سست ایمانی مردم زمینه صلح اجباری امام حسن مجتبی(ع)؛ مصلحت مومنان اولویت نخست اهل بیت(ع)

خبرگزاری شبستان: مسئول دفترنمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان البرز مصلحت مومنان را اولویت نخست از منظر اهل بیت (ع) خواند و گفت: سست ایمانی مردم زمینه صلح اجباری امام حسن مجتبی(ع) بود.

حجت الاسلام ابوالفضل بنی احمدی، مسئول نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان البرز به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز در خصوص شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) گفت: یک از اصلی ترین ایرادهایی که مسلمانان در زمان اهل بیت (ع) داشتند و تا امروز نیز ادامه دارد، مسئله عدم شناخت کافی نسبت به امام است.

 

وی عدم شناخت به جایگاه و شأن امامان معصوم(ع) را مهم ترین ایراد رفتار مسلمانان خواند و گفت: تبلور این عدم درک و آگاهی نسبت به امام از زمان امیرالمومنین(ع) آغاز شد و تا به عصر امامت حضرت مهدی (عج) ادامه دارد.

 

این کارشناس دینی توضیح داد: در دوران امام حسن مجتبی(ع) خوارجی بودند که به دلیل عدم شناخت امام ایشان را فهیم تر امام در جایگاه خودش شناخته نشود و ظلم های متعددی در حق امام روا داشتند.

 

حجت الاسلام بنی احمدی ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) صلح طلب بود و امام حسین (ع) جنگ طلب و این ظلم بی حدی در حق اهل بیت (ع) است و اگر هر یک از این امام والامقام در جای دیگری بود همان رفتار و کار را می کردند و این جفا در حق شأن و مقام آنان است.

 

به گفته این کارشناس دینی، امام حسن (ع) در راه مبارزه با دستگاه علوی تمام تلاش خود را داشتند تا آن جا که سست ایمانی مردم باعث شد حضرت تن به صلح دهد .

 

مظلومیت و هجمه هایی که به امام حسن مجتبی(ع) از طرف معاویه وارد بود، سرفصل دیگر سخنان این کارشناس دینی قرار گرفت و در راستای آن تصریح کرد: در زمان امام حسن مجتبی (ع) معاویه فضای مسمومی در تمام شامات ایجاد کرده بود، تا آن جا که از حضرت ام سجاد (ع) می پرسند، کجا به شما سخت گذاشت؟ می فرمایند «الشام الشام».

 

 

شخصیت بخشنده و کریم دومین امام شیعیان به عنوان کریم اهل بیت (ع) شاخصه دیگری از شأن و مقام امام حسن مجتبی (ع) بود که حجت الاسلام بنی احمدی در راستای آن توضیح داد: امام حسن مجتبی(ع) سه مرتبه در طول زندگی تمام اموال خود را به محرومان بخشید و همواره با رفتاری پر از مهر و محبت داشتند.

 

مظلومیت امام حسن مجتبی (ع) در صلح نامه

 

مسئول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در خصوص شخصیت سیاسی و ابعاد مبارزاتی آن حضرت عنوان کرد: معاویه وقتی بالای منبر رفت گفت من تنها برای صلح نامه شما را نکشتم  و اولین شرط صلح نامه را واگذاری حکومت به خود قرار داد.

 

حجت الاسلام بنی احمدی به بدعتی که در شهر شام و شامات اتفاق افتاده بود، اشاره کرد و گفت: در زمان معاویه بدعتی در شامات به واسطه جهل مردم شکل گرفته بود که آن ناسزا گفتن به مقام امیرالمومین (ع) بود.

 

این کارشناس دینی توضیح داد: تا آن جا که در صلح نامه امام حسن (ع) درخواست می کند که دست از ناسزا بردارند و دیگر آن که امنیت جانی و مالی شیعیان را می خواهند.

 

در بخش دیگر این گفتگو، حجت الاسلام بنی احمدی به اهمیت جایگاه خانواده و همراهی همسر با شوهر گفت و طی آن توضیح داد: برای امام حسن مجتبی (ع) همسرانی بود که یکی از این همسران جعده دختر اشعث بود.

 

وی افزود: جعده حسادتش نسبت به شأن و مقام امام حسن مجتبی (ع) زیاد بود. معاویه به فرماندار مدینه دستور داد تا با جعده صحبت کن که پس از کشتن امام حسن (ع) او را عروس خود می کنم و این وعده وسوسه ای شد که جعده را فریب داد.

 

حجت الاسلام بنی احمدی با نظر بر این مهم که معمول است که مرد هر گرفتاری که در بیرون دارد به واسطه همراهی و همزبانی اهل خود مرتفع می کند، توضیح داد: امام حسن (ع) در خانه خود نیز غریب بود و در ایام پایانی صفر وقتی برای افطار طلب شیر کرد، جعده شیر را به زهر آلوده کرد و با آن امام را به شهادت رساند.

 

وی افزود: وقتی حضرت امام حسن مجتبی(ع) پاره های جگر خود را در تشت دیدند به جعده می گویند که تو عاقبت به خیر نخواهی شد. پس از آن جعده عروس معاویه نشد و فلاکت بار زندگی کرد و در نهایت با یک بیماری عفونی جان داد.

 

وی ادامه داد: قرآن کریم در سوره تحریم زنانی را مثال می زند که با پیامبر همراهی نداشتند که یکی از آنان همسر حضرت لوط (ع) و حضرت نوح (ع) بودند.

 

در پایان مسئول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اظهار داشت: کسی اهل است که همفکر با امام و پیغمبر (ع) باشد و در این مسیر فکر، ایده و برنامه هایش با امام همراهی داشته باشد.

 

 

کد خبر 670179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha