جز هنر در غرفه صاحبدلان محصول نيست/ همت و عزت نفسی که به تجلی هنر می رسد

خبرگزاری شبستان: تعداد ۵۰ معلول کم توان ذهنی آنچنان فعل خواستن و توانستن را در یک مرکز تولیدی و حمایتی صرف می‌کنند که باور معلولیتشان سخت است اما با دستانی پرتوان و چشمانی امیدوار در محیطی کاملا دوستانه استعدادهای هنری خود را متجلی کرده اند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ خواستن توانستن است مفهومی ست که شاید بارها و بارها مصداق عینی آن را مشاهده و عمق مطلب را درک کرده ایم. در جای جای این سرزمین انسان هایی هستند که با تمام محدودیت هایی که دارند، برای داشتن یک زندگی سالم و شاد از هیچ تلاشی کوتاهی  نمی کنند. محدودیت شاید بتواند سرعت انسان را در رسیدن به اهداف و آمال کمی البته شاید کمی، کاهش دهد اما نمی تواند از بروز سایر توانایی ها و استعدادهای ذاتی انسان بکاهد.

مرکز توانبخشی کار و اندیشه که به عنوان یک کارگاه تولیدی – حمایتی برای ارائه خدمت به دختران معلول بالای 15 سال در بجنورد راه اندازی شده، در مدت سه سال فعالیت خود تلاش کرده تا جامعه هدف خود بتواند فعل خواستن را صرف کند و با اشتغال آفرینی برای این قشر توانمند، زمینه حضور آنان را در اجتماع فراهم آورد.

صفورا گریوانی، مدیر مرکز توانبخشی کار و اندیشه در خصوص فعالیت این مرکز می گوید: این مرکز به عنوان یک کارگاه تولیدی، حمایتی در مردادماه سال 93 مجوز فعالیت گرفت و ما فعالیت این مرکز را با 25 توانخواه از مددجویان بهزیستی آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه دختران بالای 15 سال با معلوليت ذهنی، جسمی و ناشنوا كه فرصت اشتغال كوتاه مدت در بازار كار را ندارند در اين كارگاه به عنوان كارگر حمايتي پذيرفته مي شوند، ادامه می دهد: در حقيقت فرد معلول در اين كارگاه ها به دنبال ايجاد فرصت مناسبی است تا در صورت امكان با كسب مهارت بيشتر، فرصت اشتغال در بازار كار را پیدا کند بنابراين كارگاه ها هم مي تواند به نوعي محل كار دائم و یا به عنوان يك مرحله انتقالي بين محل آموزش و بازار کار  تلقي شود.

با توجه به اینکه سیاست های چهارگانه توانبخشی، قادرسازی معلولان، ایجاد فرصت های مساوی، الحاق به جامعه و مشارکت دادن آنان در فعالیت های اجتماعی است، توانخواه نظر به اينكه  قبلاً دوره هاي آموزشي و آماده سازي مقدماتي را گذرانده است یا نه،  به منظورآموزش و توجيه بيشتر نوع حرفه مورد نظر دوره های آموزشی مختص آن حرفه را می گذراند.

مدیر مرکز توانبخشی کار و اندیشه می گوید: در حال حاضر 50 مددجو در کارگاه های اشتغالزایی خیاطی، گلیم بافی و کارگاه آب رادیاتور و شیشه شور ماشین فعالیت دارند که مرکز ماهیانه مبلغی را با توجه به کارکرد مددجویان به آنان پرداخت می کند.

ساعت کاری كارگاه ها درروزهاي هفته از 8 تا 14 به استثناء روزهاي پنجشنبه كه از 8 تا 12 است و مددجویان به طور معمول و یا به صورت چرخشی و بر اساس علاقه خود می توانند در هر یک از کارگاه ها حضور یابند و فعالیت کنند. برای همه مددجویان يك وعده چاشت و يك وعده غذا طبق برنامه غذايي آماده می شود و همه از سرویس رفت و آمد رایگان بهره مند هستند.

گریوانی هدف از راه اندازی این مرکز را خدمت رسانی به معلولان به عنوان افرادی که کمتر به آنها توجه می شود، معرفی می کند و توضیح می دهد: استقلال مددجویان، کسب درآمد برای آنان، شناخت ارزش وجودی توانخواهان، تقویت روحیه خودباوری و ارتقاء اعتماد به نفس مددجویان از جمله آیتم هایی ست که من را راغب به حضور و ماندن در این فعالیت کرده است.

صدیقه حسن زاده، یکی از مددجویانی است که به واسطه پشتکار و علاقه و تلاش برای انجام فعالیت های مرکز، در حال حاضر به عنوان مربی کارگاه آب رادیاتور و شیشه شور ماشین فعالیت دارد و می گوید: در این کارگاه که حدود 15 مددجو فعالیت می کنند، بطری های مخصوص برچسب می خورد و بعد از پُر شدن بطری آب رادیاتور و شیشه شور ماشین در قالب بسته های 6 تایی پرس می شود.

وی ادامه می دهد: روزانه 10 بسته 6 تایی آب رادیاتور و شیشه شور ماشین را آماده و تحویل بازار می دهیم و در صورت تولید مازاد بر نیاز بازار داخل استان به خارج از استان هم صادر می کنیم.

راحله خاوری، یکی از مددجویانی است که در کارگاه خیاطی حضور دارد و می گوید: حدود سه سال است که در این مرکز فعالیت دارد و کار خود را با گلیم بافی آغاز کرده ولی به دلیل علاقه به کار خیاطی، در حال حاضر در این کارگاه خیاطی می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشغول دوخت لباس هایی ست که از بیمارستان بجنورد سفارش گرفته اند، می افزاید: به طور معمول روزانه بین 10 تا 20 عدد لباس مخصوص بیمارستانی می دوزم.

 سحر قربانی هم که بیش از سه سال سابقه حضور در این مرکز را دارد، مشغول کار نخ چینی لباس هاست و می گوید: من از طریق سازمان بهزیستی با این مرکز آشنا شدم و ابتدا کارم را با گلیم بافی شروع کردم ولی به دلیل علاقه به کار خیاطی، در حال حاضر در این بخش فعالیت می کنم.

ثمینه قدیمی، مربی کارگاه خیاطی هم از حضور 25 مددجو در این کارگاه می گوید که در حال حاضر مشغول دوخت سفارش بیمارستان بجنورد هستند و ادامه می دهد: مددجویان و توانخواهان، بسیار قوی و زرنگ هستند و خیلی سریع با شیوه های مختلف دوخت و دوز آشنا شدند و در حال حاضر روزانه بین 25 تا 40 لباس را می دوزند.

اکرم علی آبادی، یکی دیگر از توانخواهان مرکز است که در کارگاه گلیم بافی فعالیت دارد و می گوید: علاوه بر این هنر، گلدوزی، گلسازی، روبان دوزی و عروسک سازی هم می کند.

وی که با دقت مشغول بافت گلیم است، زمان اتمام این کار را تا آخر هفته اعلام می کند.

زهرا رضایی، یکی از فعالان کارگاه گلیم بافیست که در مدت یک سال و نیم حضور در این مرکز، موفق به بافت 20 گلیم شده و می گوید: اگر بتوانم ابزار کار گلیم بافی را در منزل تهیه کنم با توجه به علاقه ای که به این کار دارم، تعداد بیشتری گلیم می بافم.

حضور این بچه ها در برنامه های تفریحی مرکز توانبخشی کار و اندیشه همچون شنا، سینما، اردوی زیارتی، جشن ها و بازدیدهای علمی نشان می دهد این قشر از جامعه نه تنها چیزی از بقیه کم ندارند بلکه اگر زمینه فراهم شود می توانند بسیار موفق تر از سایر افراد در عرصه های اجتماعی حضور یابند. به نظر می رسد اگر خیران و نیکوکاران کمی از فعالیت های خیرخواهانه خود را به سمت این مراکز هدایت کنند، این قشر از جامعه هم می تواند به خوبی استعدادهای خود را بروز داده و توانایی های خود را به بهترین شکل ممکن به منصه ظهور برسانند.

 

گفت و گو: سمیرا نیستانی

 

کد خبر 662849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha