تقوا شرط قبولی نماز/ نماز بدون رعایت  اخلاق اسلامی کامل نیست

خبرگزاری شبستان: دبیر ستاد اقامه نماز گیلان اعلام کرد: کسانی که نماز می‌خوانند اما اخلاق اسلامی ندارند نمازشان کامل نیست و همین اهل نماز بودن انسان را به اخلاق نیک سوق می‌دهد.

حجت الاسلام سید ابوطالب حجازی، دبیر ستاد اقامه نماز استان گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت درباره رابطه نماز و اخلاق اظهار کرد: فلسفه نماز رساندن انسان به مقام عبودیت است.

 

 وی نماز را مظهر تمام و کمال عبادت دانست و گفت: وقتی کسی از نمازگزاران راستین شد خود را در محضر الهی می‌بیند و سعی می‌کند رفتاری از او سر نزند که در رابطه او با خداوند خللی پیش بیاید.

 

دبیر ستاد اقامه نماز استان گیلان خاطرنشان ساخت: نماز از یک سو عامل تزکیه و تهذیب و دستیابی به روح تقوا و فضایل اخلاقی است و از سوی دیگر تأثیر و قبولی واقعی نماز مشروط به تقواست.

 

وی تقوا را مکمل تاثیر نماز دانست و گفت: از شروط قبولی، قصبی نبودن لباس و مکان نمازگزار است بنابراین نمازگزار اهل تعدی و تجاوز به حقوق دیگران نیست.

 

حجازی، بداخلاقی و رفتار بد با دیگران داشتن را موجب کدورت روح و ناخشنودی پروردگار خواند و گفت: از این نظر نمازگزار سعی می‌کند با رعایت حسن خلق دیگران و در نهایت خداوند را از خود نرنجاند.

 

وی افزود: اهل نماز بودن انسان را به اخلاق نیکو داشتن سوق می‌دهد.

 

دبیر ستاد اقامه نماز استان گیلان یادآور شد: در روایات اسلامی نقل شده که جوانی از انصار پشت سر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نماز می‌خواند و در عین حال به اعمال زشت دست می‌زد، درباره آن جوان با پیامبر صحبت شد، حضرت فرمود، بالاخره روزی نمازش او را باز خواهد داشت.

 

وی در ادامه گفت: فضایل اخلاقی و انسانی مانند همان کالایی است که در معرض سرقت و فساد است و ایمان به خداوند به نوعی حافظ این فضایل است.

 

حجازی با بیان اینکه عمل صالحی پایدار است که منشا ایمانی داشته باشد، گفت: اگر عمل صالح ما در مقابل تعریف و تمجید مردم باشد ریا محسوب می‌شود اما اگر فضایل اخلاقی دارای ریشه ایمانی باشد تعریف و یا مذمت مردم در انجام آن تاثیری نخواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: ممکن است افرادی فضایل اخلاقی داشته باشند اما ایمان نداشته باشند و نماز نخوانند، فضایل این دسته افراد در معرض خطر نابودی و فساد است و دین باعث می‌شود فضایل در آنها ثابت بماند.

 

دبیر ستاد اقامه نماز استان گیلان تاکید کرد: کسانی که نماز می‌خوانند اما اخلاق اسلامی ندارند نمازشان کامل نیست.

 

وی خاطرنشان ساخت: در افرادی که نماز می‌خوانند اما اخلاق خوبی هم ندارند همین نماز باعث می‌شود، بدتر نباشند مانند قرص فشار خون که فشار خون را درمان نمی‌کند اما اجازه نمی‌دهد بالاتر هم برود.

 

حجت الاسلام حجازی اظهار داشت: نماز به نوعی اظهار ادب و تواضع در برابر  خداوند است و نمازگزار واقعی این ادب در مقابل پروردگار را در همه زندگی تسری می‌دهد.

کد خبر 651805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha