فیلم‌های خارجی بازار رقابت را   داغ می کند  / با اکران  خارجی های  تجاری مخالفم

خبرگزاری شبستان: کریمی گفت: اگر موضوعات فیلم های خارجی نیز تجاری باشد و همین موضوعاتی باشد که الان با آنها در سینمای ایران درگیر هستیم، نکته مثبتی برای سینمای ایران نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، مدتی است که بحث اکران عمومی فیلم‌های خارجی در ایران جدی‌تر شده، این در حالی است که نمایش فیلم های خارجی سالهاست نه تنها در تلویزیون و نمایش خانگی اتفاق می افتد بلکه در جشنواره‌های داخلی از جمله جشنواره جهانی فیلم فجر نیز به نمایش درآمده و شاهد این هستیم که بسیاری از آنها جدای از تکنیک و فرم قوی، دارای مضمون و محتوای خوبی هم هستند و می توانند بحث‌های جدیدی را در عرصه اجتماعی طرح کنند.

بر همین اساس «عباس کریمی» منتقد و روزنامه نگار در پاسخ به پرسش ما درباره اکران عمومی فیلم های خارجی گفت: اکران فیلم‌های خارجی تبعات مثبت و منفی را توأمان دارد؛ در این مورد باید چند نکته را در نظر بگیریم. اول اینکه وقتی یک فیلم خارجی اکران عمومی شود، رقابت ایجاد می کند و اگر فیلمسازان ما ببینند که مردم فیلم های با کیفیت را در سینماها می بینند باعث می شود کیفیت فیلم هایشان را بالا ببرند تا در این بازار رقابت کم نیاورند و فروش کنند. اما این موضوع در صورتی است که از میان 100 فیلم تولیدی که سالانه داریم، 50 فیلم بیرون نماند و با وجود هزینه های زیاد دیده نشوند!

 

وی در ادامه در مورد ضعف فیلم های ایرانی در مقابل فیلم های خارجی توضیح داد: از طرف دیگر با فیلمسازانی نیز طرف هستیم که فیلم های نه چندان خوب و ضعیف و فیلم های غیربدنه می‌سازند و در کنار تهیه کنندگان خوب قرار می گیرند تا فیلم شان فروش کند. این روند در صورتی اصلاح می شود که زد و بندهای اکران در سینمای ایران وجود نداشته باشد که متاسفانه وجود دارد. ممکن است مافیای اکران نداشته باشیم اما زد و بند داریم و نمی توانیم منکر آن شویم. برخی سینماداران که فیلم های مورد نظر خودشان را روی پرده می برند، مدنظر من هستند و اینها هستند که فیلمهای تجاری را که محتوای مناسبی ندارند اما به خاطر برخی بازیگران چهره روی پرده می برند.

 

این منتقد سینمایی تاکید کرد: فیلم های خارجی در این بازار فیلم های تجاری ایرانی می توانند ذائقه مخاطب را تغییر دهند.

 

وی به تعداد کم سالن های سینما در کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا باید سالن سازی نیز در دستور کار قرار گیرد تا فضای مساوی برای همه فیلم ها در نظر گرفته شود تا دیکتاتوری عمل نشود. وقتی چند سال بگذرد خود مردم تشخیص می دهند که چه فیلم هایی را ببینند و چه فیلم هایی را نبینند.

 

عباس کریمی در پایان پیشنهاد داد: بنظر من به تدریج تعداد 100 فیلم سالانه در سینمای ایران که تعداد زیادی است، به سمت تولید 50 فیلم برود. در کنار این فیلمها، 20 فیلم خارجی نیز در ساعت‌های معقول و محدود اکران شوند تا رقابت بیشتری برای فیلم های ایرانی ایجاد کند. اما اگر موضوعات فیلم های خارجی نیز همین موضوعاتی باشد که الان با آنها در سینمای ایران درگیر هستیم، نکته مثبتی برای سینمای ایران نخواهد داشت.

 

کد خبر 665981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha