دعای امام زمان(عج) در حق حاکمان/ملزومات اجرای عدالت در نگاه حضرت حجت(عج)

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم گفت: امام زمان (عج) بنا دارند، این درس را بدهند که اجرای عدالت همواره با قوه قهریه ای همراه نیست بلکه با رحمت، آرامش و استدلال هم می توان، عدالت این مطلوب انسان های آزادی خواه عالم را حاکم کرد.

به گزارش گروه مهدویت  غدیر خبرگزاری شبستان، یکی از دعاهای مشهورِ مهدوی که بنابر اقوال بزرگان سند آن به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می رسد، دعای نغز و پرمعنای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ ...» است که به نوعی انتظارات حضرت حجت(عج) را از منتظران در عصر غیبت تشریح می کند. از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با یکی از استادان حوزه و کارشناس مهدوی، فرازهای مختلف این دعا را بررسی و مرور می کنیم؛ آنچه در ادامه می آید، مشروح بخش نهم این گفت وگوها است:

 

تعریف منفعت و سود در زندگی از نگاه امام زمان (عج)

حجت الاسلام والمسلمین سعید امیدیان، عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان با اشاره به اینکه امام زمان (عج) در فرازهایی از این دعا برای صاحبان قدرت و حاکمیت نیز نکاتی فرموده اند، اظهار کرد: امام مهدی(عج) در فرازی از این دعا می فرمایند: «وَ عَلَى الْغُزَاةِ بِالنَّصْرِ وَ الْغَلَبَةِ؛ و بر جنگجويان نصر و پيروزى تفضل فرما»؛ باید توجه داشت نیروهای نظامی و انتظامی ضامن حفظ امنیت و آرامش هر جامعه ای هستند و اینان اند که مرزبانان و پاسداران حدود و ثغور کشور اسلامی اند و خداوند از رزمندگان اسلام این گونه یاد می کند «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ في سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ؛ خداوند کسانی را دوست می‌دارد که در راه او پیکار می‌کنند گوئی بنایی آهنین‌اند!».

 

وی اضافه کرد: در دستورات فقهی، احکام خاصی برای جهاد اسلامی مطرح شده است و در جامعه منتظر نیز بخشی از زندگی به دفاع از حریم میهن و حریم دین اختصاص دارد البته وظایف منتظر برای دفاع از شرف انسانی و آزادگی، مرزهای جغرافیایی نمی شناسد.

 

امیدیان با بیان اینکه قوای نظامی در نگاه امیرمومنان(ع) این گونه اند: «الجُنُوُد بِإذنِ اللَّهِ حُصُونُ الرَّعيَّةِ وَ زَينُ الوُلاةِ وَ عِزُّالدِّينِ وَ سُبُلُ الأَمنِ وَ لَيسَ تَقُومُ الرَّعِيِّةُ إلّا بِهِم؛ سربازان، به اذن خداوند، دژ مردم، زينت زمامداران، مايه عزّت دين و امنيّت اند و كار مردم، جز به آنان استوار نمي شود»، گفت: این افراد مشمول دعای حضرت ولی عصر(عج) قرار می گیرند تا بر دشمن پیروز گردند و این بدان معناست که حکومت اسلامی وظیفه دارد، برای حفظ حدود و ثغور اسلامی، بنیه نظامی خود را ارتقاء دهد تا در برابر زیادی خواهی های دشمنان ملک، مملکت و دین توانمند باشد.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: حاکمیت موظف است که در مسئله رشد علمی که از مولفه های سبک زندگی اسلامی است، تلاش کند تا با دستیابی به توانایی های روز و آخرین دستاوردهای دفاعی، برتری و قدرت خود را افزایش دهد و در این راستا نیز زمینه ساز ظهور باشد تا بستر صلح، صفا و آرامش با آمدن حضرت حجت(عج) فراهم شود.

 

بایسته های توجه به عدل و مهرورزی توسط حاکمان اسلامی

وی با اشاره به اینکه امام زمان (عج) در فراز دیگری از این دعا می فرمایند: «وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ؛ بر امیران عدل و مهرورزی تفضل کن»، تصریح کرد: در سبک زندگی اسلامی، عدالت به معنای پرهیز از افراط و تفریط از مهمترین مولفه ها محسوب می شود و این اصل حیاتبخش در تمام شئون حکومتی مانند اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع باید حاکم باشد، زیرا توده مردم در سایه این تفکر به صلاح و سداد می رسند.

 

امیدیان اضافه کرد: امیر مومنان (ع) فرمودند: «صَلَاحُ الرَّعِیَّةِ الْعَدْلُ؛ صلاح مردم در اجرای عدالت است» و در بیان دیگری فرموده اند: «اَلْعَدْل حِیاتُ الاحکام؛ عدالت روح و کالبد احکام الهى است» پس عدالت صلاح رعیت است و در سایه آن، شریعت حفظ می شود و در عین حال فرمانروا و حاکم دینی باید مردم را مورد شفقت و رحمت قرار دهد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه حاکم اسلامی مانند دیگران براساس قانون باید پاسخگوی مردم باشد و برای رستگاری جامعه و اجرای عدالت تلاش کند، تاکید کرد: بنابر مهندسی فرهنگی انتظار، در سبک زندگی اسلامی خائن و خادم یکسان نیستند.

 

وی با بیان اینکه در جامعه منتظر، سلوک زندگی برای رسیدن به کرامت انسانی است، تصریح کرد: در زندگی آمریکایی یا همان American Life Style، قائل به حاکمیت دنیایی و سکولاریسم و قائل به لذت گرایی هدونیزم هستند و عدالت را همان سود و منفعت شخصی و گروهی تعریف می کنند.

 

امیدیان در زمینه علت یابی تاکید امام بر همراهی عدالت با شفقت، ابراز کرد: امام(ع) بنا دارند، این درس را بدهند که اجرای عدالت همواره با قوه قهریه ای همراه نیست بلکه با رحمت، آرامش و استدلال هم می توان، عدالت را حاکم کرد تا برای همگان مورد پذیرش قرار گیرد.

 

عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان در پایان خاطرنشان کرد: اساساً عدالت، مطلوب انسان های آزادی خواه عالم است و در صورتی که صحیح اجرای شود، خود موجب پذیرش مردمان می شود.

کد خبر 683453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha