تماشاچی میدان مسابقه در ماه رمضان نباشیم/ « اجتناب از محرّمات» بهترين عمل در ضیافت الهی

خبرگزاری شبستان: استاد اخلاق حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه ماه رمضان میدان مسابقه ای است که نباید تماشاچی آن باشیم، گفت: بهترين عمل در اين ماه پارسايى و اجتناب از محرّمات خداست و بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم بماند.

حجت الاسلام سید مهدی اسدی، استاد اخلاق حوزه علمیه بیرجند با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در يازدهمين نمایشگاه قرآن کریم خراسان جنوبي  اظهار کرد: با توجه به اینکه از قدیم استان خراسان جنوبی و بیرجند، شهر فرهنگی و دارالمومنین تعبیر می شد و خودمان نیز زمانی که تحصیل می کردیم آنچه را دیده ایم با آنچه اکنون است را مقایسه می کنیم رفتار و اخلاق مردم در مسائل دینی و اعتقادی خلاف انتظار است.

 

وی افزود: 38 سال از انقلاب اسلامی گذشته و شهدای زیادی تقدیم شدند بنابراین انتظار است روز به روز اعتقادات مردم قوی تر شود و رفتار و اخلاق دینی بهتری داشته باشند.

 

استاد حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه آگاهی مردم با پیشرفت علم و امکانات افزایش می ‌یابد، گفت: انتظار است به همان نسبت مردم در مسائل دینی و اعتقادی بهتر باشند اما در مجموع خوب است.

 

لزوم برنامه ریزی انسان در زندگی و پرهیز از افراط و تفریط

حجت الاسلام اسدی ادامه داد: امروز متاسفانه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وقت بسیاری از مردم و جوانان را پر کرده و این موجب شده کمتر به دنبال مسائل اعتقادی و احکام عملی باشند طبیعی است که وقتی انسان آگاهی کمتری به این مسائل داشته باشد در عمل به آن هم ضعیف تر باشد.

 

وی بر لزوم برنامه ریزی انسان در زندگی تاکید کرد و گفت: در روایتی امام کاظم علیه السلام فرمودند« تلاش کنید که زمان شما به چهار بخش تقسیم شود: یک ساعت برای مناجات با خداوند و یک ساعت برای مسئله معیشت و یک ساعت هم برای معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد، همان‌هایی که عیوب شما را به شما معرّفی می‌کنند و در باطن، خود را برای دوستی با شما مخلص می‌کنند و بالاخره ساعتی را هم خالی کنید برای لذّت‌های غیر حرام خود و لذت جویی از حلال».

 

این کارشناس احکام با اشاره به اینکه اکنون متاسفانه برنامه ریزی در زندگی مردم کمتر شده و کارهایشان حالت افراط و یا تفریط به خود گرفته است، عنوان کرد: اگر یک سوم وقتی که مردم در ماه مبارک رمضان در شبکه های اجتماعی هستند برنامه ریزی کنند و به اعمال مخصوص این ماه بپردازند قطعاً خیلی بیشتر پیشرفت خواهند داشت.

 

مسئولان فرهنگی باید فردای قیامت پاسخگوی شهدا باشند/ کمبود برنامه ریزی در مسائل فرهنگی و مذهبی

حجت الاسلام اسدی با تاکید بر اینکه امروز مشکلات مردم زیاده شده و توجه آنان بیشتر به مسائل دنیایی است تا اخروی، تصریح کرد: اگر اعتقاد مردم به قیامت و برزخ قوی تر شود در مسائل اعتقادی و دینی هم جلوتر خواهند بود چرا که ایمان و توجه به آخرت سبب بیداری، آگاهی، تقوا، تهذیب نفس و ترس از گناه و ظلم می‌شود و در مقابل، بی‌توجهی به این امر، سبب دوری از حقایق و غرق شدن در دریای مفاسد و گناهان می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مسئولان فرهنگی باید فردای قیامت پاسخگوی شهدا باشند چرا که برنامه ریزی‌های آنان در مسائل فرهنگی و مذهبی متاسفانه کم است، گفت: آموزش عالی و آموزش و پرورش می توانند بخش نامه هایی را نسبت به مسائل فرهنگی و دینی داشته باشند که هیچ ضرری ندارد اما متاسفانه آنچه اوایل انقلاب از کمیته های انضباطی، تذکرات مدیران و امر به معروف و نهی از منکر بود همه اینها رها و یا کمرنگ شده و عملکرد مسئولان ضعیف شده است.

 

استاد حوزه علمیه بیرجند افزود: انقلاب ما انقلاب اسلامی است ودر این جهت باید به انقلاب فرهنگی هم توجه داشته باشیم همانگونه که امام راحل فرمود دانشگاه ها باید اسلامی باشد اما متاسفانه اکنون برداشت‌ها مسائل دیگری شده است.

 

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شده است/ افزایش حرص و طمع و رنگ باختن قناعت در جامعه

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شده است و یکی از عوامل آن وجود این نقطه ضعف‌ها است، اظهار داشت: اگر پای به پای مسائل معیشتی و اقتصادی مردم که این همه به آن اهمیت داده می شود به مسائل فرهنگی نیز توجه شود این ضعف برطرف می شود.

 

حجت الاسلام اسدی قناعت را سرمایه ای دانست که هرگز از بین نمی رود، بیان کرد: اکنون مشکلات اقتصادی به هیچ عنوان مانند گذشته وجود ندارد اما متاسفانه طمع و حرص و چشم و هم چشمی مردم زیاد شده است و قناعت در جامعه کمرنگ و یا از بین رفته است.

 

به گفته وی دشمن با تمام توان و امکانات به جنگ فرهنگی با ما آمده است اما در مقابل ما دفاع لازم را نداریم.

 

بهترين عمل در اين ماه پارسايى و اجتناب از محرّمات خداست/ تماشاچی میدان مسابقه در ماه رمضان نباشیم

استاد حوزه علمیه بیرجند با اشاره به ماه مبارک رمضان و شب های قدر، گفت: آنچه موجب عقب افتادگی بسیاری از ما شده عمل نکردن به این فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که فرمودند« أفضل الأعمال فى هذا الشهر الورعُ عن محارم الله عزّ وجلّ» بهترين عمل در اين ماه پارسايى و اجتناب از محرّمات خداست. آنچه را كه خدا تحريم فرموده، از آنها اجتناب كند و وارسته باشد.

 

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه ماه رمضان میدان مسابقه است، تصریح کرد: امام مجتبی علیه السلام می فرمایند« خداوند متعال ماه رمضان را براى بندگان خود میدان مسابقه قرار داد؛ پس عدّه‌اى در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودى الهى از یكدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهى از روى بى توجّهى و سهل انگارى می‌بازند و خسارت و ضرر می‌بینند».

 

وی افزود: خدا نکند ما در ماه رمضان تماشاچی باشیم و یک عده ای جوایزی که خدا برای روزه داران مقرر کرده نصیبشان شود اما عده ای هم تنها تماشاچی این میدان مسابقه باشند و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) در وصف افرادی که از این ماه بهره ای نمی‌برند فرمودند « بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم بماند و نتواند خود را عوض کند و گناه و معصیت را کنار بگذارد».

 

 

کد خبر 635021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha