به ۴۵۰ هنرور مقابل دوربین رفت، معاون سیما و هیات همراهش نیز در جمع این هنروران جلوی دوربین رفتند.

 

 

بر این اساس، معاون سیما در این بازدید اعلام کرد با توجه به قرار گرفتن مناسبت های 15 خرداد و 7 تیر در ماه رمضان سال آینده دست اندرکاران «نفس» می کوشند این سریال را برای پخش در ماه رمضان سال 96 آماده کنند.

 

بازیگران این سریال عبارتند از مسعود رایگان، ژاله صامتی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، خسرو شهراز، معصومه قاسمی پور، رامين راستاد، قربان نجفی، سودابه بيضايی، الهام نامی، پژمان جمشيدی، احسان امانی، هادی عامل هاشمی، مهرداد طوفانیان، شهاب شادابی، مجيد سعيدی، پیمان مقدم، فرید کلهر، آتوسا راستی، فوژان قباديان، سيامک احمدی و با حضور افتخاری داريوش فرهنگ و فاطمه گودرزی و با هنرمندی هدایت هاشمی، هادی حجازی فر و با معرفی ساناز سعيدی.

 

 

به گزارش شبستان، شبکه پنج سیما نیز که سریال به جدول پخشش بازگشته، تاکنون سریالی برای پخش از ماه مبارک رمضان اعلام نکرده است و به احتمال زیاد از سریال های مناسبتی تکراری روی آنتن خواهد برد.

 

 

گزارش: آزاده فضلی

کد خبر 629058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha