امکان اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به صورت صددرصد وجود ندارد

خبرگزاری شبستان: کارشناس ارشد مرکز پژوهشها با بیان اینکه امکان اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به صورت صددرصد وجود ندارد گفت: در بحث بودجه ریزی مبتن یبر عملکرد معجزه ای درباره هزینه های جاری دولت رخ نمی دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، توحید آتشیار، کارشناس ارشد مرکز پژوهشهای مجلس در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه 22 آبان گفت: مساله بودجه مبتنی بر عملکرد و اولویت بندی و تصمیم گیری در بودجه و ارزشهایی که قرار است حکومت براساس آنها کشور را اداره کند برمی گردد.

 

وی با طرح این سوال که انتظار ما از بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد نیست، اظهار داشت: طی 15 سال اخیر مکرراً دست اندرکاران بودجه در مجلس و دولت بر شیوه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تاکید کرده اند اما هیچگاه ما موفق نبوده ایم.

 

آتشیار بیان کرد: بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد قرار نبوده است معجزه ای درباره هزینه های جاری دولت ایجاد کند گرچه ممکن است به هزینه کرد بهتر دولت کمک کند اما برای کاهش هزینه های جاری دولت نیست و فقط در بحث بهره وری و کارآمدی موثر خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر فکر می کنیم بودجه ریزی دوای درد ما است اشتباه فکر کرده ایم، گفت: بودجه ریزی در کشور ما سیاسی است و دولت و مجلس تصمیمات سیاسی برای بودجه می گیرند. اینکه چه مقدار بودجه های استانی تعلق بگیرد یا نگیرد و چه مقدار یارانه ارایه دهیم یا ندهیم توجه به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بستگی دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به صورت کامل در هیچ کشوری اجرایی نشده است و کشورهایی نیز که خواسته اند به صورت کامل آن را اجرایی کنند به مشکل خورده اند، گفت: هدف از بودجه ریزی برای فعالیتها نیست بلکه برای رسیدن به اهداف است.

 

کد خبر 669063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha