امید به دوستی  دشمنان ساده لوحی است

خبرگزاری شبستان:اسماعیلی با بیان اینکه امید به دوستی دشمنان ساده لوحی است، گفت: الفت میان کفار و مسلمانان ممکن نیست، کما اینکه الفت میان کفار با خودشان نیز امکان پذیر نخواهد بود، چرا که خداوند در دل کفار و مومنان الفتی قرار نداده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان، چهارشنبه شب در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: الفت و مودت دلها تنها به دست خداوند است.

وی افزود: الفت میان کفار و مسلمانان ممکن نیست، کما اینکه الفت میان کفار با خودشان نیز امکان پذیر نخواهد بود، اگر دلها دست خداوند است خداوند بین مومن و کافر الفتی قرار نداده چرا که دلهایشان با هم یکی نیست، دلی که سرشار از مهر خداوند است هیچ ارتباط و الفتی با دلی که به دنیا وابسته شده ندارد.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: در امر ازدواج نیز زوجین باید هم کفو باشند تا الفت بینشان برقرار شود امیرمومنان علی(ع) فرمودند: کوه‌ها را جابجا کردن آسان‌تر از نزدیک کردن دلهایی است که با هم مشابهتی ندارند؛ بنابراین بین ما و کفار راه ارتباطی وجود ندارند دشمنان حتی خودشان را از روی الفت دوست ندارند بلکه دوستی و اجتماع آنان تنها بر محور منافعشان استوار است.

اسماعیلی با استناد به آیات الهی، اظهار داشت: براساس آیات قرآن کریم مسلمانان نباید از اجتماع جسمانی کفار وحشت داشته باشند چرا که آنان کمترین ائتلافی با هم ندارند دشمنان همانند گرگها، تنها زندگی گله‌ای توام با بی اعتمادی نسبت به یکدیگر دارند.

وی با بیان اینکه اگر دوستی برمبنای امور دنیوی باشد نابود شدنی ولی دوستی انسان‌های مومن خداترس ماندنی خواهد بود، گفت: دوستی براساس محبت الهی ماندنی و مودتی که حول محور دنیا باشد رفتنی است؛ بنابراین اگر معیار و ملاک خدا باشد همه امور خدا می‌شود.

 عضو شورای نگهبان ادامه داد: بنابراین زوجین اگر دین داشتن باشد با محبت و الفت زندگیشان ادامه می‌یابد ولی اگر هر دو بی دین باشند زندگی مشترکشان در نهایت جدایی خواهد بود.

اسماعیلی با اشاره به روایتی از امیرمومنان علی(ع) مبنی براینکه جامعه باید براساس الفت باشد، الفت به دست خداوند است و خداوند جز برای مومنان الفت نخواسته و نمی‌خواهد، گفت:  انسان مومن اظهار دوستی و محبت از سوی کفار را جدی نمی‌گیرد، لبخند و دراز کردن دست دوستی دشمن دروغی بیش نیست برای آنکه انسان مومن را گمراه کند این ساده لوحی است که انسان دوستی دشمن را باور کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امام علی(ع) فرمودند: به لبخند دشمن اعتماد نکن و فریب نخور و به تهدیدات آنان نیز اهمیت نده؛ مومن واقعی هراسی از دشمن به دل راه نمی‌دهد.

 

کد خبر 679120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha