۴ درصد کرمانشاهیان از معلولیت رنج می برند/لایحه حمایت از معلولان در انتظار تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس

خبرگزاری شبستان: مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، گفت: مجموعا در استان ۳۱ هزار و ۱۴۱ نفر افراد دارای معلولیت ذهنی، جسمی-حرکتی، شنوایی، بینایی و روانی وجود دارد که نیازمند توجه هستند.

خبرگزاری شبستان: معلولان به عنوان قشر مهمی از جامعه دوست دارند همانند افراد عادی روزگار بگذارند، رفاهی داشته باشند، بدون دغدغه ای از امکانات موجود استفاده کنند، اما آیا می توانند شاهد تحقق خواسته های خود باشند؟

 

آنها محتاج نگاهی ترحم آمیز برای طی کردن یک خیابان نیستند، بلکه حداقل حقوق خود را دسترسی آسان به امکانات موجود می دانند که نباید توسط مسئولان نادیده گرفته شود و از همه مهمتر اینکه آیا می توانند روزگاری شاهد تصویب قانون جامع حمایت معلولان باشند.

 

*وجود بیش از 11 هزار معلول جسمی حرکتی در استان کرمانشاه

 

دکتر امید قادری مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مجموعا در استان 31 هزار و 141 نفر افراد دارای معلولیت ذهنی، جسمی-حرکتی، شنوایی، بینایی و روانی وجود دارد که نیازمند توجه هستند.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد معلولان نابینا و کم بینا در استان 3 هزار و 796 نفر هستند، عنوان کرد:11 هزار و 736 نفر نیز معلول جسمی حرکتی در استان داریم که بیشترین آمار معلولان را به خود اختصاص داده اند.

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، با بیان اینکه  4 درصد جامعه مردم استان کرمانشاه از معلولیت رنج می برند که آمار بالایی است و نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است، افزود: 2 هزار و 228 نفر نیز افراد دارای معلولیت روانی در استان وجود دارد.

 

وی از وجود 5 هزار و 237 معلول  شنوایی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: هشت هزار و 144 نفر نیز از معلولیت ذهنی رنج می برند.

 

*خدمات دهی به معلولان در 42 مرکز بهزیستی

 

وی از خدمات دهی به معلولان در 42 مرکز روزانه و شبانه بهزیستی خبر داد و تصریح کرد: از جمله اهداف سازمان بهزیستی توانمندسازی معلولان از طریق خوداشتغالی و پرداخت تسهیلات 20 میلیونی با سود 4 درصد است.

 

دکتر قادری، عنوان کرد: در حال حاضر نیز لایحه حمایت از معلولان در کمیسیون اجتماعی مجلس در انتظار تصویب است که تصویب آن می تواند تحول بزرگی در زندگی معلولان ایجاد کند.

 

*بیش از 9 هزار معلول در استان مستمری می گیرند

 

دکتر قادری، در ادامه به پرداخت مستمری از سوی سازمان بهزیستی به تعداد بیش از 9 هزار معلول در استان اشاره کرد و گفت: تعداد بسیاری از مددجویان نیز در انتظار دریافت مستمری هستند.

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، ابراز کرد: از جمله خدمات رسانی به جامعه معلولان از سوی بهزیستی اعطای وسایل کمک توانبخشی است که از ابتدای امسال تاکنون 5 هزار وسیله کمک توانبخشی به معلولان که شامل ویلچر، سمعک، تشک مواج، واکر، عصا و .. بوده اهداء شده است.

 

دکتر قادری، با بیان اینکه مناسب سازی فضای شهری از جمله مشکلات معلولان است، تأکید کرد: در این راستا بهزیستی به عنوان دبیرخانه مناسب سازی وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی در زمینه مناسب سازی را دارد و متاسفانه دستگاه نسبت به سهم 3 درصدی اشتغال معلولان تمکین نمی کنند

 

وی همچنین به وجود افراد معلول در حادثه زلزله اخیر اشاره کرد و افزود: در زلزله اخیر تعداد 118 نفر معلول جدید به آمار معلولان استان اضافه شده است.

 

یک معلول ضایعه نخایی نیز به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: خدمات ارائه شده از سوی بهزیستی مناسب است، اما کافی نیست و به ما معلولان باید توجه بیشتری شود.

 

ف.ب ادامه داد: عدم مناسب سازی معابر شهری برای تردد من و اقشار من از جمله مشکلات مهمی است که توجه نمی شود.

 

وی تصریح کرد: در برخی از استان های کشور ناوگان حمل و نقل آنها برای معلولان مناسب سازی شده که این موضوع در استان ما نادیده گرفته شده است.

 

 

 

کد خبر 675482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha