حسینیه‌ها در کنار مساجد ساخته شوند/جلوگیری از ساخت مساجد کوچک

خبرگزاری شبستان: یک عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، گفت: باید قوانینی وضع شوند که بر اساس آن‌ها، حسینیه‌ها در کنار مساجد ساخته شوند تا مردم در مناسبت‌های مذهبی، از ظرفیت مساجد نیز برای برپایی مجالس عزاداری استفاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر عبادی در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره موضوع افزایش کمک های مالی حاکمیت به مساجد، گفت: مساجد در ایران، همیشه مردمی بودند به طوری که مردم، مساجد را می سازند و اداره می کنند.

 

وی با بیان اینکه کمک های دولت به مساجد، ضروری است، هرچند این کمک ها نباید مانع از مشارکت های مردمی شود، افزود: مردم باید احساس کنند، مساجد، متعلق به آنها است.

 

عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره کمک های فراوانِ دولت های برخی کشورهای اسلامی به مساجد، خاطرنشان کرد: من این گونه کمک ها را نمی پذیرم زیرا مساجد تبدیل به ادرات می شوند و به این صورت، مردم این خانه های خدا را از خود نمی دانند و علاقه و دلبستگی افراد به مساجد، کمتر می شود.

 

وی با بیان اینکه موفقیت های کشور در عرصه ها مختلف، نتیجه حمایت ها و مشارکت های گسترده مردمی بوده است، گفت: من، مخالف کمک دولت ها به مساجد نیستم، البته هرجا مردم به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانند مساجد را اداره کنند، باید دولت کمک های لازم را انجام دهد، ولی این نباید به یک سنت تبدیل شود.

 

عبادی درباره ساخت مساجدی زیبا و جذاب در بسیاری از کشورهای دنیا که همین موضوع نیز موجب جذب بیشتر مردم به ویژه جوانان به آنان شده است، و لزوم ساخت چنین مساجدی در کشور، اظهار داشت: کمک های دولت برای ساخت مساجدی زیبا و جذاب، کم است ولی این موضوع نیز نباید موجب کاستن از مشارکت های مردمی شود.

 

وی با بیان اینکه به جای ساخت مساجد کوچک در محلات، باید مساجدی جذاب، زیبا و بزرگتر ساخته شوند، گفت: فعالیت مساجد کوچک و بی کیفیت در محلاتی با جمعیت اندک، مانع از جذب حداکثری افراد به آنان شده است، با این وجود حضور مردم از جمله جوانان در بیشتر مساجد، خوب و امیدبخش است.

 

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه حسینیه ها نیز همین مشکل مساجد را دارند و به جای ساخت حسینیه های زیبا، ساخت مساجد کوچک، مورد توجه مردم است، خاطرنشان کرد: باید قوانینی وضع شوند که بر اساس آن، حسینیه ها در کنار مساجد ساخته شوند و در مناسبت های مذهبی، مردم از ظرفیت مساجد نیز برای برپایی مجالس عزاداری استفاده کنند.

 

وی با بیان اینکه ساخت بسیاری از مراکز دینی و فرهنگی در کشور، اسراف یا نابجا مصرف کردن است، گفت: بسیاری از فضاهای دینی، بدون مدیریت ساخته می شوند، ضمن اینکه برخی از رقابت های نادرست نیز به استمرار وضعیت نامناسب ساخت و مدیریت برخی مساجد و حسینیه ها دامن زده است.

کد خبر 667155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha