مسجد پایگاه قدرت نرم تمدن اسلامی/ارتباط کتابخانه های تخصصی قم با سراسر کشور باید برجسته باشد

خبرگزاری شبستان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش و جایگاه مسجد اشاره کرد و عنوان داشت: مسجد پایگاه قدرت نرم تمدن اسلامی بوده که به سرعت کتابخانه به عنوان ضلع دوم، به مساجد افزوده شد که با یکدیگر پیوند خورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، سید عباس صالحی امروز پنجشنبه (23 آذر) در همایش کتابخانه‌ های تخصصی استان قم گفت: زندگی کردن و زیستن در کتابخانه در حقیقت زیستن در یک جهان بزرگتر است و کسانی که این قابلیت را دارند باید قدر خود و این ظرفیت عظیم را بدانند.

وی به نقش و جایگاه مسجد اشاره کرد و عنوان داشت: مسجد پایگاه قدرت نرم تمدن اسلامی بوده که به سرعت کتابخانه به عنوان ضلع دوم، به مساجد افزوده شد که با یکدیگر پیوند خورد.

صالحی بیان داشت: امروزه کتابخانه ها به عنوان مرکز آموزش، پژوهش، دانشگاه و همچنین باشگاهی برای گفتگوهای علمی و فرهنگی است که فرصتی برای تبلور تمدن اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروزه کتابخانه های تخصصی جهان اسلام به جایگاه کنونی خود رسیده و رخدادها و اقدامات بزرگی را دنبال می کنند و باید گفت که فرآیند های تمدن ‌سازی در تمدن‌ های مختلف جهانی مشخص شده اند.

وی گفت: کتابخانه های عمومی فضای عام برای تولید و تبادل دانش دارند اما کتابخانه های تخصصی به عنوان مراکز پیشران در تولید علم هستند.

صالحی به جایگاه قم اشاره کرد و عنوان داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در قم شاهد بازگشتی به سوی فرهنگ کتابخانه ای بودیم و این مسیر طی شده باید باری دیگر برای نوسازی همراه شود.

وی گفت: استان قم از نظر کتابخانه های تخصصی جایگاه ویژه ای دارند که مورد توجه همگان است و استان قم در این امر سرآمد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابخانه های تخصصی استان قم ظرفیت دانشی هستند و مجمع کتابخانه های تخصصی استان می توانند در راستای فعال سازی این ظرفیت همواره گام بردارند.

صالحی با بیان اینکه از طریق کتابخانه های تخصصی باید به جریان علمی کشور کمک کنیم گفت: ارتباطات کتابخانه ‌های تخصصی استان با یکدیگر و کتابخانه‌های تخصصی کشور باید به صورت ویژه دنبال شده و برجسته باشد.

وی به جایگاه حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: حوزه و دانشگاه باید تعاملات خود را با بهره گیری از ظرفیت کتابخانه های تخصصی بالا ببرند و با نزدیک تر شدن این دو نهاد علمی در تولید علم و دانش کوشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید بدانیم که نقش کتابخانه های تخصصی تنها امانت کتاب نیست بلکه نقش آنها در رفع مباحث مختلف در حوزه علوم نیز تاثیرگذار خواهد بود.

صالحی گفت: کتابخانه های تخصصی باید آمادگی لازم را داشته باشند چرا که در حال مواجه شدن با مباحث جدید هستند و باید توجه کنند که کتابخانه های عمومی پشتیبان پژوهشگران و کتابخانه های تخصصی فراتر از پشتیبان خواهند بود.

کد خبر 676107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha