سیاست خارجی تهران ثمر داد/استقبال وزیر حج عربستان از زائران ایرانی

خبرگزاری شبستان: استراتژی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با فتنه های عربستان از نظر سیاسی و جدا کردن بحث حج از این امور پاسخ مثبتی داشت تا جایی که وزیر حج این کشور از زائران ایرانی استقبال ویژه داشت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، پس از آن که عربستان روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد و از نظر سیاسی در منطقه تلاش خود برای آسیب رساندن به ایران را افزایش داد جمهوری اسلامی ایران روندی متفاوت در قبال اقدامات خصمانه این کشور به خود گرفت.

 

مقامات دیپلماسی کشورمان از جمله حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و بهرام قاسمی سخنگوی این وزارت خانه بارها بر این نکته تاکید کرده اند که جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا تنش ها در منطقه و در روابط بین خود با همسایگان را کاهش دهد و حتی در خصوص عربستان نیز شروع کننده این اقدامات خصمانه این کشور بوده است.

 

پس از آن کشورمان از اعزام زائران بیت الله الحرام در سال ۹۵ خودداری کرد و همین امر باعث شد که عربستان متوجه شود امور حج را باید از امور سیاسی جدا کند و سپس به همین دلیل از ایران برای شرکت در حج ۹۶ دعوت به عمل آورد و نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت کلی برای اعزام حجاج پس از برگزاری مذاکرات فراوان با طرف سعودی و دریافت ضمانت های لازم اقدام کرد و همین امر موجب شد تا عربستان نگاه خود در این زمینه را تغییر دهد.

 

بیانات بی نظیر مقام معظم رهبری گام بسیار مهمی در ارسال پیام تند و صریح ایران نسبت به اقدامات عربستان سعودی داشت و اصلی ترین نکته در تغییر رفتار سعودی ها در زمینه حج را می توان همین اصل عنوان کرد.

 

بنابراین گزارش، نخستین پرواز حج ایران حامل ۲۷۰ نفر زائر از بندرعباس بود که پس از ورود به فرودگاه مدینه، با استقبال محمدبن عبدالرحمن بیجاوی ـ معاون وزیر حج عربستان ـ و دیگر مسؤولان این فرودگاه و عوامل ستادی سازمان حج و زیارت ایران روبه‌رو شدند.

 

بیجاوی که مسؤولیت اشراف بر سیستم مسار الکترونیکی (سامانه ثبت اطلاعات زائران) را برعهده دارد و بر روند صدور ویزای زائران نظارت می‌کند، در این مراسم از پیش برنامه‌ریزی‌شده برای استقبال از زائران ایرانی که برای یک سال از سفر حج تمتع محروم شده بودند، گفت: همه دستگاه‌های ذی‌ربط در عربستان تلاش خود را برای تامین رفاه و آسایش حجاج به‌کار می‌گیرند تا سفری آرام داشته باشند.

 

او اظهار کرد: ‌من امروز برای خوش‌آمدگویی به زائران ایرانی در فرودگاه حاضر شده‌ام و امیدوارم خدمات شایسته‌ای به حجاج ایرانی تقدیم کنیم تا از سفری معنوی و روحانی توأم با آرامش بهره‌مند شوند.

 

به گزارش شبستان، همچنین در اقدامی برای اعطای ویزا به دیپلمات های کشورمان به منظور انجام اقدامات کنسولی برای حجاج ایرانی عربستان کمی تاخیر داشت که امروز وزیر ارشاد از اعطای ویزا به ۱۰ دیپلمات ایرانی خبر داد.

کد خبر 645613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha