بقاع متبرکه در ثبات و فرهنگ جامعه موثرند/ «امامزادگان» درمانگاه روحی جامعه

خبرگزاری شبستان: مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: امامزادگان در آرامش و ثبات و فرهنگ جامعه موثر هستند اما شرط آن این است که با مطالعه تاریخ و شرح حال زندگی و زیارت نامه امامزادگان نسبت به این بزرگان معرفت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام محمد ولی عارفی در گفتگو با خبرنگاران رسانه های گروهی در بیرجند با تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه و امام رضا علیه السلام، اظهار کرد: این دو بزرگوار هر دو از فرزندان امام کاظم علیه السلام هستند که مجموعه راویان خاص حدیث از امام هفتم(علیه السلام) پس از امام صادق و باقر(علیه السلام) بیش از سایر ائمه است.

 

وی با بیان اینکه وجود بارگاه نورانی فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام در ایران اسلامی منشاء برکات و خیرات زیادی برای مردم است، افزود: دهه کرامت فرصت ارزشمندی است تا شخصیت این بزرگواران بیش از پیش به مردم شناسانده شود.

 

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها از شان و منزلت خاصی برخوردار هستند که باید همگان از وجود این گوهر ارزشمند بهره ببریم، گفت: در زیارت حضرت معصومه آمده «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فإنّ لک عند الله شأن من شأن» یعنی شما دارای شأن و مقامی هستید که از شما انتظار شفاعت داریم.

 

حجت الاسلام عارفی ادامه داد: برکات وجودی حضرت معصومه سلام الله علیها به گونه ایست که قطب فرهنگی جهان اسلام که نجف اشرف بود بعد از مدتی به قم منتقل شد و با شکل گیری حوزه علمیه اکنون تمام عالم اسلام از مسائل فرهنگی که از قم منتشر می شود بهره مند می شوند.

 

به گفته وی جایگاه امام رضا علیه السلام بسیار بالا و باعظمت است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود« پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنه‏کاری او را زیارت نکند جز این که خداوند گرفتاری او را برطرف سازد و گناهانش را ببخشاید» و امروز مشهد مقدس پایتخت فرهنگی و معنوی جمهوری اسلامی ایران است.

 

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: تمام امامزادگان که ما توانسته ایم آنان را شناسایی کنیم و در محضر ائمه اطهار علیه اسلام دارای موقعیت علمی و ویژه ای بودند از جمله می توان از امامزاده حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری، امامزاده حسین بن موسی الکاظم در طبس و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (علیه السلام) در شیراز دارای منشأ برکات معنوی و فرهنگی فراوان و ملجأ و پناه مردم هستند.

 

حجت الاسلام عارفی با تاکید بر اینکه اغلب مردم به امامزادگان می روند و مسائل مذهبی آنان(نماز، خمس، زکات، روزه، خیرات) از امامزادگان تقویت می شود، گفت: تمام مردمی که ممکن است از مشکلات ناامید شوند به امامزادگان مراجعه می کنند تا در این بقاع متبرکه به آرامش روحی برسند.

 

وی با بیان اینکه امامزادگان درمانگاه روحی هستند، افزود: مردم از طریق امامزادگان به یکدیگر با نذورات و همدردی خدمت رسانی می کنند.

 

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: امامزادگان در آرامش و ثبات و فرهنگ جامعه موثر هستند اما شرط آن این است که با مطالعه تاریخ و شرح حال زندگی و زیارت نامه امامزادگان نسبت به این بزرگان معرفت داشته باشیم.

 

حجت الاسلام عارفی با تاکید بر اینکه بسیاری از امامزادگان در راه اسلام و پشتیبانی از اهل بیت علیه السلام به شهادت رسیدند، اظهار کرد: راهکار عملی قطب فرهنگی شدن امامزادگان ایجاد کتابخانه در بقاع متبرکه شاخص، برگزاری مناسبت ها، ارائه مشاوره، برگزاری جلسات قرآنی، پاسخ مسائل شرعی و .... است.

 

وی تاکید کرد: افرادی که به امامزادگان و بقاع متبرکه مراجعه می کنند در سطوح مختلف به لحاظ علمی و فرهنگی هستند و از بینش ها و قومیت های مختلف و حتی در مواردی از غیر مسلمانان ممکن است به امامزادگان مراجعه و حاجت بخواهند بنابراین باید کارشناسانی باشند که این افراد را هدایت و راهکار درست توسل به ائمه معصومین علیه السلام و امامزادگان را به آنان بگویند.

 

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه توسل به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و معصومین علیه السلام دستور خداوند است، افزود: اما باید راهکار درست توسل را بدانیم و این را می شود در محل امامزادگان که افراد دردمند مراجعه می کنند بهتر برای آنان توضیح داد.

 

حجت الاسلام عارفی یکی از اثرات بسیار مثبت امامزادگان در رفتار اجتماع مردم ایجاد وحدت است، گفت: همه یک سو و یک جهت برای زیارت، دریافت حاجت و دردل به امامزادگان مراجعه می‌کنند ضمن اینکه برخی مراسم مانند نماز جماعت خود بهترین وسیله وحدت است.

 

 

 

کد خبر 645610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha