مؤثرترین جریمه برای نفس

خبرگزاری شبستان: مرحوم آیت الله خوشوقت درباره مؤثرترین جریمه برای نفس و کسانی که اراده ضعیفی در مواجهه با نفس اماره دارند؛ توصیه های کلیدی بیان فرموده اند که می تواند راهگشا باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، گاهی پیچیدگی امور زندگی چنان انسان را به تلاطم روحی می کشاند که راه ها را بر خود بسته می بیند و به جای تمسک به راه، بیراهه ها را بر خود می گشاید؛ ناامیدی، غم و اندوه، کسالت و رخوت که همگی از جنود جهل است، او را فرا می گیرد در حالیکه خدای متعال فرمود«...و من یتق الله یجعل له مخرجا...»تقوا پیشه کردن گرچه به گفتن آسان و در عمل، بسی سنگین است؛ حقیقتاً راهگشا در بسیاری از بحران ها و طوفان های زندگی است.

 

 

در ادامه سلسله مطالب «در محضر بزرگان» این بار در محضر آیت الله خوشوقت(رحمت الله علیه)خواهیم بود و توصیه های کاربردی ایشان را به نقل از پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی-وارث- تقدیم خوانندگان می کنیم:

 

-جریمه ای بهتر، معتدل تر، مؤثرتر از اجرای فرمان خدا برای نفس وجود ندارد.  واجب را پیاده کن حرام را هم ترک کن، این بزرگترین ریاضت و جریمه برای نفس است؛ کسانی که نذر سنگین و شاق می کنند اما پاره ای از واجبات را انجام نمی دهند یا پاره ای از محرمات را مرتکب می شوند ... موفق نمی شوند (و نتیجه ای عایدشان نمی شود) چون گناه کارش تخریب است. گناه را نباید بغل عبادت بگذاری.

 

از آیت الله خوشوقت، سئوالات متعددی شده که تنها به چند نمونه از پاسخ های ایشان اشاره می کنیم:

 

سئوال: براي جلوگيري از اوهام و كينه‌ها چه بايد كرد؟
جواب: ترك گناه همه اين‌ها را درست مي‌كند.


 

سؤال: چه چيز موجب محبت حضرت حق مي‌شود؟
جواب: تقوي و توبه، إن الله يحب المتقين، إن الله يحب التوابين.


 

سؤال: نمي‌توانم نفس امّاره‌ام را كنترل كنم، چه كنم اراده‌ام ضعيف است؟
جواب: همان اراده ضعيف را به كار بگير، كم‌كم تقويت مي‌شود.


 

سؤال: آيا از اهل معصيت بايد دوري كرد؟
جواب: بله، مگر از بستگان باشد. با ارحام، ولو كافر هم باشند نمي‌توان قهر كرد. البته در صله‌رحم هم نبايد افراط كرد. چندوقت يك‌بار تلفني هم احوال‌پرسي هم شود كافي است. پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله فرمود: صلوا أرحامكم ولو بالسلام.

 

 

 

 

 

کد خبر 664325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha