جشنواره فیلم سلامت در سینما جریان‌‎ساز شد/ افزایش تولید فیلم‌های مستند حوزه سلامت

خبرگزاری شبستان: دبیر جشنواره فیلم سلامت گفت: پس از اتمام جشنواره سلامت سال گذشته، فیلمسازان ارتباط خود را با انجمن‌های پزشکی و سلامت و ارگان‌های مرتبط با این حوزه بیشتر کرده‌اند و تمایل بیشتری به ساخت فیلم هایی با این موضوع دارند.

«ابراهیم داروغه زاده» دبیر جشنواره فیلم سلامت درباره اینکه آیا در آستانه دومین سال برپایی این جشنواره، اهداف مورد نظر در ارسال آثار به دبیرخانه محقق شده است یا خیر، به خبرنگار سینمایی شبستان گفت: جشنواره فیلم سلامت، جشنواره‌ای موضوعی است و لزوماً قرار نیست نمایش اول فیلم ها در این رویداد سینمایی باشد و فیلم‌هایی که طی یک سال گذشته با موضوع سلامت جسمی و روانی تولید شده‌اند می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند.

 

به گفته وی، هدف اصلی جشنواره فیلم سلامت تشویق فعالان این حوزه و ارائه آدرس صحیح به مخاطبان و فیلمسازان است.

 

داروغه زاده درباره اینکه آیا جایزه ویژه‌ای برای ورزش در جشنواره در نظر گرفته شده، نیز بیان کرد: ورزش و سلامت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و چنانچه اثری به این دو مهم پرداخته باشد مورد توجه قرار می گیرد.

 

آثاری که ارتباط عمیق تری با سلامت دارند، مورد توجه هستند

دبیر جشنواره فیلم سلامت درباره معیارهای انتخاب آثار برگزیده در جشنواره گفت: هدف جشنواره فیلم سلامت نمایش آثاری است که به صورت مستقیم به موضوع سلامت می‌پردازند که البته در بحث سلامت، علاوه بر پیشگیری و آموزش، اعتیاد، آسیب شناسی، معضلات درمان و آسیب های حوزه سلامت را نیزاز جمله این موارد محسوب می شود. منظور از این امر فیلم هایی است که به این موضوعات پرداخته باشند و آدرس صحیحی به مخاطب بدهند؛ به عبارتی چنانچه این آثار هم ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنند و هم پیام درستی به مخاطب بدهند، مورد توجه جشنواره قرار گرفته و در ادامه مورد ارزیابی هیات های انتخاب و داوری بخش های مختلف قرار می گیرند.

 

ملاک انتخاب فیلم های حوزه سلامت در جشنواره

وی اضافه کرد: بنابراین ملاک انتخاب آثار در جشنواره سلامت، صرفا توجه به جنبه های هنری فیلم نیست. ملاک این است که یک فیلم چقدر به موضوع سلامت نزدیک است و چقدر توانسته این موضوع را خوب بیان کند و در نهایت اینکه بیان موضوع در فیلم چقدر به سلامت جامعه و فرد می تواند کمک کند.

 

جشنواره فیلم سلامت؛ مشوق فیلمسازان در حوزه سلامت

داروغه زاده با اشاره به اینکه در جایزه و لوح برگزیدگان سال گذشته جشنواره به صورت دقیق اعلام شد که به چه علت برگزیده شده اند، توضیح داد: موضوعات فیلم های حاضر در جشنواره برای ما اهمیت داشت، در لوح برگزیدگان به صورت دقیق، دلیل انتخاب آنها ذکر شده بود حتی اگر تقدیری در جشنواره صورت گرفت تقدیر به واسطه موضوعات مرتبط با سلامت بود.

اعطای جوایز به این سبک، در بحث تشویق فیلمسازان در سوق یافتن به موضوع سلامت بسیار موثر بود و ارتباطی بین بدنه کارشناسی وزارت بهداشت و فیلمسازان پدید آمد. همچنین نشست های تخصصی که سال قبل در ایام جشنواره برگزار شد، حضور توآمان فیلمسازان، منقدان و کارشناسان حوزه سلامت را در پی داشت که بسیار تاثیرگذار بود و مباحث چالشی خوبی مطرح شد که آغازی برای ارتباط فیلمسازان با کارشناسان وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته تعداد زیادی فیلم مستند در حوزه سلامت تولید شده است، اظهار کرد: حوزه سلامت دغدغه عموم جامعه محسوب می شود و فیلم های این حوزه نیز از مخاطب عمومی برخوردار است. پس از اتمام جشنواره سلامت سال گذشته، فیلمسازان ارتباط خود را با انجمن‌های پزشکی و سلامت و ارگان های مرتبط با این حوزه بیشتر کرده اند و تمایل بیشتری به ساخت فیلم هایی با این موضوع دارند.

 

دبیر جشنواره فیلم سلامت در پایان با بیان اینکه دومین دوره این جشنواره در چهار بخش سینمایی، مستند، برنامه های تلویزیونی و دانشجویی در شهریور ماه برگزار می شود، گفت: در حال حاضر بیش از 500 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از بین آثار سینمایی ثبت نام شده، حداقل 20 اثر نسبت مستقیم با حوزه سلامت دارند. همچنین در جریان برپایی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بررسی هایی داشتیم که بر اساس آن، موضوع حداقل 12 فیلم ارتباط مستقیم با حوزه سلامت داشت.

 

گفت‌وگو: محمدصالح حجت الاسلامی

کد خبر 644846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha