هنرمند متعهد متذکر و یادآوری کننده است

خبرگزاری شبستان: مومنی شریف با بیان اینکه در پیچ تاریخی هستیم، گفت: هنرمند متعهد به تبعیت از قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) دشمن و توطئه های دشمن را به مردم یادآوری می‌کند.

محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری در مورد نمایشگاه طراحی پوستر با عنوان " سقوط شیطان بزرگ " که در گالری ابوالفضل عالی در حوزه هنری افتتاح شد، به خبرنگار شبستان گفت: نمایشگاه " سقوط شیطان بزرگ " به مناسبت 13 آبان برگزار شد. هنرمندان عزیز ما به ویژه هنرمندان تجسمی با برپایی این نمایشگاه یادآوری می‌کنند که ما دشمنی به اسم آمریکا داریم. دشمنی آمریکا از همه وجودش پیداست و چیز پنهان شدنی نیست ولو اینکه گاهی با ما ادعای دوستی کند.

 

مومنی شریف با بیان اینکه دشمن، دشمن است، عنوان کرد: ما باید به هوش باشیم و حرف های دشمنان را باور نکنیم. قرآن کریم می فرماید" دشمنی آنها از زبان‌هایشان پیداست". حرف هایی که اخیرا رییس جمهور آمریکا در مورد ایران زد نشاندهنده باور او بود. آن حرف، حرف‌هایی نبود که همینطور بر زبانش جاری شود بلکه حرف هایی بود که به آنها اعتقاد داشت.

 

وی تصریح کرد: هنرمندان ما به ما متذکر می شوند که حواسمان باشد، دشمن را بشناسیم و فریب دشمن را نخوریم. یکی از وظایف پیامبر اکرم (ص) این بود که دشمن را به مردم یادآوری کند. قرآن کریم نیز دشمن را به ما یادآوری می‌کند. هنرمند متعهد نیز اینگونه است و به مردم شناختی از دشمن می دهد. ما هنرمندانی داریم که به وظیفه خود عمل می کنند و در حوادث مختلف همراه مردم هستند و مردم را نسبت به آینده هوشیارتر و آگاه تر می‌کنند. ما از این هنرمندان کمال تشکر را داریم.

 

مومنی شریف در پاسخ به این سوال شبستان که اخیرا شاهد نمایشگاه هایی با موضوع میانمار، خلیج فارس و مدافعان حرم در حوزه هنری هستیم، آیا حوزه رویکرد خاصی را در پیش گرفته است، گفت: در یک برهه ای هستیم که سرعت حوادث بسیار زیاد است. اگر حادثه ای در یک دهه رخ دهد مانند حادثه میانمار تمام دهه را تحت تاثیر خود قرار می دهد. هنرمندان ما به عنوان بخشی از مردم وظیفه خود می دانند که نسبت به حوادث و اتفاقاتی که در جریان است توجه هنری داشته باشند. پیشنهاد خاصی از سوی حوزه نیست بلکه تصمیم و تمایل هنرمندان است و ما هم خوشحال هستیم و استقبال می کنیم.

 

رییس حوزه هنری با اشاره به اینکه ما در یک بخش خاصی از تاریخ زندگی می کنیم، اظهار داشت: از این بخش به پیچ تاریخی تعبیر شده است. هنرمند نمی تواند نسبت به اتفاقات دنیا بی دغدغه و بی تفاوت باشد. هنرمند متعهد نمی تواند اتفاقات اطراف را نبیند و سراغ کارهای خاصی برود و اصلا متوجه نباشد در اطرافش چه می گذرد. هنرمندی که دارای وجدان بیدار است، نمی تواند نسبت به اتفاقات دنیا بی اعتنا باشد.

 

وی با بیان اینکه هنر مقاومت یعنی هنر مسئول و متعهد تصریح کرد: امام علی (ع) فرمودند "خداوند از عالمان، دانشمندان و صاحبان وجدان های بیدار تعهد گرفته است که نسبت به ظلم ظالمان، گرسنگی گرسنگان و ستمی که در حق مظلومان روا می شود، بی اعتنا نباشند". هر هنرمندی که که در این مسیر باشد و فعالیت کند، هنرمند حوزه پایداری و مقاومت محسوب می شود. این هنرمندان از قدیم در تاریخ ما بوده اند. عمده هنرمندان ما چنین نگرشی داشته اند. واکنش آنها گاهی در برابر سلاطین و گاه در برابر دشمن بیرونی بوده است. اگر از شاهنامه پیگیری کنید می بینید از آن زمان تاکنون قالب هنرمندان ایرانی نگاهشان اینطور بوده و هنر علیه ستم و ظلم بوده است. قطعا نمایشگاهی که امروز با عنوان " سقوط شیطان بزرگ " شاهد آن هستیم در راستای هنر مقاومت است.

 


 

کد خبر 667303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha