حق الناس مورد تاکید اسلام است/حق الناس با توبه از بین نمی رود

خبرگزاری شبستان: استاد برجسته حوزه تاکید کرد: خداوند در مورد حق الناس سختگیرانه رفتار می کند و با کسی نیز تعارف ندارد و باید مراقب باشیم که در این دنیا حق الناس گردن ما نباشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین ناصر رفیعی یکشنبه شب در جلسه سخنرانی که در شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، به موضوع حق الناس اشاره کرد و گفت: موضوع حق الناس امری مهم و ضروری است که اسلام همواره بر رعایت آن و توجه به این موضوع اساسی تاکید دارد.

 

وی گفت: یکی از موضوعات که امروزه متاسفانه در جامعه رواج یافته است، فرافکنی و توجیه گناه است که در موضوع حق الناس در این خصوص فرافکنی وجود دارد و همین توجیهات از بین رفتن قبح گناه را به ایجاد کرده است.

 

رفیعی گفت: در موضوع حق الناس نباید توجه کرد که به چه میزان این کار صورت می گیرد و حتی اگر به اندازه یک دانه گندم هم باشد، مشکل زا بوده و موجب می شود که انسان از نعمت های خداوند دور شود.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از گناهان بسیار بزرگ شرک است اما اگر فردی به صورت حقیقی توبه کند، خداوند گناه او را خواهد بخشید اما در مورد حق الناس چنین نیست و ظلم به بنده خداوند با توبه از پرونده انسان پاک نخواهد شد.

 

وی تاکید کرد: خداوند در مورد حق الناس سختگیرانه رفتار می کند و با کسی نیز تعارف ندارد و باید مراقب باشیم که در این دنیا حق الناس گردن ما نباشد.

 

رفیعی با بیان اینکه خداوند روزی دادن به انسان را ضمانت کرده است گفت: با این وجود افرادی هستند که این موضوع را باور نکرده و نکران رزق خود هستند، نباید کسی تلاش نکند و بگوید خداوند روزی مرا می دهد اما نباید در به دست آوردن روزی هم دست به حق الناس بزند و گرفتار آن شود.

 

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از موارد حق الناس در خصوص حقوق همسایگان است و باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و کسی آزار نرساند.

کد خبر 667534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha