کسب علم نافع سبب سعادت انسان می‌شود

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علم باید مایه رشد روحی انسان شود نه مایه ذلت، گفت: کسب علم نافع انسان را سعادتمند می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا استاد درس اخلاق، شب گذشته در جلسه درس اخلاق که در مسجد جامع ازگل برگزار شد، گفت: امام حسن عسگری(ع) با عمر اندکی که داشتند اما در شرایط بسیار سخت و خفقان آور خلفای جور نهضتی علمی برپا کردند که در این نهضت شاگردان فراوانی تربیت شدند.

وی افزود: علم تنها به علومی که امروز تدریس می‌شود اختصاص ندارد بلکه هر دانستی و فهمیدنی در زمره علوم قرار می‌گیرد، طبق صریح روایات؛ عمر انسان کوتاه و علم بسیار است؛ براساس این روایت انسان باید از میان علوم بهترین آنها را کسب کند.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا با اشاره به اینکه امروز همه به دنبال تربیت خوب فرزندان و کسب علم هستند اما متاسفانه برخی مواقع در تطبیق با اشتباه روبرو می‌شوند، ابراز کرد: انسان قدرت آن را ندارد که هرچه را که دوست می‌دارد کسب کند پس باید به این نکته توجه داشته باشد که اموری را انتخاب کند که مفید باشد و دستیابی به آن امکان پذیر، بنابراین در کسب علم، علم نافع باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی انسان آرزو می‌کند که ای کاش توانایی ساخت مدرسه و مسجد را داشتم؛ این افراد نباید فراموش کنند که گاهی این توفیق حاصل می‌شود ولی به جا نیست بنابراین انسان در انجام کار خیر باید از خداوند توفیق عملی را که موجب سعادت او می‌شود را استعانت کند.

وی با تاکید بر اینکه تربیت فرزندان باید الهی و درست باشد، گفت: امروز برخی تربیت درست فرزندان را در کسب مراتب علمی بالا می‌دانند و از تربیت دینی غافل می‌شوند در حالی که سلامت روحی و اعتقادی فرزندان در گرو تربیت دینی آنان است.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در پایان خاطرنشان کرد: ابن سینا با همه علومی که داشت هنگامی که با مشکل علمی روبرو می‌شد وضو می‌گرفت تا گره علمی او باز شود بنابراین علم باید مایه رشد انسان شود نه اینکه مایه ذلت شود.

 

کد خبر 678889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha