«حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ» نقشه راه استکبارستیزی/ندبه های ما برای ظهور امامِ استکبارستیز است

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام عسکری با بیان اینکه دشمن شناسی و استکبارستیزی ویژگی منتظران در عصر غیبت است، گفت: منتظران تنها گروهی هستند که به خاطر مبارزه با ظلم، صبح های جمعه ندبه سر می دهند که: «أَیْنَ هَادِمُ أَبْنِیَةِ الشِّرْكِ وَ النِّفَاقِ».

حجت الاسلام محمدرضا عسکری، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان البرز در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان که مناسبت روز ۱۳ آبان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» انجام شد با اشاره به اینکه در قرآن کریم و روایات، شناخت دشمن یکی از موضوعات مورد تاکید است، اظهار کرد: براساس آیات و روایات، انسان دارای سه دشمن اساسی و مهم است؛ اول نفس اماره که از آن به عنوان شیطان تعبیر شده است، دوم ابلیس که خداوند در قرآن کریم، 25 مرتبه تاکید کرده است: «إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ وى دشمن آشكار شماست» و سومین مورد نیز دشمن مکتب و باورهاست که در قرآن نیز بیش از موارد قبلی مورد تاکید قرار گرفته است.

 

 

 

وی با بیان اینکه دشمنِ مکتب و باورها، از خطرناکترین دشمنان انسان محسوب می شود که می تواند با نفوذ خود، باورها و اعتقادات یک انسان مومن را تحت تاثیر خود قرار دهد، افزود: درباره سیره پیامبر(ص) در قرآن آمده است:  «الَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم؛ «در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند»؛ به همین جهت ما نیز باید این گونه عمل کنیم، چنانکه در در قرآن داریم: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِياءَ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید!» یعنی با دشمنان مکتب، نباید ارتباط، دوستی و ... داشت.

 

عسکری گفت: در روایت از معصوم(ع) آمده است: «هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغْضُ؛ دین، عبارت از محبت و کینه است» یعنی بخشی از دین، محبت به مومنین، هم کیشان و انسان های آزاده و بخشی از آن نیز بغض و دشمنی نسبت به دشمنان مکتب است.

 

این کارشناس مهدوی با اشاره به اینکه اگر یک منتظر دشمن شناسی و بصیرت لازم را نداشته باشد، ممکن است دچار آسیب هایی شود، تصریح کرد: اگر این شناخت و بصیرت نباشد، ممکن است فرد، دشمن را دوست بداند، بدی را خوب تلقی کند و سراب را آب ببیند، لذا تاکید منابع دینی و بزرگان و فقهای ما بر دشمن شناسی بوده تا با ابزارها و اهداف آن آشنا شویم و از نقشه های آن آسیب نبینیم.

 

«حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ» راهبرد شناسایی دشمنان

وی ادامه داد: در زیارت عاشورا می خوانیم: «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ؛ من در صلح و سازشم با کسى که با شما در صلح است و در جنگم با کسى که با شما در جنگ است»؛ این همان دشمن شناسی است، در واقع «حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ » راهکاری برای دشمن شناسی است و دشمنِ دین و مکتب را به این وسیله می توان شناسایی کرد لذا در روز عاشورا هم اصحاب امام حسین(ع) در هنگامه جنگ رجزهایی را که حاوی معانی دشمن شناسی بود می خواندند. چنان که حبیب بن مظاهر در رجز خود می گوید: «وَأَنتُمُ عِنْدَ الوَفاءِ أَغْدَر؛ شما هنگام وفا نمودن -به عهد خود- عهدشکنی می کنید» که نشان دهنده شناخت آنان از دشمن بود.

 

عسکری با اشاره به اینکه امروزه استکبار جهانی، دشمن ماست، گفت: استکبار خوی ستیز دارد و بنایش دشمنی و ستیز با باورها و اعتقادات ماست و مقام معظم رهبری نیز با دشمن شناسی خود فرمودند: مراقب نفوذ دشمن باشید، به این دلیل که دشمن در افکار و باور ما نفوذ می کند لذا با دشمنی که خوی استکباری دارد، نباید تعامل داشت بلکه باید با او دشمنی کرد و ابزارهای جنگی وی را هم شناخت تا فریب آن را نخورد.

 

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان البرز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر پرهیز هیئت ها از افکار سکولار تاکید داشتند، ابراز کرد: هیئت سکولار فاقد بصیرت و توانایی لازم برای دشمن شناسی است و در آن با استکبار، ظلم و ظالم کاری ندارند، در حالی که در قرآن آمده: «لا تَرْکَنُوا إِلَي الَّذينَ ظَلَمُوا؛ و به کسانى که ستم کرده اند (دین خدا را نپذیرفته اند) اعتماد نکنید» یعنی نباید میل و اعتماد نسبت به استکبار پیدا کرد زیرا آنان تمام باورها و اعتقادات انسان را می گیرند و آنچه را که می خواهند در افکار انسان وارد می کنند.

 

انتظار برای ظهور امام استکبارستیز

وی با اشاره به اینکه منتظران امام زمان(عج) صبح های جمعه در دعای ندبه، گریه می کنند و از خداوند ظهور امام ظلم ستیز خود را طلب می کنند، تصریح کرد: منتظران تنها گروهی هستند که به خاطر مبارزه با ظلم، صبح های جمعه ندبه سر می دهند که «أَیْنَ هَادِمُ أَبْنِیَةِ الشِّرْكِ وَ النِّفَاقِ»؛ «کجاست ویران کننده بنا و سازمان های شرک و نفاق» یعنی ما منتظر هستیم تا شما ظهور کنید و این حکومت استکبار و ظلم را کنار بزنید و ما هم با مبارزه با ظلم و استکبار این را از شما می خواهیم.

 

عسکری ادامه داد: در دعای ندبه می خوانیم؛ «مَتَى تَرَانَا (وَ) نَرَاكَ وَ قَدْ نَشَرْتَ لِوَاءَ النَّصْرِ تُرَى‏ أَ تَرَانَا نَحُفُّ بِكَ وَ أَنْتَ تَؤُمُّ الْمَلَأَ وَ قَدْ مَلَأْتَ الْأَرْضَ عَدْلاً»؛ «كى شود كه تو ما را و ما تو را ببينيم هنگامى كه پرچم نصرت و فيروزى در عالم برافراشته ‏اى، آيا خواهى ديد كه ما به گرد تو حلقه زده و تو با سپاه تمام روى زمين را پر از عدل و داد كرده باشى» یعنی براساس روایات و آموزه های دینی، ویژگی مهم و بارز منتظر در دوران غیبت کبری، دشمن شناسی و استکبارستیزی است.

 

 کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه نمی توان با استکبار همراه و نسبت به جنایات آنها بی تفاوت باشیم و از سوی دیگر منتظر ظهور یک امام ظلم ستیز هم بمانیم، گفت: تمام اهل بیت(ع) اگر نسبت به ظلم و ظالم بی تفاوت بودند، دچار اتفاق و مشکل نمی شدند و خطری آنها را تهدید نمی کرد لذا اگر مسموم شدند، حکومت آنان غصب شد و دچار شکنجه و زندان شدند، به خاطر ظلم ستیزی آنان بود؛ بنابراین، فردی که محب اهل بیت(ع)، اهل زیارت عاشورا و دعاین دبه خواندن است، نباید نسبت به جنایات صورت گرفته در بحرین، یمن، سوریه، میانمار و عراق و ... بی تفاوت باشد و این بی تفاوتی همان هیئت سکولار و بی تفاوت بودن نسبت به مبانی دینی است.

 

استکبارستیزی، زمینه ساز ظهور است

وی با اشاره به اینکه استکبار ستیزی، زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) است، ابراز کرد: اگر این روحیه ظلم ستیزی و نگاه استکبارستیزی در جامعه نباشد، زمینه برای حکومت حق و ظلم ستیز مهدوی، ایجاد نخواهد شد زیرا حکومت امام زمان(عج) نیز نیازمند یارانی ظلم ستیز است.

 

عسکری در پایان خاطرنشان کرد: یک منتظر باید در دعاهایش از خداوند بخواهد که بر بصیرت اش بیفزاید تا بتواند به دشمن شناسی لازم دست یابد تا به هدف نهایی اش که همان زمینه سازی و تحقق حکومت مهدوی است، دست پیدا کنیم.

کد خبر 666164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha