شرط لازم ایمان عمل صالح است

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: هنگام خشنودی به گناه کشیده نشوید، وقتی خشمگین شدید از حق خارج نشوید، هنگام قدرت چیزی را غصب نکنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق که در حسینیه آیت الله علوی برگزار شد، اظهار داشت: شرط لازم ایمان عمل است.

وی افزود: امام سجاد(ع) در مناجات با خداوند می فرمایند که خداوند در ایمان بالاترین و بهترین اعمال صالح را به ما عطا کن، در قرآن کریم بیان شده که اگر برای ایمان ثمره ای وجود دارد بر کف آن نیست بلکه برای سقف ایمان است.

استاد حوزه علمیه درباره کمال ایمان عنوان کرد: هنگام خشنودی به گناه کشیده نشوید، وقتی خشمگین شدید از حق خارج نشوید، هنگام قدرت چیزی را غصب نکنید، در راه خدا از ملامت ملامتگران ناراحت نشوید، اهل ریاکاری در عمل نباشید، اگر دو کار دنیوی و اخروی عرضه شد اخروی را انتخاب کنید، به تعهد شرعی خود عمل کنید، راستگو باشید، از آنچه نزد خدا و مردم زشت هست اجتناب کن، با اهل و عیال خوش رفتار باش، حسن خلق عمومی داشته باشید، عاقل باشید، حلیم و عالم باشید، اهل سخن و جدال بیهوده نباشید، در ترک معصیت، مصیبت و اطاعت از خدا صبور باشید، چراکه این موارد نشانه کمال ایمان انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی بیان داشت: امام صادق(ع) فرمودند ایمان برای کسی حاصل نمی شود مگر اینکه سه خصلت داشته باشد دین را بفهمد، برنامه‌ریزی اقتصادی داشته و در سختی‌ها صبور باشد.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند که ایمان در کسی به کمال نمی‌رسد مگر اینکه در حالت تنگدستی انفاق کند، با مردم بر اساس انصاف رفتار کرده و به مردم سلام کند.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایت دیگری از پیامبر(ص) گفت: مومنی که به کمال ایمان رسیده باشد خشم خود را با انتقام گرفتن آرام نمی‌کند بلکه با بخشیدن آرام می‌شود، آنچه را برای خود دوست دارد برای دیگران هم دوست دارد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی بیان داشت: برخی از مردمان وارد بهشت می‌شوند در حالیکه عمل چندانی ندارند اما چون برای برادران خود خیرخواه بودند به این جایگاه رسیدند.

وی افزود: اگر انسان خدا را در نظر بگیرد هر آنچه برای خود می‌پسندند برای دیگران هم دوست دارد، در حال جدی و شوخی از خدا می‌ترسد هر کس از خداوند نرسد به مراتب عالیه ایمان نرسیده است.

استاد حوزه علمیه با استناد با روایتی از امام جواد(ع) اظهار داشت: اگر شخصی شهوت خود را بر دین ترجیح داد او همواره هلاک می‌شود، برای نجات با عالم همنشینی داشته باشد و از او درس بگیرید.

 

 

کد خبر 684493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha