تحول در حوزه‌های علمیه زمینه ساز تربیت مجتهد است

خبرگزاری شبستان:رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه نیاز به یک تحول دارند تا بتوانند مجتهد تربیت کنند، گفت: فقه اجتهادی بستر ساز نحوه زندگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین رشاد و رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران، امروز به مناسبت ميلاد حضرت رسول(ص) افتتاحيه رشته‌ فقه تخصصي نظام ساز که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: میلاد پیامبراکرم(ص) یک اتفاق عادی در جامعه بشری نبود بلکه یک واقعه عظیم در عالم هستی به شمار می‌رفت.

وی افزود: مقارن این میلاد با برکت و حوداثی که اتفاق افتاد از جنس حوادثی بود که جایگاه این پدیده را در عالم هستی مشخص می‌کرد که این میلاد تولد یک انسان عادی در یک خانواده معمولی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه تولد پیامبراکرم(ص) تنها یک نقطه عطف در حیات بشری به شمار نمی‌رفت بلکه مربوط به همه عالم هستی می‌شد، ابراز کرد: جایگاه و منزلتی که ما برای انبیاء، اولیای الهی و خاصه قائل هستیم جایگاه انسانی و مقام تشریح نیست بلکه جایگاه تکوینی است.

رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران ادامه داد: بنابراین آن بزرگوار در عالم هستی دارای جایگاهی خاص است که قبل از خلقت بشر در مرتبه و جایگاه نوری خودش دارای جایگاه خاص بودند. خداوند به حضرت آدم(ع) می‌فرماید: قبل از خلقت تو، خلقت نوری پیامبر اعظم اتفاق افتاده است؛ در حقیقت تولد اولیای الهی و پیامبر اکرم(ص) یک اتفاق هستی شناختی است نه اسنان و جامعه شناختی.

وی در بخش دیگر با اشاره به اینکه علما و خاصه اهل فقه و حکمت در واقع خلفای رسل هستند، عنوان کرد: علما حصول اسلام و امنای رسل هستند علما همان رسالتی که انبیای الهی بر عهده داشتند همان رسالت را در این عصر بر عهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ادامه داد: رسالت انبیای الهی تربیت نفوس و تمشیت شئون است، انبیا آمده‌اند همه شئون انسانی را اداره کنند و کار اولیای الهی و علمای دین این است که تطمیع و استمرار رسالت انبیاء است.

رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران اضافه کرد: کار حکیم، فقیه و مفسر استمرار وظیفه پیامبران است فقیه بستر اصلی این تدابیر و تمشیت است، فقه یک علم و دانش نیست زیست فقهی یک جهان زیست است فقه را هرکز نباید در عرض سایر علوم قرار داد.

وی با بیان اینکه فقه اجتهادی بستر ساز نحوه زندگی است، گفت: فقه اجتهادی همانند اخلاق است، فقه و اخلاق هم وزن و تامین کننده لوازم یک جهان زیست خاصی است که می‌توان از آن به جهان زیست دینی یاد کرد، فقه و اخلاق همه عرصه‌ها را پوشش می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در بخش دیگر با اشاره به اینکه امروز حوزه علمیه خود به خود در فرآیند و مسیر تحول قرار دارد، خاظر نشان کرد: امروز حوزه علمیه در نقطه‌های گسل زلزله خیز معرفت قرار گرفته است لاجرم زلزله در آن واقع می‌شود تدابیری که امروز دارد صورت می‌پذیرد برخی از آنها جواب نمی‌دهد برای همین روش‌ها را باید تغییر داد تا بتوان در حوزه علمیه مجتهد بار آورد.

کد خبر 674077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha