پیشرفت اسلامی باید تحولی حکیمانه، ارزشمند و هدفمند باشد

مدیرموسسه راهبردی توسعه با تاکیدبر اهمیت مباحث فرانظری وفلسفی به عنوان پشتوانه پژوهش،گفت:چنانکه چیستی توسعه را تغییر وحرکت از وضع موجود به وضع مطلوب تعریف کنیم پیشرفت اسلامی بایدتحولی حکیمانه وهدفمند باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، سید مرتضی نبوی در چهارمین روز همایش جوان ایرانی پرسش های امروزی ویژه کرسی های آزاداندیشی در راستای موضوع الگوهای پیشرفت اسلامی – ایرانی، ابعاد نظری الگوی خود را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران شرح داد.

 

مدیر موسسه راهبردی توسعه با تاکید بر اینکه پشتوانه پژوهش باید به مباحث فرانظری و فلسفی باشد، عنوان کرد: مهمترین اجزای پیشرفت یک واقعیت اجتماعی وجود 3 عامل انسان، جامعه، طبیعت می باشد و چنانکه چیستی توسعه را تغییر و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب تعریف کنیم پیشرفت اسلامی باید تحولی حکیمانه، ارزشمند و هدفمند باشد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخن رهبری که تاکید داشتند تحول در جوامع انسانی و برای بشر، سنت لایتغیر است، گفت: بدین ترتیب در یشرفت اسلامی، فعلیت بخشیدن حکیمانه استعدادهای انسانی، اجتماعی و طبیعی در جهت سیر به سوی خدا مدنظر است و باید برای هر موجودی غیر از بعد ملکی (مادی)، بعد ملکوتی (غیرمادی) نیز در نظر گرفت.

 

وی در ادامه شاهد مثال آورد که اسلام تفاوت فرهنگ، اقوام و سرزمین ها را به رسمیت شناخته است و گفت: نهادهای اجتماعی اسلام برای پیشرفت، در پاسخ به نیازها و براساس فرهنگ و ارزش های اسلامی ساخت می یابند بنابر این پیشرفت اسلامی نهادمند نیز می باشد.

 

مدیرمسئول روزنامه رسالت، وحی و شهود را از نگاه اسلامی از منابع مهم شناخت دانست و خاطرنشان کرد: انسان موجودی پویاست که دارای فطرت خدایی می باشد و هدف انسان از حیات و مماتش آخرت است ولی دنیا را نیز فراموش نمی کند بنابراین فطرت به انسان یک فرهنگ مشترک جهانی و یک مسئولیت و تعهد اجتماعی می بخشد و استعدادهای او در ارتباط با خود، خدا، رسول، ولی (رهبر)، دیگر انسانها و آخرت و دنیا (غیبت و شهود) شکوفا می شود.

 

وی در ادامه رسالت انبیا برای جوامع انسانی را، نشان دادن راه صحیح شکوفا شدن استعدادهایشان بیان کرد و گفت: این کار حکمت آمیز انبیا هدایتی است که شامل ارایه طریق و رسیدن به مطلوب می شود در شکوفایی انسان هم در ابعاد فردی و هم در ابعاد اجتماعی اثرگذار است.

 

مدیر موسسه راهبردی توسعه با تاکید بر اینکه پدیده های طبیعی و اجتماعی را می توان با شناخت نسبت الهی و شرایط محیطی و فرهنگی تفسیر کرد، اذعان کرد: روابط بازیگران توسعه با انسان، جامعه و طبیعت در مقوله پیشرفت از کیفیت و کمیتی برخوردار است که نقش تعیین کننده ای در پیشرفت یا عدم پیشرفت جامعه و حتی چگونگی آن دارد.

 

مهندس نبوی در ادامه با تشریح مدل خود و روابط حاکم بر آنها نقش خدا را در آن بسیار حیاتی دانست و تصریح کرد که این آغازی برای طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

 

وی همچنین مولفه های تاثیرگذار بر پیشرفت اسلامی ایرانی را "ایمان به توحید، نبوت، معاد و امامت"، "تزکیه و تعلیم"، "تفکر، تعبد، تقرب و دستیابی به مقام شهادت"، "انتظار فرج و امید به آینده"، "احساس مسئولیت فردی، اجتماعی و جهانی"، "اعتقاد به آزادی و اختیار انسان و عدم استقلال او از خدا"، "اعتبار وحی، عقل، تجربه و شهود به عنوان منابع شناخت"، "تعاون در خوبی ها و مشارکت اجتماعی از طریق نهادسازی های ارزشی" و "تامین امنیت و آرامش" معرفی کرد.

 

در پایان مهندس نبوی در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی این الگو و سازوکارهای موجود در جامعه چیست، بیان کرد: فکر، منشاء تحول بشر است و هنگامی که فکر تغییر را بر اساس مبانی فرانظری تبدیل به نظریه می کنیم، تعاملی بین علم و عمل به وجود می آید.

 

خداوند نیز تاکید دارد آنچه را که آموخته ای، اجرا کن چرا که آنچه را که نمی دانی، خودش به تو آموزش می دهد پس خود فکر منشاء عمل است و غرب در عمل از یک جایی شروع کرد و در مسیر اشکالات خود را حل کرد و مقام معظم رهبر نیز از دانشگاهیان خواستند که به صورت مستمر روی این مسئله کار کنند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 6616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha