روحانیت همواره مورد توجه و اعتماد مردم بوده است/ حوزه های علمیه بر اساس وجوهات مردمی و وقف اداره می شود

خبرگزاری شبستان:سخنگوی مدیر حوزه های علیمه قم گفت: حوزه علمیه یک نهاد مستقل است که وابسته به هیچ نهاد و دولتی نبوده و همواره با توجه و اعتماد مردم و اتکا به مراجع تقلید روی پای خود ایستاده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  از قم، حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی سخنگوی مدیرحوزه های علیمه قم امروز(۴دی)در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اشتراک نظر مراجع تقلید در خصوص مباحث نوپدید گفت:طی دیدار مدیر حوزه های علمیه با مراجع تقلید دیدگاه مراجع در خصوص توجه به مباحث نوپدید در دروس خارج مشترک بوده و مراجع تقلید تاکید داشتند که فقه اسلام یک علم جهانی است و باید پاسخگوی تمام مناطق در همه زمانها باشد .

 

وی افزود: در برخی مناسبات آمده است که متاسفانه روحانیت دیگر در جامعه آن جایگاه گذشته را ندارد اما باید اعلام کرد که آنقدر جایگاه روحانیت در جامعه بالا و مورد توجه است چنان که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بیش از 95 درصد مردم رای خود رابه جامعه و روحانیت دادند و این نشان می دهد که روحانیت همچنان مورد توجه و اعتماد مردم و جامعه می باشد .

 

سخنگوی مدیر حوزه های علمیه قم ادامه داد: حضور حوزه علمیه و روحانیت در حادثه سر پل ذهاب با هدف امداد رسانی معنوی، روحی و فرهنگی با تشکیل ستاد در حوزه علمیه قم و کرمانشاه فعالیتهای مختلفی از جمله امداد رسانی، پیگیری مسائل شرعی، خوانده نماز بر پیکر زلزله زدگان با حضور 300 روحانی به صورت خودجوش و داوطلبانه در مناطق زلزله زده انجام شده است.

 

حجت الاسلام رفعتی تصریح کرد: پیگیری افزایش شهریه طلاب،هدفمندی شهریه برای اساتید و محققیق، اجرای برنامه اموزشی با تبیین کتاب و ابلاغ به تمام حوزه های سراسر کشور، برگزاری 5دوره المپیاد علمی با حضور 122 شرکت کننده در 4مقطع ادبیات ، فقه و اصول سطح یک دو و سطح خارج و همچینن اجرای برنامه آموزشی همراه با آئین نامه در قالب تبیین کتاب با 40 متن درسی، و ابلاغ به 200مدارس علمیه در سراسر کشور از جمله فعالیتهای مدیریت حوزه های علمیه قم می باشد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت برخی شبکه در راستای تضعیف روحانیت گفت: این روزها اخیرا تلاش زیادی کردند که نهادهای دینی را در خصوص پرداخت بودجه به حوزه علمیه  هر چند با ادبیات دلسوزانه و شعاری زیر سوال ببرند.

 

حوزه علمیه یک نهاد مستقل دینی است

رئیس شبکه جهانی ولایت خاطر نشان ساخت: اینکه حوزه علمیه یک نهاد مستقل است یک شعار نیست بلکه یک راهبرد برای مدیریت حوزه های علمیه است که برخی متاسفانه نسبت به این موضوع برداشت نادرست داشته اند.

 

سخنگوی مدیر حوزه های علمیه قم عنوان کرد: ما به هیچ وجه نباید استقلال حوزه را از دست بدهیم و این هجمه هایی که بوجود آمده به جهت همین استقلال حوزه است که وابسته به هیچ نهاد و دولتی نیست و همواره مورد انتقاد قرار گرفته که اگر شما نهاد مستقلی هستید چرا از بودجه دولت استفاده می کنید .

 

حجت الاسلام رفعتی یاد آور شد: باید عنوان کرد که این هزینه که در ردیف بودجه برای حوزه در نظر گرفته شده است در واقع کمک به حوزه بوده و تنها 10 درصد از هزینه ای حوزه را در نظر می گیرد و اگر کسی فعالیتهای حوزه ، خدمات فرهنگی و پرورش نیرو را ببیند چنین گلایه ای از حوزه نمی کند .

 

وی با بیان اینکه حوزه روی پای خود ایستاده است ابراز داشت: حوزه های علمیه بر اساس وجوهات مردمی و وقف اداره می شود و آنچه پرداخت می شود کمک به حوزه بوده و این کمک وظیفه یک دولت اسلامی و نظالم به حوزه علمیه کمک کند .

 

رئیس شبکه جهانی ولایت افزود: برای تمام حوزه های علمیه سراسر کشور نصف بودجه یک دانشگاه کافی است در حالی که تعداد طلاب شاغل در حوزه چندین برابر دانشجویان یک دانشگاه می باشد.

 

انجام امور فرهنگی در حوزه نیاز جامعه و نظام است

سخنگوی مدیر حوزه های علمیه قم گفت: این بودجه ای که برای طلاب در نظر گرفته شده در حالی است که زندگی طلبه های زیر خط فقر می باشد و جز قشر محروم جامعه هستند و این بودجه هرگز سر سفره طلبه ها نمی رود بلکه در مواردی از جمله امور عمرانی، تجهیز مدارس، شهرکها، و امور فرهنگی روحانیت در جامعه هزینه می شود و باید بدانیم که انجام این امورفرهنگی نیاز جامعه، نظام و مردم است.

 

وی با اشاره به اینکه جریانی که به دنبال تضعیف روحانیت بوده به دنبال چیز دیگری میگردد ادامه داد: استقلال حوزه به این است که ما بتوانیم روی پای خود با اتکاء به مراجع و مردم بایستیم و هرجا دولتی خطا کرد باآن مخالفت  و موضع بگیریم.

 

کد خبر 678515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha