تحریم‌های جدید مغایر با برجام/ مهندسی فرهنگی جامعه، مهم ترین اقدام امام صادق(ع) بود

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام، گفت: آمریکا از زمان امضاء و سپس اجرای برجام تلاش کرده تا ایران را از بهره‌مندی از منافع هسته‌ای محروم کند و در این زمینه در عرصه‌‌های مختلف کار شکنی کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، آیت‌الله محمدنقی لطفی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام، ظهر امروز (30 تیر) در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در جمع نمازگزاران ایلامی، اظهار کرد: در دومین سالگرد برجام نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه شدیدتر گردید و طبق اذعان دوست و دشمن برجام هیچ دستاوردی محسوسی برای کشور در برنداشته است.

 

وی، بابیان اینکه البته تعطیلی فعالیت‌های اصلی تأسیسات هسته‌ای، اخراج صدها دانشمند هسته‌ای و عبور از خطوط قرمز بزرگ‌ترین پیروزی برای آمریکا فراهم شد، افزود: توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در حالی وارد سومین سال شده است که عملکرد رژیم آمریکا در دو سال گذشته صد درصد منفی بوده و مواضع مقامات کاخ سفید درباره این قرارداد چشم‌انداز روشنی را نسبت به این توافق ترسیم نمی‌کند.

 

امام‌جمعه ایلام، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از زمان اجرای برجام تاکنون به تمام تعهدات خود عمل کرده است، تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر کشورها حتی آمریکا نیز پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تائید می‌کنند اما در آن‌طرف دیگر، عملکرد قابل دفاعی از اجرای برجام دیده نمی‌شود.

 

آیت‌الله لطفی، بابیان اینکه در دومین سالگرد توافق هسته‌ای، ملت شاهد سقوط آزاد برجام هستند، یادآور شد: آمریکا از زمان امضای این توافق و سپس اجرای برجام تلاش کرده است تا ایران را از بهره‌مندی از منافع برجام محروم کند و در این زمینه در عرصه‌های مختلف کارشکنی کرده است.

 

وی، با تأکید بر اینکه مقامات دولتی باید برای ملت به ابهامات برجام پاسخ دهند که آیا در تنظیم آن ضمانت اجرایی پیش‌بینی‌شده است، افزود: مسئول ارشد تیم مذاکره‌کننده باصداقت اعلام کند که دستاورد برجام پس از دو سال چه بوده است؟ و کدام‌یک از تحریم‌ها لغو شده است؟

 

امام‌جمعه ایلام، بیان کرد: برجامی که فتح الفتوح، بزرگ‌ترین پیروزی و خورشید تابان نامیده شد، بعد از دو سال جز رکود عمیق اقتصادی و وجود خیل عظیم جوانان بیکار، عدم بهبود وضع معیشتی و بدعهدی‌های مکرر رژیم آمریکا هیچ دستاوردی برای ملت نداشته است.

 

خطیب نماز جمعه ایلام، اظهار کرد: آقایان قول داده بودند هیچ سندی را امضا نمی‌کنند مگر اینکه در همان روز همه تحریم‌های اقتصادی بانکی و حتی دفاعی و نظامی برداشته شود، به‌طورقطع این توافق خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای نظام داشته و درحالی‌که برجام برای اسرائیل به تعبیر نخست‌وزیر آن رژیم یک موهبت بزرگ بود.

 

آیت‌الله لطفی، گفت: لذا یکی از مطالبات به‌حق مردم ایران است که چه کسی باید پاسخگو این خسارت‌ها و ندانم‌کاری‌ها باشد، آمریکا هم‌زمان با تائید پایبندی ایران به اجرای برجام، تحریم‌ها جدید علیه ملت ایران تصویب کرده است و باید گفت که اوج اقتدار منطقه‌ای و جهانی مثال‌زدنی نظام مقدس جمهوری اسلامی از یک‌سو و افول قدرت آمریکا و اروپا و متحدان منطقه‌ای آن، سایه جنگ را از ایران دور کرد و نه مذاکرات هسته‌ای و برجام.

 

وی، تصریح کرد: رژیم آمریکا در این دو سال توافقی هسته‌ای، همواره محور اصلی محدودسازی قدرت راهبردی ایران را نشانه رفته است، مقامات آمریکایی به بهانه توافق هسته‌ای و اجرای برجام در یک اقدام هماهنگ اقتصاد و امنیت ایران را مورد تعرض و تهاجم گسترده تبلیغاتی و رسانه‌ای خود قرار داده است.

 

امام‌جمعه ایلام، افزود: افزایش محدودیت‌های اقتصادی و تهدیدات راهبردی آمریکا بعد از برجام در اظهارات خصمانه و کینه‌توزانه رژیم آمریکا مشاهده می‌شود، در دومین سالگرد برجام این اظهارت شدیدتر شده است و در این فرایند شکل دیگری از تحریم‌های اقتصادی و راهبردی آمریکا علیه ایران در حال شکل‌گیری و تحقق است.

 

خطیب نماز جمعه ایلام، اظهار کرد: تحریم‌های جدید علیه ایران درباره موضوعات موشکی و اتهام نقش ایران در حمایت از تروریسم، بهانه واهی در تجدید تحریم‌های آمریکا است و این درحالی‌که به اذعان همه، تحریم‌های جدید علیه ایران مغایر با برجام است.

 

آیت‌الله لطفی، بابیان اینکه بهزیستی یکی از نهادهای حمایتی و امدادی به عزیزترین قشر جامعه است، یادآور شد: افراد متمکن و خیر با این نهاد همکاری کنند، سازمان بهزیستی در راستای حمایت از کودکان وزنان نیازمند و بی‌سرپرست خدمات توان‌بخشی به معلولان جسمی و ذهنی و مبتلایان بیماری صعب‌العلاج معتادان نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

وی، ابراز کرد: هم‌چنین این نهاد در پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی با حفظ ارزش‌ها و کرامت‌های والای انسانی تلاش کرده است و انتظار تعاون و همیاری مردم نیکوکار نزد طبقات خیر و دلسوز می‌رود و هر کس که نفسی را حیات ببخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است.

 

امام‌جمعه ایلام، بابیان اینکه مهم‌ترین اقدام امام صادق (ع) مهندسی فرهنگی جامعه اسلامی بود، گفت: مسائل فرهنگی ازجمله مسائل مهم هر جامعه‌ای بشمار می‌آید، عوامل مختلفی ازجمله دین، اعتقادات و باورها در شکل‌گیری و تداوم فرهنگ‌ها تأثیرگذار است.

 

آیت‌الله لطفی، تصریح کرد: امامان معصوم (ع) به‌عنوان رهبران جامعه اسلامی و شیعی نقش مهمی در برپایی و شکل‌گیری جامعه و فرهنگ شیعی ایفا کرده‌اند. در این میان نقش امام صادق (ع) با دلیل فرصت‌ها و زمینه‌های موجود در عصر ایشان بارزتر است.

 

امام‌جمعه ایلام، گفت: امام صادق (ع) ساختار فرهنگی جامعه تشیع را سازمان‌دهی کرد و تحولی شایسته در پیشرفت فرهنگی جامعه به‌جای گذاشت، از نگاه امامان معصوم و ازنظر امام صادق (ع) مهندسی فرهنگی به معنای ترسیم نقشه و هندسه پروازی با رویکرد فرهنگی است.

 

وی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مسئولان باید جلوی بانک‌های بدون مجوز را بگیرد، اظهار کرد: مسئولان اقتصادی و مالی به‌ویژه بانک مرکزی نسبت به سپرده‌گذاران مؤسسات خصوصی بانک آرمان، کاسپین و مؤسسات خصوصی که میلیاردها تومان پول مردم را به‌عنوان سپرده دریافت کرده‌اند و اعلام ورشکستگی کرده جوابگو باشند.

 

آیت‌الله لطفی، بیان کرد: بیچاره برخی افراد که تمام دارایی خود را نزد بانک گذاشته‌اند و در سخت‌ترین موقعیت قرارگرفته‌اند، البته نظام باید جلوی بانک‌های بدون مجوز را بگیرد.

 

امام‌جمعه ایلام، در پایان با تذکر به اداره آب و فاضلاب در خصوص مناطق مختلف ایلام به‌ویژه شهرک شهید کشوری (سرتاف) که منطقه فقیرنشینی است، خاطرنشان کرد: مردم این منطقه چند روز متوالی است که آب شرب ندارند و در این هوای گرم قابل‌قبول نیست، مسئولین آب و فاضلاب در اسرع وقت اقدام کنند.

 

کد خبر 643204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha