گام های رسیدن به خانواده مهدوی/عوامل فاصله زا بین خانواده و انتظار

خبرگزاری شبستان: ملاك و معيار زندگي بايد خداوند باشد و خدا نيز فرموده است در زندگي به يكديگر احترام بگذاريد لذا كساني كه به يكديگر احترام نمی‌گذارند ملاك زندگي خود را غير خدا قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مسجد مقدس جمكران، حجت‌الاسلام پور جواد، محقق و پژوهشگر حوزوي در دوره آموزشی سبك زندگي اسلامی به تشريح اهميت جايگاه خانواده در تربيت فرزندان پرداخت و اظهار کرد: ما اگر خواستار يك جامعه خوب هستيم ابتدا بايد خانواده خوبي داشته باشيم.

 

وي با اشاره به اينكه حتي جوامع غربي نيز به اهميت جايگاه خانواده پي بردند افزود: يكي از دانشمندان غربي بيان می‌کند كه هيچ كانوني نمی‌تواند جاي كانون خانواده را بگيرد حتي محیط‌های مدرسه و محیط‌های آموزشي ديگر نیز چنین جایگاهی ندارند.

 

محقق و پژوهشگر حوزوي در تبيين علل ايجاد مهدهاي كودك گفت: مشغله‌های كاري والدين، كم شدن محیط‌های بازي ويژه كودكان و تک‌فرزند شدن آن‌ها از دلايل ازدياد مهدکودک‌ها است اما والدين بايد توجه داشته باشند كه اگر محيط منزل محيط بانشاطی باشد بسيار بهتر از محيط مهدکودک می‌تواند در رشد و تربیت کودکان مؤثر باشد.

 

پور جواد با اشاره به اينكه جامعه پويا از افراد بانشاط تشكيل می‌شود تصريح كرد: يكي از نشانه‌های خانواده خوب در فرزندان خوب است چراكه اصل شخصيت فرزند در هفت سال اول تشكيل می‌شود كه در اين سن فرزند در منزل و تماماً با والدين خود هستند.

 

وي يكي از عوامل داشتن يك خانواده آرام را داشتن اخلاق سازنده و با تعامل دانست و اظهار كرد: متأسفانه امروزه به‌جای داشتن روحيه تعامل، در بين زوجين شاهد روحيه رقابتي هستيم كه طرفين مدام از يكديگر طلبكار هستند.

 

محقق و پژوهشگر حوزوي يكي از اصول مهم در تحكيم بنيان خانواده را اصل احترام و تكريم دانست و افزود: ملاك و معيار زندگي بايد خداوند باشد و خدا نيز فرموده است در زندگي به يكديگر احترام بگذاريد لذا كساني كه به يكديگر احترام نمی‌گذارند ملاك زندگي خود را غير خدا قرار داده‌اند.

 

پور جواد یکی از مصاديق احترام گذاشتن را بحث صدازدن و شيوه درخواست دانست و گفت: اگر اعضا خانواده به‌خوبی همديگر را صدا بزنند و شيوه درخواستشان به يكديگر به‌صورت امرونهی نبوده و با احترام باشد توانسته‌اند از يك محيط پويا و گرم برخوردار باشند.

 

وي ادامه داد: در محيط خانواده اگر آقایان مراقب محبت همسر و خانم‌ها مراقب اقتدار و مردانگي مرد خانه باشند فرزند آن خانواده به‌درستی تربيت می‌شود لذا به اصل احترام و تكريم متقابل بسيار توجه داشته باشيد.

 

محقق و پژوهشگر حوزوي با توجه به اينكه عذرپذیری و خطاپوشی از اصول و حقوق مشترك بين زوجين است بيان كرد: گذشت از خطا سبب ايجاد محبت در خانواده شده و باعث می‌شود خداي متعال نيز با نظر رحمت به آن خانواده نگاه كند.

کد خبر 674921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha