سند ملی آب تا یک ماه آینده رونمایی می شود/ سهم کشاورزی در مصرف آب ۶۰ درصد است

خبرگزاری شبستان: معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ۶۰ درصد آب بیشتر مصرف نمی کند، گفت: برای پایان دادن به مناقشه اعداد و ارقام مصرف آب در کشور تا یک ماه آینده سند ملی آب رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، علی مراد اکبری امروز (20 تیر) در نشست خبری با اصحابه رسانه استان خراسان جنوبی اظهار کرد: سال گذشته برای آبیاری تحت فشاری در این استان 50 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت.

 

وی با بیان اینکه امسال 95 میلیارد تومان برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در 10 هزار هکتار از اراضی استان خراسان جنوبی پیش بینی شده است، گفت: تاکنون در کشور یک میلیون و 600 هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیر پوشش سامانه های آبیاری تحت فشار قرار گرفته و استان های فارس، اصفهان، خرسان رضوی، کرمان، تهران و قزوین بیشترین سطح آبیاری نوین را دارا هستند.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: در خراسان جنوبی در سال های گذشته خوب نبوده و 3 هزار و 500 هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده اما اکنون استان در این زمینه خیز برداشته و امسال تاکنون در یک هزار و 300 هکتار اجرا شده و 8 هزار و 500  هکتار در حال اجرا دارد یعنی معادل 3 برابر اجرای آبیاری تحت فشار در تمام تاریخ استان در چندسال اخیر آبیاری تحت فشار اجرا شده است.

 

اکبری تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای آبیاری تحت فشار در استان خراسان جنوبی وجود ندارد و منابع مالی آن تامین می شود.

 

وی با اشاره به اینکه برای حذف محصولات آب بر برنامه هایی در دستور کار است، بیان داشت: استفاده از آبیاری طرح تیپ برای گیاهان پر مصرف آب، نشا کاری، افزایش مواد عالی خاک برای افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک، واردات آب مجازی از جمله این برنامه ها است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه آمار و ارقام بسیاری در بحث مصرف آب در کشور مطرح است، تصریح کرد: برای پایان دادن به این مناقشه بر روی محصولات غالب کشور در مقیاس میدانی کار می شود و همچنین سند ملی آب به روز رسانی می شود و تقریباً پایان یافته است و تا یک ماه آینده رونمایی می شود.

 

اکبری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی 60 درصد آب بیشتر مصرف نمی کند، افزود: آمار 90 تا 92 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی که مطرح می شود اشتباه است.

 

وی بیان داشت: با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار حدود 4 هزار و 400 متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود و در بخش تجهیز و نوسازی به ازی هر هکتار 2 هزار مترمکعب آب صرفه جویی می شود.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک افزود: نگاه وزارت جهاد کشاورزی به بهره وری در مصرف آب است.

 

اکبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص نظرش در مورد طرح انتقال آب دریای عمان برای تامین آب ۳ استان شرقی کشور، گفت: این طرح جزو وظایف نیرو است اما به نظر من این طرح در حد تئوری و امکان سنجی است.

کد خبر 641242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha